Megéri az otthoni konditerem – Így érdemes belevágnod egy házi edzőszoba kialakításába

Megéri az otthoni konditerem – Így érdemes belevágnod egy házi edzőszoba kialakításába

Címlap / Életmód / Egészség / Megéri az otthoni konditerem – Így érdemes belevágnod egy házi edzőszoba kialakításába

Néhányan nem szeretik túlzottan az edzőtermi edzéseket, sok más ember előtt mozogni, illetve a fitneszgépeken való osztoszkodást, ám mégis szeretnék rendszeresen edzeni magukat. Ilyen esetekben jó ötlet lehet, ha a lakásunkban alakítunk ki egy edzőszobát vagy edzősarkot, néhány egyszerű eszköz beszerzésével. Fitneszedzőket kérdeztünk arról, kinek éri meg otthoni kondiszobát kialakítania, milyen edzőeszközökre lehet itt szükség, és mikor fontos néhány órát venni az edzőteremben is.

Sávoly Dóra, személyi edzőtől megtudtuk, hogy az otthoni edzéssel kapcsolatban megoszlanak a vélemények.

– Olyat nem lehet kimondani, hogy az otthoni edzőgépek vásárlása vagy egy konditermi bérlet a költséghatékonyabb, aki pedig most kezdi az edzést, annak érdemes először mindenképpen felkeresnie egy edzőtermet. Ennek az egyik oka az, hogy a mai konditermekben már olyan komplett felszerelés van, hogy könnyedén megismerkedhetünk a gépekkel, ami a későbbiekben segít ha arra kerül a sor, hogy otthonra is vásárolni szeretnénk egyet. A másik ok, hogy megfelelő szakmai segítséget tudunk kérni ezeknek a gépeknek a használatához – mondta el a személyi edző.

Véleménye szerint nem érdemes az edzőtermi edzéseket teljes egészében otthoni edzéssel kiváltani: egy teremben olyan speciális és modern gépek találhatóak meg, amiket otthoni kis súlyzós edzéssel lehetetlen kiváltani.

– Kiegészítésként viszont tökéletes lehet az otthoni edzés, vagy ha épp időhiányban szenvedünk, jó tud lenni ha rendelkezésre áll az otthonunkban néhány súly esetleg egy kardiógép – magyarázta Sávoly Dóra.

Súlyokból középnehezet

A személyi edzőt megkérdeztük arról is, hogy milyen gépeket érdemes választanunk az otthoni edzőszoba kialakításakor. Érdemes olyanokat beszereznünk, amelyek nem foglalnak túl nagy helyet – az egykezes súlyok, mint a kettlebell és a fittball éppen ezért lehetnek ideálisak.

– A súlyokból nem kell teljes paletta, inkább középnehéz súlyokat válasszunk, amivel felsőtestre és akár lábra is tudunk feladatokat végezni. A kettlebellel például szinte az egész testet lehet edzeni – tudtuk meg.

Az otthoni edzés célja nem a testépítés hanem a fitten tartás. A fittball nagyon jó a fenék és a hasizom erősítésére, illetve a mély hátizmokat is ennek segítségével érdemes edzenünk.

– Az otthoni edzéshez néhány eszköz tökéletesen elég. Aki megteheti, hogy vásároljon egyet magának, annak javaslok egy kardió gépet, ha a hely is engedi. A reggeli, éhgyomros kardió ugyanis nagyon jótékony, ha fogyni vagy szálkásítani szeretnénk – tette hozzá Sávoly Dóra –, és sokkal jobb, ha ezt nem egy edzőteremben kell végrehajtanunk éhesen.

Elsajátítani a helyes gyakorlatokat

Máté Noémi fitnesz edző, Pilates oktató és gerinctréner szerint ha valaki otthon szeret edzeni és egyedül is képes motiválni magát, akkor megéri edzőgépekbe fektetnie a pénzt fitneszbérlet helyett, de sokan vannak, akik csak úgy tudják rávenni magukat az edzésre, hogy kiszakadnak a mindennapi környezetből.

