Életmód / Egészség

Nehéz napok a nehéz napok előtt – a PMS tüneteinek kezelése

Az igazán nehéz napokat sokszor nem a menstruáció első napjai jelentik, hanem a néhány nappal korábbiak.

A PMS tünetei

A PMS a Premenstruációs Szindróma jelenségének rövidítése. Sok nő tapasztalja, hogy mintha nem ismerne magára ilyenkor: ingerlékeny, pesszimista, gyanakvó és akár az is előfordulhat, hogy ok nélkül megbánt másokat.
Majd váratlanul elmúlik mindez és újra reálisan látja a néhány órája még nagyon negatívnak tartott világot. Van néhány hatékony és egyszerű mód arra, hogy a PMS tüneteit enyhítsük, így megkönnyítsük a nehéz napok elviselését magunk és környezetünk számára egyaránt.

Kankalinolaj

A kankalinolajat már az indiánok is ismerték és használták gyógyításra. Nálunk leginkább kapszula formájában szerezhető be, de természetesen olaj formájában is alkalmazható.
Olyan elemeket is tartalmaz, amelyeket az emberi szervezet nem tud önállóan előállítani, mégis nagyon hasznosak egészségünk megőrzésében és különösen hatékonyak a PMS tüneteinek enyhítésében. Néhány cseppet elég fogyasztani belőle ahhoz, hogy tapasztaljuk a hatását.

Rózsaolaj

A rózsaolajat külsőleg alkalmazzuk: este lefekvés előtt dörzsöljük be a hasunkat és a deréktájunkat néhány csepp rózsaolajjal, és néhány alkalom után érezni fogjuk a kedvező hatást. Emellett ráadásul nagyon kellemes illata is van, amit akár az egész hálószobában érezhetünk, ami tovább javítja a kedélyünket.
A rózsaolaj hatékony segítségünk lehet emellett izomgörcsök oldásában, vagy hurutos megbetegedések esetén is. Mindegyik alkalommal dörzsöljük a fájó testtájékra.

Vitaminkúra

Sokunknál létezik az a tünet, hogy már korábban meglévő betegségek felerősödnek a menstruáció előtti napokban. Ezek a betegségek lehetnek bőrelváltozások, például ekcéma, vagy allergia, vagy bármi más visszatérő probléma.
Ezért javasolt a szervezet felerősíteni egy komolyabb vitamin- és nyomelemkúrával, ami nem csak a PMS tünetein segít enyhíteni, de megvéd bennünket a megfázástól vagy bármi más télen gyakori fertőzésektől is. 

Barnarizs

A menstruáció előtti napokban különösen érdemes lecserélni a nehéz ételeinket egészségesebbre. A legjobb a barnarizs, amelyet köretnek vagy rizottónak elkészítve, esetleg desszertként is fogyaszthatunk.
Lehetőleg só nélkül főzzük meg, ugyanis a magas sótartalmú ételek fogyasztása kifejezetten kerülendő a PMS alatt. Ha szeretnénk, akkor akár a tejet is helyettesíthetjük vele, hiszen a főzőlé hasonló állagú, színű és ízű ital lesz, mint a tej. 

Petrezselyem

Kifejezetten ajánlatos a menstruáció előtti napokon, ha petrezselyemmel fűszerezzük ételeinket. Sokan megeszik magában is, de ha így nem szeretjük, akkor egyszerűen csak szórjuk rá a barnarizsre vagy bármi másra.
Nyugtatja az idegeket, frissen és élénken tart, így segít megelőzni a PMS okozta lehangoltságot, fáradékonyságot és feszültségérzetet. 

Teljes kiőrlésű gabonák

A teljes kiőrlésű gabonák ugyanúgy, mint a zöldségek vagy más magas rosttartalommal rendelkező ételek csökkenthetik a szervezetünkben megnövekedett ösztrogén szintjét, ezáltal a hormonális változások okozta tünetek is hamarabb enyhülhetnek. 

Kerülendő

A PMS napjai alatt próbáljuk meg kerülni a magas zsírtartalmú ételeket, valamint a koffeintartalmú italok fogyasztását. Nem kell feltétlenül lemondani a kávéról, de ezeken a napokon próbáljunk meg a szokásosnál kevesebbet fogyasztani belőle.
Sajnos a PMS napjain a lehangoltság közepette sokszor vigasztalódunk édességgel, főleg csokoládéval. Pedig ilyenkor sajnos ezeket is kerülni kellene, vagy legalábbis nem ilyenkor fogyasztani el belőlük óriási mennyiséget.