Miért lett több turbulencia az elmúlt években és mennyire kell félnünk tőlük?

Miért lett több turbulencia az elmúlt években és mennyire kell félnünk tőlük?

Címlap / Kikapcsolódás / Utazás / Miért lett több turbulencia az elmúlt években és mennyire kell félnünk tőlük?

Egy új kutatás szerint a légi közlekedés sokat változott az elmúlt 40 évben és nem minden területen tapasztalhatunk javulást.

A Readingi Egyetem kutatócsoportja által készített tanulmány szerint a globális felmelegedés nagyban rányomta bélyegét a repülős utazásokra és a gépek számára láthatatlan, mégis veszélyes jelenség egyre elterjedtebbé vált az 1980-as évek óta. A kutatás szerint a vizsgált 40 évben fokozatosan melegedett az éghajlat, aminek köszönhetően a repülőgépek fokozottan ki vannak téve a turbulencia kockázatának.

Van, ahol 55%-os emelkedést mértek 

A legveszélyesebb résznek az Atlanti-óceán északi részét találták a kutatók, ami elmondásuk szerint a világ egyik legforgalmasabb légi útvonala. Itt éves szinten a súlyos turbulenciák száma nem kevesebb, mint 55%-kal emelkedett. A mérsékelt turbulenciákban is emelkedést mértek, ezeknek a kevésbé súlyos, de azért említésre méltó kockázatoknak az aránya ugyancsak nőtt.

A kutatók szerint ezek a növekedések összhangban vannak az éghajlatváltozás hatásaival. Úgy vélik, hogy a széndioxid kibocsátás fokozódása miatt a levegő melegebb, ami felerősíti a nagy magasságokban munkálkodó szeleket is. Ennek következménye, hogy nem csak viharban, hanem tiszta időben is felerősödtek a turbulenciák. 

Úgy tűnik, a jelenség rövidesen nem csak az Atlanti-óceán északi részét érinti majd, hanem az egész világot. Az Egyesült Államokban és az Atlanti-óceán északi részén nőtt a legnagyobb mértékben a turbulenciák száma, de a tanulmány szerzői azt is megállapították, hogy Európában, a Közel-Keleten és az Atlanti-óceán déli részén is emelkedett a turbulenciák kialakulásának esélye. 

welcomeinside/istockphoto.com

Mi a gond a turbulenciákkal?

Bár a legtöbb turbulencia kisebb kellemetlenségekkel átvészelhető, fontos rájuk felkészülni a sérülésveszély elkerülése érdekében. A tiszta turbulenciákkal azonban az a gond, hogy egyelőre nem igazán tudjuk észrevenni őket, tehát úgy kerülhet beléjük a repülő, hogy előzőleg nem figyelmeztették az utasokat, illetve nem készítették fel az adott szituációra a gépet. Ennek következtében különféle tárgyak repülhetnek el és természetesen az utasok is sérüléseket szenvedhetnek – akár a tárgyaktól, akár a különféle ütközésektől. 

„Minden turbulenciában töltött perc növeli a repülőgép fokozott elhasználódásának, valamint az utasok és a légiutas-kísérők sérülésének kockázatát”

– magyarázta Mark Prosser kutató.

A felmérés azzal a következtetéssel zárult, hogy a közeljövőben a légitársaságoknak el kell gondolkodniuk azon, hogyan tudják kezelni a megnövekedett turbulenciák számát, ugyanis az általuk okozott problémák csak az Egyesült Államokban évente 150-500 millió dollárba kerülnek.

Mit tehetsz a repülőn?

A légitársaságoknak sok feladatuk lesz, ha meg akarnak birkózni az előttünk álló helyzettel. Olyan átalakításokat kell majd végrehajtaniuk, mint pl. a rugalmasabb ülésrend bevezetése, a fej feletti poggyásztározók újratervezése. Szintén szerepe lesz a személyre szabottabb kabinkörnyezet kialakításának – plusz az érzékelést lehetővé tevő technikák kifejlesztésének is.

Egyébként a modern repülőgépek már most is rendelkeznek olyan eszközökkel, amelyek a turbulenciákat monitorozzák és minimalizálják, így a legtöbb esetben az élmény enyhébb lehet, mint ahogy arra számítanál. Amit pedig utasként már most is megtehetsz, hogy bekötöd magadat akkor is, amikor erre nem kérnek külön. 

VIDEO Üde tavaszi barackos smink

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!