– Attól is függ, hogy jól járunk-e ezzel, hogy hol tartunk az edzésben. A teljesen kezdők jobban járnak egy bérlet megvásárlásával, hiszen nem is tudják, mely gépeket kedvelik, illetve melyek azok, amiket soha nem is használnak. Illetve az edzések elején mindig érdemes legalább pár órát venni egy szakképzett edzőtől, hogy elsajátítsuk a gyakorlatok helyes kivitelezését – magyarázta a fitnesz edző.

A lakóhely és a legközelebbi alkalmas edzőterem távolságától is függ, hogy érdemes-e inkább a gépeket választanunk, hiszen ha például egy órát kell utazni az edzéshez, gyakran elmarad a magas időráfordítási igény miatt, viszont egy otthoni edzés ekkor gond nélkül beleférhet. Aki nagyon elfoglalt vagy műszakokban dolgozik és nincs a környéken 0-24-ben nyitva tartó edzőterem, szintén jobban jár az otthoni edzéssel.

– Ha valaki már annyira edzett, hogy az otthonra beszerezhető eszközök nem vezetnek fejlődéshez, mindenképpen az edzőtermi bérlet éri meg jobban. Versenyre kizárt dolog, hogy valaki fel tudjon készülni otthoni edzéssel, hacsak nincsenek otthon fitnesz gépei vagy nagy súlyok, amiket megmozgathat – vélekedett Máté Noémi.

Néhány eszközzel kiváltható az edzőterem?

A fitnesz edző szerint vannak eszközök, amiket otthonra nem éri meg beszerezni, hacsak nincs valakinek akkora lakása, hogy egy hatalmas szoba csak edzésre használható, mert például egy guggolókeret vagy lábtológép nagyon nagy helyet foglal.

– Egyéni igényektől, testalkattól, céloktól függ, hogy megoldható-e csak otthoni edzéssel az alakformálás vagy szükség van-e kiegészítésnek. Heti egy edzés edzőteremben, a többi pedig otthon elvégezve már határozottan látványos változást eredményezhet. De ha valakinek van pár kilónyi súlyzója otthon, jól összerakott koncepció a fejében, és nem versenyre készül, csak az egészséghez szükséges mozgásmennyiséget szeretné letudni, minden extra fejtörés nélkül kiváltható az otthoni edzéssel az edzőterem – árulta el a szakértő.

Véleménye szerint egyéni céloktól függ, de sokaknak elegendő az otthoni edzőterem az alakformáláshoz. Szuper tárcsás súlyzókat lehet beszerezni otthonra is, amelyek 2 kg-tól 10 kg-ig pakolhatók fel súlyokkal, azaz két kézisúlyzóval már 20 kg lehet a kezünkben.

– A legtöbb nőnek ez például bőven elegendő szokott lenni az edzéshez, alakformáláshoz. Ha a drágább eszközök is beleférnek, egy szobabicikli, ellipszis tréner vagy futógép kiváló alap a kardió edzésekhez, ezen felül, kislabdával, esetleg gumiszalaggal tökéletesen át lehet mozgatni a testünket – mondta el Máté Noémi.

A teljes test átmozgatása

A fitneszedző fontosnak tartja, hogy legyen egy jó matrac otthon, amin kényelmesebben lehet edzeni. A polifoam helyett a szakértő a jógamatracot javasolja: ez nem sokkal kerül többe, viszont jobban esik rajta az edzés, nem csúszik annyira, több gyakorlathoz pedig a polifoam alkalmatlan, mert nyúlik.

– Ha otthoni edzőszoba kialakításában gondolkodunk, a következő edzőszerekben érdemes gondolkodnunk: tárcsás kézisúlyzó, hogy könnyen variálhassuk a súlyokat, kislabda, gumiszalag. Ha pedig több eszköz megvásárlása is belefér a keretbe, akkor nagy labdát, fittballt jó lehet beszereznünk az egyensúly fejlesztéséhez, a has- és hátizomgyakorlatokhoz, egyensúlyozó korongot az alsó- és felsőtest gyakorlatok nehezítéséhez, valamilyen kardió gépet, illetve TRX/G-flex/Rip-60, azaz felfüggesztéses edzéshez eszközöket, de kizárólag egy-két edzővel eltöltött foglalkozás után – tette hozzá Máté Noémi –, mert a helyes kivitelezés ezeknél is rendkívül fontos.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást