Egy új kutatás szerint a légi közlekedés sokat változott az elmúlt 40 évben és nem minden területen tapasztalhatunk javulást.
A Readingi Egyetem kutatócsoportja által készített tanulmány szerint a globális felmelegedés nagyban rányomta bélyegét a repülős utazásokra és a gépek számára láthatatlan, mégis veszélyes jelenség egyre elterjedtebbé vált az 1980-as évek óta. A kutatás szerint a vizsgált 40 évben fokozatosan melegedett az éghajlat, aminek köszönhetően a repülőgépek fokozottan ki vannak téve a turbulencia kockázatának.
Van, ahol 55%-os emelkedést mértek
A legveszélyesebb résznek az Atlanti-óceán északi részét találták a kutatók, ami elmondásuk szerint a világ egyik legforgalmasabb légi útvonala. Itt éves szinten a súlyos turbulenciák száma nem kevesebb, mint 55%-kal emelkedett. A mérsékelt turbulenciákban is emelkedést mértek, ezeknek a kevésbé súlyos, de azért említésre méltó kockázatoknak az aránya ugyancsak nőtt.
A kutatók szerint ezek a növekedések összhangban vannak az éghajlatváltozás hatásaival. Úgy vélik, hogy a széndioxid kibocsátás fokozódása miatt a levegő melegebb, ami felerősíti a nagy magasságokban munkálkodó szeleket is. Ennek következménye, hogy nem csak viharban, hanem tiszta időben is felerősödtek a turbulenciák.
Úgy tűnik, a jelenség rövidesen nem csak az Atlanti-óceán északi részét érinti majd, hanem az egész világot. Az Egyesült Államokban és az Atlanti-óceán északi részén nőtt a legnagyobb mértékben a turbulenciák száma, de a tanulmány szerzői azt is megállapították, hogy Európában, a Közel-Keleten és az Atlanti-óceán déli részén is emelkedett a turbulenciák kialakulásának esélye.
Mi a gond a turbulenciákkal?
Bár a legtöbb turbulencia kisebb kellemetlenségekkel átvészelhető, fontos rájuk felkészülni a sérülésveszély elkerülése érdekében. A tiszta turbulenciákkal azonban az a gond, hogy egyelőre nem igazán tudjuk észrevenni őket, tehát úgy kerülhet beléjük a repülő, hogy előzőleg nem figyelmeztették az utasokat, illetve nem készítették fel az adott szituációra a gépet. Ennek következtében különféle tárgyak repülhetnek el és természetesen az utasok is sérüléseket szenvedhetnek – akár a tárgyaktól, akár a különféle ütközésektől.
A felmérés azzal a következtetéssel zárult, hogy a közeljövőben a légitársaságoknak el kell gondolkodniuk azon, hogyan tudják kezelni a megnövekedett turbulenciák számát, ugyanis az általuk okozott problémák csak az Egyesült Államokban évente 150-500 millió dollárba kerülnek.
Mit tehetsz a repülőn?
A légitársaságoknak sok feladatuk lesz, ha meg akarnak birkózni az előttünk álló helyzettel. Olyan átalakításokat kell majd végrehajtaniuk, mint pl. a rugalmasabb ülésrend bevezetése, a fej feletti poggyásztározók újratervezése. Szintén szerepe lesz a személyre szabottabb kabinkörnyezet kialakításának – plusz az érzékelést lehetővé tevő technikák kifejlesztésének is.
Egyébként a modern repülőgépek már most is rendelkeznek olyan eszközökkel, amelyek a turbulenciákat monitorozzák és minimalizálják, így a legtöbb esetben az élmény enyhébb lehet, mint ahogy arra számítanál. Amit pedig utasként már most is megtehetsz, hogy bekötöd magadat akkor is, amikor erre nem kérnek külön.