Életmód / Egészség / Kikapcsolódás / Szórakozás

Mi a hosszú élet titka? Így élnek és táplálkoznak az Okinawa-szigetcsoport lakói

De mi a titkuk az Okinawa-szigetcsoport lakóinak?

A kék zónák egyikén található a legidősebb női populáció és itt a legnagyobb esélye a fogyatékosságtól mentes, legmagasabb élettartamnak a Földön. Alacsonyabb a rák, a szív- és érrendszeri betegségek aránya és az átlagéletkor 85 év. Az itt élő emberek főleg zöldségekre és tofura, avagy fermentált szójababra alapozzák az étrendjüket. Általában nem teljesen vegetáriánusok, vagy vegánok, de szinte teljes mértékben növényi étrendet folytatnak.

Az Okinawa étrend nagyon alacsony zsírtartalmú, de szénhidrátban sem bővelkedik kifejezetten, ellenben a legtöbb vegán étrenddel. Olyan alapanyagokat használnak a főzés során, mint amilyen az édesburgonya, a balzsamkörte, a korábban említett szójabab, valamint a shiitake gomba. A gabonafélék közül – nem túl meglepő módon – a rizs kerül rendszeresen a tányérra. Bár karnyújtásnyira van tőlük a tenger, étrendjük gyakorlatilag elenyésző részét teszik ki a tenger gyümölcsei, becslések szerint csupán 1%-ot. De még ennél is kevesebb húst, cukrot, és tejterméket fogyasztanak – ennek megfelelően természetesen feldolgozott élelmiszerek sem kerülnek a tányérra.

Az antioxidánsokban gazdag friss és természetes ételek nem csak az egészségről gondoskodnak, hanem arról is, hogy az itt élő emberek sose legyenek éhesek.

Nincsenek ugyanis megkötések sem az étkezés gyakoriságával, sem a mennyiségével kapcsolatban. Mindössze arra ügyelnek, hogy ne tömjék degeszre magukat, megvárják a jóllakottság érzését. A stratégiájuk erre vonatkozóan az, hogy az átlagosnál kisebb tányérjaik vannak. Ezen kívül ügyelnek arra, hogy ne lakjanak teljesen jól, mielőtt abbahagyják az evést. Ezzel nem csak a túlevést, a túlsúly kialakulását kerülik el, hanem azt is kivédik, hogy túlterheljék a gyomrukat, az emésztésüket. 

Olvastad már?  Mikor sportolhatsz a ciklusod szerint? Tudományos észrevételek

Aktív időskor

Az életmódbeli különbségeket tekintve lényeges, hogy az idősek is aktívak maradnak: szoros baráti kapcsolatokat ápolnak és különböző társaságokat alakítanak ki, az itt élő emberekkel egész életen át ápolják a viszonyt. Mindig keresnek és találnak is okot a reggeli felkelésre ahelyett, hogy csak nyugdíjba vonulnának a semmittevés érdekében. Gyakran kirándulnak, tesznek kisebb-nagyobb sétákat a természetben, törekednek arra, hogy összejöveteleik során megerősítsék a közösség értékeit, őrizzék a hagyományokat. Dan fontosnak tartotta kiemelni azt is, hogy az Okinawa-szigetcsoporton élő törzsek támaszkodnak egymásra: tisztelik az időseket, mindenkit az összetartozás érzésével fogadnak. Ez nem is esik nehezükre, hiszen a barátaik is ugyanazokkal az egészséges értékrenddel bírnak, ezért tovább erősítik egymásban ezt a csodálatos felfogást és életmódot.

A sport fontos része a szigetcsoport lakóinak életében, ám minden esetben szem előtt tartják a természetességet.

Az itt élő emberek nem a szokásos értelemben vett testmozgást folytatják, hanem sétálnak és kertészkednek, lépcsőkön mozognak. Törekszenek arra, hogy az aktív mozgás beépüljön a mindennapjaikba, az életmódjukba.

Oldalak: 1 2