Párkapcsolat / Szerelem

7 lépés, amivel meggyógyíthatod az összetört szívet

7 lépés, amivel meggyógyíthatod az összetört szívet

Szakítani nem könnyű, és akinek volt már benne része, tudja, hogy egy összetört szívet nehéz újra „megragasztani”. A szerelem hirtelen, váratlan vagy nem kívánt elvesztését gyakran intenzív fájdalom kíséri, és az ex mérhetetlen hiánya őrjítő, mintha a világ omlana össze körülöttünk.

Sok esetben a fájdalom olyan nagy, hogy a gyógyuláshoz vezető út ijesztőnek tűnik. Nem csoda, hogy a legtöbben megpróbálják elkerülni ezt a folyamatot, pedig az számos nemkívánatos mellékhatáshoz vezethet: depressziót, nagyobb belső konfliktusokat és a jövőbeli kapcsolatok nehézségeit is magában hordozza.

De vajon hogyan gyógyíthatjuk meg az összetört szívet? Íme néhány kipróbált tipp, amelyek garantáltan működnek.

Adj időt magadnak!

A szakítás nemcsak érzelmi, de kémiai és pszichikai reakciókat is kivált benned, ezáltal magányosnak, depressziósnak, értéktelennek érzed magad, és azt gondolod, nem érdemled meg a szeretetet. Ez nem múlik el egy új frizurával, egy shoppingolással, vagy egy ferde éjszakával. Ahelyett, hogy gyors továbblépésre kényszerítenéd magad, adj időt, hogy tudatosíthasd az érzéseidet. Ha ezen hirtelen túl akarsz lenni, hosszú távon depresszióssá, szomorúvá tehet, és önértékelési zavarokhoz vezethet. Mindegy, hogy meg voltál-e győződve róla, hogy számodra ő volt az igazi, vagy az exed nem is illett volna bele a családi képbe, esetleg a barátaid sem nézték őt jó szemmel – a gondolataid torzíthatnak, de az érzéseid valódiak. Adj időt mélységeiben felfedezni őket.

Kép forrása: pexels.com

Gyászold meg a kapcsolatot!

A szakítással együtt jár a kapcsolat elvesztése, néhány járulékos barát és a volt párod családjának a hiánya is. De a hiánylista itt nem ér véget: lehet, hogy az addigi otthonodat, a társadalmi státuszodat, az elképzelt jövődet is elveszíted. Mint minden egyes veszteségnél, itt is fontos, hogy hagyj időt a gyászra. Ezt persze könnyebb mondani, mint megtenni. A természetes reakció az elkerülés, mert túl fájdalmas szembenézni a valósággal. Ám, ha meg akarod úszni ezt a részt, az depresszióhoz, szorongáshoz, önértékelési problémához, sőt akár testi tünetekhez is vezethet, és persze a továbblépés sem fog menni.

A gyász elmaradhatatlan része a gyógyulási folyamatnak, és a továbblépéshez vezető út egyik egészséges lépcsőfoka.

A gyász folyamata öt egymásutáni fázis: tagadás (amikor képtelenek vagyunk elfogadni a veszteséget), harag (amikor szembesülve a tényekkel tehetetlen dühöt érzünk), alkudozás (amikor arra gondolunk, bárcsak lenne még esély újra visszaszerezni az elvesztett személyt), depresszió (amikor tudatosul bennünk az örök veszteség, és végtelen szomorúság tölt el), illetve az elfogadás (amikor megindulhat a sebek gyógyulása, és elegendő erőt érzünk magunkban a továbbéléshez).

Légy kedves magadhoz, fogadd el, hogy a gyász időt vesz igénybe, fogadd el az érzéseidet, és hagyd, hogy minden úgy történjen, ahogy történnie kell – ne ostorozd magad.

Szakadj le a közösségi hálóról!

A szakítás egyfajta veszteség, és ha az exed egy kattintással elérhető számodra a világhálón, abból semmi jó nem sülhet ki. Ne nézegesd az Insta és Facebook posztjait éjt nappallá téve!

Próbálj tudatosan élni!

Ahhoz, hogy a kellemetlen érzéseket, gondolatokat elűzd, meditálj, használd a tudatos légzést, és hagyd a dolgokat megtörténni, ne ellenőrizz mindent magad körül. Azáltal, hogy te nem befolyásolod a környezetedet, a környezeted is elveszíti a hatalmát fölötted, és magabiztosabbá válsz.

Találkozz magaddal!

Egy hosszú kapcsolatban, vagy egy szakítás után röviddel még hajlamosak vagyunk valakihez tartozónak, valaki társának látni magunkat, és elfelejtjük, kik is voltunk addig, amíg egyedül éltünk, mik voltak az értékeink.

Fedezd fel újra önmagad, ismerd meg az érzéseidet, tudatosítsd magadban, mi zajlik benned, és mire van szükséged.

Ehhez szabadíts fel időt a naptáradban, amikor találkozhatsz magaddal, és döntsd el, mihez kezdesz ezzel az idővel. Légy jelen, és élvezz minden percet, amit magaddal tölthetsz!

Emlékezz, miért szakítottatok!

Fájdalmas lehet újra szembenézni azzal, hogy miért is váltak el útjaitok, de oka van, hogy nem vagytok már együtt, és ezt el kell fogadnod ahhoz, hogy továbbléphess.

Járj terápiára!

Ha a fenti tippek nem segítenek, a terápia minden bizonnyal kellő támogatást nyújt az elengedéshez. A kognitív viselkedésterápia például rövid, mégis hatékony folyamat, ami megtanítja, hogyan változtathatod a negatív gondolatokat át úgy, hogy ne akadályozzanak a továbblépésben.

Mindenki túl van már egy szakításon, és mindenkinek összetörték már a szívét egyszer – adj magadnak időt és teret, légy magad iránt együttérzéssel, mert megérdemled!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást