Életmód / Egészség

Minden tizedik magyarnak van pánikrohama! Amit tenned kell, ha veled is megtörténik

A pánikroham borzasztóan ijesztő dolog tud lenni: nemcsak érzelmi, hanem fizikai tünetei is vannak, és nagyon nehéz tisztán gondolkodni, miközben történik. Nem árt viszont, ha a tarsolyodban van néhány trükk, ami segíteni tud ilyenkor – mindegy, hogy rólad, vagy egy ismerősödről van szó, ezek a tippek segítenek egy kicsit kordában tartani a pánikot.

Vegyél egy nagy levegőt!

Persze, klisé, meg könnyű azt mondani, de a legtöbbet egy pánikroham alatt tényleg az segít, ha magadra kényszeríted a mély, egyenletes, nyugodt légzést. Pánikroham közben ugyanis a legtöbb ember kicsit hiperventillál, vagyis szaporán veszi a levegőt, ez pedig azt eredményezi, hogy nem jut elég levegőhöz, és a többi tünete is csak rosszabbodik.

Ezzel pedig belekerül egy olyan spirálba, amit a legkönnyebb tényleg a kényszeres mély légzéssel megtörni. Ne figyelj másra, csak arra, ahogy a levegő megtölti a tüdődet, és újra lélegzethez jutsz.

Tudatosuljon benned, hogy pánikrohamod van

Az ilyen rohamok azért ijesztők, mert nem mindig tudja az ember, hogy történnek – egyszer csak nem kapsz rendesen levegőt, a szíved elkezd verni, beszűkül a látásod, és szédülés jön rád, és van, hogy fogalmad sincs, pontosan miért.

Ha már tudod, hogy milyen tünetek mutatják a pánikrohamot, nagyobb az esélyed arra, hogy időben felismerd, és tudatosítsd magadban, hogy mi történik – hogy nem lesz semmi bajod, ez csak a fejedben játszódik le, és mindjárt elmúlik.

Ez egyfajta biztonságot ad, mert tudod, hogy mi történik veled és hogy pár percen belül jobb lesz a helyzet.

Csukd be a szemed!

Az is kiválthat pánikrohamot, ha besokallsz valamitől – általában olyantól, ami körülötted történik, így az egyik érzékszervedet kivonni a helyzetből megnyugtató lehet. Így elkerülsz egy rakás olyan ingert, ami még jobban ronthat a rohamodon.

Ha teheted, menj el egy olyan helyre, ahol nincs zaj, nincsenek emberek, csukd be a szemed, és lélegezz mélyeket, ez a kombináció előbb-utóbb hatni fog.

AndrewLozovyi/depositphotos.com

Fókuszálj egyetlen dologra!

Mármint nem lelkileg, hanem fizikailag: nézz ki magadnak egy tárgyat, és próbálj meg nem figyelni a tüneteidre, csakis arra az egy, mozdulatlan, unalmas dologra, amit belőttél magadnak. Ha erre koncentrálsz, akkor előbb-utóbb tudat alatt elkezded kevésbé érezni a tüneteket, és megnyugszol úgy, hogy észre sem veszed.

Persze a nagyon durva pánikrohamoknál lehet, hogy ez sem válik be, de egy próbát megér, főleg, mert nagyon egyszerű és gyors trükk.

Használj izomrelaxációs technikákat!

A meditáció során tanítják, hogy az izmokat testrészenként kell tudatosan ellazítani: lefekszel, és először a nyakad izmait, majd a vállad izmait, a felkarodat és az alkarodat lazítod el, és közben figyelsz arra, milyen érzés ez az izmaidnak.

Ugyanezt alkalmazhatod meditáció és lefekvés nélkül is: ha úgy érzed, hogy kezd beszűkülni a világ körülötted, figyelj befelé, fókuszálj az izmaidra, és testrészenként lazítsd el őket!

Mozogj!

Menj el sétálni, kocogj egyet, nyújts a földön, vagy jógázz egy kicsit – bármit, ami átmozgatja a testedet, hogy arra kelljen figyelned, és ne a pánikroham tüneteire. Ha egy picit elfáradsz, utána könnyebben térsz vissza a normális légzéshez és szívveréshez, mert egy fizikai igénybevétel miatt térsz el a normálistól, nem lelki okokból. És egyébként is: a mozgás endorfinokat szabadít fel, amelyek segítenek szebb színben látni a világot.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást