Egészség / Életmód

Van olyan, hogy szociális jetlag, és lehet, hogy amiatt vagy mindig fáradt

Van olyan, hogy szociális jetlag, és lehet, hogy amiatt vagy mindig fáradt

A szociális jetlag a modern társadalom egyik legkomolyabb problémájává válhat, és ez lehet az oka annak, hogy folyton fáradt, lehangolt és ideges vagy. Bármennyire furcsán hangzik is, lehet, hogy nem veled, hanem a munkakultúránkkal van a baj: egyszerűen minimálisan sem foglalkozunk a testünk belső órájával, és úgy lesokkoljuk, mintha folyton egy távoli ország időzónája szerint élnénk itthon.

Egy jól funkcionáló társadalomban muszáj, hogy legyen struktúra, enélkül teljes káosz uralkodna. A struktúrához hozzátartozik, hogy az emberek legtöbbjének egy fix időpontra be kell érnie a munkahelyére, és fix időpontban távozhat. 

Csakhogy ez a dolgozók nagyon nagy részének egyáltalán nem veszi figyelembe a cirkadián ritmusát, vagyis a belső óráját, amivel természetes módon a leghatékonyabban tudna működni fizikailag és szellemileg is.

Ez pedig annyit jelent, hogy az átlagos munkavállaló ingerültebb, fáradtabb, levertebb, mint amilyen egyébként lenne. Ha túl korán kel fel, és túl későn ér haza, nincs ideje saját magára, azokra a tevékenységekre, amiket szeret, ráadásul nem is jut elég napfényhez, aminek hatására D-vitamin-hiánya lehet, ez pedig szintén fáradékonyságot és rossz kedvet okozhat.

Az egész jelenséget szociális jetlagnek szokták hívni, és egyre inkább felismerik a világban, hogy mennyire rossz is ez így. A testnek ugyanis van egy természetes ritmusa, amivel a leghatékonyabban tud működni – már azzal megerőszakoljuk ezt a ritmust, hogy korábban kelünk, mint ahogyan magunktól felébrednénk.

Sokan azt hiszik, hogy a hétvégi lustálkodás borítja fel a mindennapos rutint, de ez egyáltalán nem így van – a heti koránkelés az, ami betesz a cirkadián ritmusnak. Persze az, ha minden nap ugyanabban az időpontban kelsz, még hétvégén is, segíthet egy kicsit, de valójában nem ezzel van gond, hanem az egész rendszerrel.

Ideális esetben a szociális jetlaget azzal kúrálhatnánk ki, hogy a munkahelyünkre egy órával később érünk be, vagy korábban megyünk el, de van, akinek ez nem járható út – ilyenkor jön képbe az, hogy rá kell jönnöd, a saját életritmusodhoz milyen megoldás passzol a legjobban.

Valójában az alvással érdemes trükközni: ha nem tudsz később menni dolgozni, feküdj le egy órával korábban, vagy ha kicsit kevesebb készülődés hatására tovább tudsz aludni, akkor készíts ki mindent előző este, és gyorsítsd meg a reggeleidet!

Az apró változtatások is nagy hatással lehetnek az egész napos hangulatodra, és így arra is, hogy a munkahelyeden hogyan teljesítesz.

Kép forrása: canva.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást