Kétségtelenül nehezebb időket élünk mostanában: egy világjárvány gazdasági hatásaival és a világszerte növekvő inflációval küzdünk, melynek következtében egyre többen kénytelenek meggondolni, mire mennyit költenek. A gazdagság és pénzügyi nagyvonalúság is másként értelmezendő ebben a helyzetben.
Proszociálisnak nevezzük azokat a viselkedésmódokat, amelyek a viselkedés gyakorlójának nem hoznak közvetlen hasznot, de másoknak segítséget jelentenek. Ilyen viselkedésmód az önzetlen segítségnyújtás, együttműködés, vigasztalás.
Az előnyös anyagi lét magában hordozza a lehetőséget, hogy proszociális módon viselkedjünk, hiszen van rá módunk, hogy másokat támogassunk, segítsünk a pénzünk, előnyös pozíciónk által. Ösztönösen azt gondolhatjuk, hogy aki megteheti és jóval több pénze van, mint amennyi saját szükségleteit fedezi, az adakozik, segít másokon. Bonyolítja a helyzetet, hogy a gazdagság fokmérője sem egyértelmű, így aztán mi alapján is várható el valakitől, hogy adományozzon? Egyáltalán magától értetődő-e, hogy aki gazdag, az helyzetéből fakadóan nagylelkűvé is válik?
Objektív és szubjektív gazdagság
Alapvetően különbséget kell tenni objektív és szubjektív gazdagság között. Előbbi egy mérőszámot jelent, például a háztartások jövedelmi szintjét veti össze vagy az ország gazdasági helyzetét viszonyítja más országokéhoz. A szubjektív gazdagság azt jelenti, hogy mi magunk hogyan ítéljük meg helyzetünket, mennyire tekintjük magunkat gazdagnak a többiekhez képest.
Az utóbbi évek vizsgálatai azt mutatták, hogy az objektív módon gazdagnak tekintett emberek adakozóbbak, proszociálisabbak. Egy vizsgálat 76 országon belül 80 000 háztartást nézett és arra jutott, hogy a nagyobb bevétellel rendelkező háztartások szívesen adnak jó cél érdekében pénzt adományokra, mindenféle haszon nélkül.
Egy másik kutatás olyan cselekedeteken keresztül vizsgálta a proszociális viselkedés meglétét, amelyek nem kerültek pénzbe, például talált tárgyakat visszajuttatni, átengedni valakit az úton vagy az eltévedt levél gazdáját megkeresni. A nagyobb vagyon itt is nagyobb segítőkészséggel járt együtt.
Nem ennyire egyértelmű az összefüggés
Szegényebb országokban kimutathatóan szívesebben adományoznak az emberek jótékonysági szervezeteknek, mint a tehetősebb országok lakói, főként, ha a segítség az országon belüli rászorulókat támogatja.
Érdemes figyelembe venni a már említett szubjektív gazdagságot is. A kutatások szerint talán még fontosabb az, hogy mennyire érezzük magunkat gazdagnak, mint a tényleges vagyonunk nagysága. Egy vizsgálat a MacArthur létraskálával mérte 67 országban 40 000 ember véleményét. A létra tetején az áll, aki a legjobb társadalmi helyzetű, jó oktatásban részesült, jó állása van, van elég pénze. A legalsó fokon a legrosszabb helyzetűek állnak.
A tíz fokos létrán kellett elhelyezni minden résztvevőnek magát. Akik a létra alacsonyabb fokaira helyezték magukat, azok egy másik feladatban több pénzt adtak egy feltételezett adományozás kapcsán. Tehát a kisebb vagyon nagyobb nagylelkűséget feltételezett. A szubjektíven megítélt gazdagság más eredményt mutat, mint az objektív, tényleges vagyoni helyzet alapján mért.
Szívesebben adakozik és segít másoknak az, akinek jó szociális kapcsolatrendszere van, függetlenül attól, hogy neki magának mennyi vagyona vagy pénze van. Kiélezett helyzetekben mindez jól megmutatkozik: a covid idején nőtt az adakozási kedv és aki addig is több emberrel állt kapcsolatban, szívesebben segített másoknak függetlenül anyagi és társadalmi helyzetétől, ők pedig kimutathatóan jobban viselték a helyzet okozta stresszt és szorongást is ezáltal.