A koránkelés még károsabb a gyerekek számára, mint ahogy eddig gondoltuk

A koránkelés még károsabb a gyerekek számára, mint ahogy eddig gondoltuk

Címlap / Életmód / Család / A koránkelés még károsabb a gyerekek számára, mint ahogy eddig gondoltuk

Ha belegondolunk, hatévesen kezdjük az iskolát, 18 évesen érettségizünk és ebben a 12 évben nagyjából ugyanakkor kezdődik az első óra. Tehát kisgyerekkorunktól szinte felnőttkorunkig ugyanabban a reggeli időpontban kezdjük a napot, ez pedig már eleve elég rosszul hangzik.

A gondtalan óvodáskor után a gyerekektől az iskolapadban egyszer csak egész napos komoly koncentrációt várunk el, nem beszélve a házi feladatokról, amik még otthon is több órás munkával járnak. És még nem is említettük az esetleges sport edzéseket vagy egyéb különórákat.

Ezek után nem csoda, ha a kicsik és a fiatalok szellemileg és fizikálisan is le vannak terhelve. Ebben az egyik legfőbb szerepet a korai kezdés, azaz a kevés alvás játssza.

Az orvosok szerint egy alsó tagozatosnak 9-12, egy felsősnek és középiskolásnak pedig 8-10 óra alvásra van szüksége.

Mit mond a tudomány?

A Sleep alvástudománnyal foglalkozó orvosi folyóirat tett közzé egy felmérést, amelyet Colorado 55.000 tanulójának közreműködésével végeztek. 2017-ben Colorado tankerülete úgy döntött, hogy későbbre teszi a mindennapi iskolakezdést annak érdekében, hogy a tanulók jobban ki tudják pihenni magukat.

A kutatók 2017 és 2019 között a tanév végéig vizsgálták a terv hatását a gyerekekre nézve.

evgenyatamanenko/istockphoto.com

A felső tagozatos általános iskolások 40-60 perccel később kezdték a napot, a középiskolások 70 perccel. Hogy ez megvalósulhasson, az alsós kisiskolások iskolakezdése egy órával korábbra tevődött, az iskolabuszok zavartalan közlekedésének érdekében. (A kutatók szerint a kicsiket ez nem befolyásolta különösebben negatívan, mert ők eleve viszonylag korán kerülnek ágyba.)

A kutatás a gyerekek által kitöltött alapos kérdőívek alapján arra a következtetésre jutott, hogy a változtatások rendkívül pozitívan érintették a tanulókat. Az általános iskolák felsős tagozatosai hetente átlagosan két és fél órával többet aludtak, ezáltal pedig napközben is kevésbé voltak álmosak. A középiskolásoknál még nagyobb előnynek bizonyult a változtatás. Ők ugyanis átlagosan heti négy órával aludtak többet és elmondásuk szerint alvásuk minősége is jobb volt. A napközbeni ernyedtség szintén visszaesett köreikben.

Oldalak: 1 2

»

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást