A leggyakoribb hétköznapi női probléma – a székrekedés

A leggyakoribb hétköznapi női probléma – a székrekedés

Címlap / Életmód / Egészség / A leggyakoribb hétköznapi női probléma – a székrekedés

Számos nő panaszkodik arról, hogy nem működik rendesen a bélrendszere, ami nem csak komfortérzetét rombolja, napi közérzetét viszi mélypontra, hanem akár aggodalomra is okot ad. Bár csip-csup dolognak látszik, sőt egy olyan téma, amiről nem nagyon illik beszélni, mégis megér pár szót, némi eszmecserét…

Miért van székrekedésük a nőknek?

A válasz egyszerű. Mert nem mozognak, nem isznak elég folyadékot, és mert több édességet, csokit, kekszet esznek, mint a férfiak. A nők vagy ülő, vagy egy helyben álló munkát végeznek, ami nem kedvez a bélmozgásoknak.
Ezen felül van egy anatómiai sajátosságunk is, ez pedig a gyermekszüléssel, annak kihordásával van szoros kapcsolatban. Beleink nem úgy vannak a bélfodrok által rögzülve, mint a férfiaknak, hiszen terhesség alatt kell a hely – a belek ilyenkor feljebb nyomódnak.

Mit tehetünk?

Ha akarjuk, ha nem, folyadékot kell innunk, mégpedig sokat. Ám ez nem elég, ennek a folyadéknak cukor és ízesítőmentesnek kell lennie. Akár csalánteát iszunk, akár más fajtát, nem szabad ízesíteni, sőt, fokozza a hatást, ha a tea langyos.
Reggel, ébredés után pedig rögtön igyunk meg egy pohár vizet, ne a kávé, tea legyen az első. Emellett mozogni kell. Nem elég hétvégén, hanem reggel, ébredés után szükséges, minden nap legalább negyed óra intenzív mozgás.

Kevesebb tej, több gyümölcs

A rost alapvetően jót tesz az emésztésnek. A reggelihez többnyire hozzá tartozik a tej, vagy a tej alapanyagú táplálék. El kell keserítsek mindenkit, a tej csak a tejérzékenyeket hajtja meg. A tehén tej az a tápanyag, amit a szervezet 12 órán keresztül bont le, emészt meg.
Ez megakasztja az emésztést, megterheli nem csak a beleket, hanem az egész szervezetet. Tej helyett inkább húst együnk, de ha lehet, ne felvágottat. Főtt húst, házi húskrémet, zöldségben nagyon gazdag hússalátát, melybe olíva olajat tegyünk. Ez utóbbi is jót tesz az emésztésnek.

Egyéb ,,jóságok”

Ilyen a sörélesztő, ami akár betegségek mellett is ehető, szedhető. Létezik sörélesztő kapszula is, de úgy gondolom, a természetes, tartósító nélküli anyagok sokkal jobbak.
A napraforgó mag is hatásos, bár abból elég sokat kell enni, egész nap pedig nem szotyizhat az ember.
A búzacsíra is hatásos, amit nem szükséges boltban megvenni, hiszen mi is csíráztathatunk, és még konyhánk éke is lehet.
A friss paradicsom is segíti az emésztést, bár ezt nem mindenki eheti büntetlenül, hiszen gyomorégést okozhat.

Mit kerüljünk?

A finomított fehér cukrot mindenképp. Helyette inkább használjunk barna cukrot, hiszen fehér cukor számos élelmiszerben alaphangon van, ez pedig épp elég – sőt sok is. Kerüljük a kenyeret is, főleg a fehér kenyeret.
A rozs kenyér sokkal jobb opció, és még csak el sem álmosodunk. Arra figyeljünk, hogy a valóban rozsból készült kenyeret vegyünk. Édes kekszek helyett vegyünk zabkekszet. Ugyan olyan édes, finomabb is, sőt, felpörget, tehát kihagyhatjuk napközben akár a kávét is.

Hashajtók, emésztést segítő gyógyszerek

Ez az a lehetőség, amit csak végső esetben válasszunk. A leginkább természetes, kíméletes hashajtó a Levolac, ami tejcukor, tehát nem adható mindenkinek. A másik lehetőség a Fenaftalein, ám ezzel is vigyázni kell, hiszen a Stroke-on átesett emberek közül nem mindenki használhatja. Fontos, hogy ne kezdjünk el semmit szedni magunktól, csak orvosi javallatra folyamodjunk gyógyszerekhez.
Ezen felül inkább használjon az ember glicerin kúpot, ha nagy a baj, de tudni kell, hogy minden hashajtóhoz hozzá lehet szokni. A hozzászokás után pedig már nem nagyon van olyan opció, ami hatékonyan segít.

Miért foglalkozzunk a székrekedéssel?

Azért, mert a vastagbél tartalma méreg. Salakanyag. A vastagbélben történik a víz visszaszívás, ami, ha sokat tartózkodik a bélsár a bélben, azt jelenti, hogy oldott állapotban ezeknek az emésztés által keletkezett ,,mérgeknek” egy része vissza jut a szervezetbe. Az is szempont, hogy a bélben természetes állapotban, az emésztést elősegítendő, rengeteg baktérium van.
Ezek felszaporodhatnak a meleg és nedves környezetben, ami problémához vezethet. Az emésztés fontos dolog, és nem csak az a része, amikor eszünk. Az is, hogy milyen módon segítjük elő a természetes folyamatokat. Érdemes ezzel is foglalkozni, és nem csak komfortérzetünk miatt.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást