Az édesburgonya ezer arcával sikeres a magyar márka – interjú a Hékás tanyasi finomságok tulajdonosával

Az édesburgonya ezer arcával sikeres a magyar márka – interjú a Hékás tanyasi finomságok tulajdonosával

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / Az édesburgonya ezer arcával sikeres a magyar márka – interjú a Hékás tanyasi finomságok tulajdonosával

Néhány évvel ezelőtt azonban még egyáltalán nem volt ismert hazánkban ez a zöldség – amikor viszont a hazai klíma lehetővé tette a termesztését, két fiatal, Márkusné Tukacs Júlia és Márkus Dávid úgy döntöttek, hogy komolyabban is elkezdenek foglalkozni vele. Hamarosan már tőlük lehetett vásárolni az országban elsőként lila és fehér édesburgonyából készült lisztet, manapság pedig már széles, környezetbarát és sokféle diétába beilleszthető édesburgonyás termékkínálattal rendelkeznek.

Mindketten fiatalok vagytok. Hogyan jött a saját vidéki vállalkozás ötlete?

Mindketten Budapesten nőttünk fel, de egy idő után vidéki életre vágytunk. Dávid már belefogott a mezőgazdaságba, mielőtt megismerkedtünk. Én általa csöppentem bele és azonnal megszerettem ezt az életformát. Az elején még szezonálisan gazdálkodtunk, egy lakókocsink volt a föld szélén, palántákat neveltünk áprilistól júniusig.

Mellette én tanultam, voltak más munkáim. Szerettünk volna az évnek minél nagyobb részében ezzel foglalkozni, így elkezdtünk zöldségeket is termeszteni, így már októberig gazdálkodhattunk, télen pedig válogattuk az eladásra szánt zöldségeket. Aztán pár év alatt jutottunk el oda – a feldolgozásnak köszönhetően -, hogy teljes egészében a vállalkozásunkból tudjunk élni.

facebook.com/tanyasihekas

Miért éppen az édesburgonyát választottátok alapanyagul?

Mikor elkezdtünk gazdálkodni, még egyáltalán nem volt itthon ismert zöldség az édesburgonya. Mivel trópusi növény, viszonylag rövid ideje alkalmas az itthoni klíma a termesztéséhez. Ebből adódik, hogy batátából készült termékeket sem lehetett kapni itthon. A megtermelt zöldségeinkből készítettem mindenfélét: zakuszkát, szörpöt, lekvárt, hogy télire is maradjon. Eközben jött az ötlet, hogy batátából is kellene valami hasonlót csinálni. Először pástétomokat és liszteket készítettünk. Lila és fehér édesburgonyából készült lisztet tőlünk lehetett elsőként venni az országban.

facebook.com/tanyasihekas

Kicsoda Hékás, a márkanevetek ihletője?

Egészen tavalyig bérelt területen gazdálkodtunk. Itt született Hékás, innen fogadtuk be. Dávid mindig is szeretett volna egy kutyust, akit majd így nevez el. Aztán a márkanevünk is ő lett. Mindig velünk van a kis batátapásztor.

facebook.com/tanyasihekas

Szezontól függően általában milyen feladataitok vannak?

Áprilisban indul a palántaszezon. A megtermelt édesburgonya egy részét eltesszük palántának. Ez az egyik legsűrűbb időszak, hajnaltól késő estig tart a munka, egészen júniusig. A palántákat leszedjük, becsomagoljuk, és feladjuk postán. Közben már a talaj-előkészületi munkák is zajlanak, szervezzük az ültetést. Nyáron főleg gyomlálni kell, és sok mindent ilyenkor főzünk be. Aztán október elején betakarítás. Ha bejön az első fagy, két hetünk van felszedni a batátákat, különben elfagy.

Télen folyamatosan válogatjuk a batátát, a befőzés is megy, készülünk a karácsonyi szezonra. Ilyenkor szoktunk piacokra járni, készítjük az ajándékdobozokat. Még év elején, egészen márciusig tart a batátaszezon, ilyenkor van a legtöbb megrendelésünk, így főleg az osztályozással és dobozolással telik ez az időszak, de mivel mindent magunk csinálunk, vannak folyamatos, állandó munkák is, pl. marketing, weboldal, közösségi oldalak, receptek, stb…

facebook.com/tanyasihekas

Minden teendőt megosztotok, vagy vannak területek, amelyekkel csak egyikőtök foglalkozik?

Igyekszünk mindent közösen csinálni, vannak munkafolyamatok, amiket gyakrabban csinál valamelyikünk, de alapvetően mindenben tudunk segíteni egymásnak.

Kiknek ajánljátok a Hékás kínálatát?

Enni mindenki szeret. De főként olyanoknak ajánljuk, akiknek fontos, hogy vegyszer- és adalékanyagmentes ételeket fogyasszanak. Olyan környezet- és egészségtudatos vevőknek találtuk ki, akiknek fontos, hogy vásárlásukkal hazai termelőket támogassanak. Vegánoknak, különböző ételintoleranciával rendelkezőknek, diétázóknak is nyugodt szívvel ajánljuk a termékeinket és batátánkat, mivel a legtöbb étrendbe beilleszthetőek.

facebook.com/tanyasihekas

Hogyan jelenik meg a fenntarthatóság a márkátok életében?

Regeneratív, ökológiai szemléletű mezőgazdaságot folytatunk. Vigyázunk a talajra és benne élőkre. Nem használunk vegyszereket, műtrágyákat. Törekszünk a környezetbarát megoldásokra a termesztéstől a feldolgozásig, ahogy a hétköznapok során is. A befőzés folyamata igen csekély mennyiségű hulladékkal jár, mivel ennek nagy részét komposztáljuk. Az üvegeket pedig visszaváltjuk. A címkék újrahasznosított papírból készülnek, és a csomagoláskor sem használunk műanyagot.

facebook.com/tanyasihekas

Milyen finomságokat szoktatok készíteni a termékeitekből?

Jelenleg készítünk pástétomokat, zöldségkrémeket, liszteket, tésztaszószokat, krémleveseket, és natúr püréket is, amiket már egészen piciknek is ajánljunk a hozzátáplálás kezdetétől.

facebook.com/tanyasihekas

Más zöldségeket is terveztek később alapanyagként használni?

Igen, rengeteg tervünk van, de egyelőre zöldségből már sokfélét termesztünk, ezért idén gyümölcstermesztésbe fogunk bele, így már málnánk is lesz, frissen és feldolgozottan is.

Hogy érzitek mostanra, jól döntöttetek, hogy a vidéki életet választottátok?

Határozottan igen, nem tudnánk az életünket másképp elképzelni. Sokszor nehéz, de szeretnénk mindenkit bíztatni, hogy ha erre vágyik, merjen belevágni.

Milyen jövőbeli terveitek vannak?

Szeretnénk még nagyobb földet, amit művelhetünk, valamint egy saját tanyát kialakítani, egy mesés otthont. Mindenképp passzívházban gondolkodunk. A vállalkozásunk is szeretnénk fejleszteni, bővíteni.

Nyitókép: facebook.com/tanyasihekas

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást