Mindig a legrosszabbra gondolsz? Lehet, hogy te is katasztrofizálásban szenvedsz

Mindig a legrosszabbra gondolsz? Lehet, hogy te is katasztrofizálásban szenvedsz

Címlap / Életmód / Mindig a legrosszabbra gondolsz? Lehet, hogy te is katasztrofizálásban szenvedsz / 2. oldal

Mi váltja ki ezt a gondolkodást?

Időnként mindannyian katasztrofálisan gondolkodunk, és valószínűleg evolúciós gyökerei vannak ennek a gondolkodásmódnak” – mondja Dr. Jerud.

De Dr. Saltz szerint ezeknek az evolúciós vészharangoknak a túlhajtásra állítása a diszfunkciós gondolkodást automatikus válaszlépéssé változtathatja. Valaki, aki ezzel a kognitív torzulással él, rendszeresen pásztázhatja környezetét, és túlértelmezheti a potenciális veszély jeleit.

„A kognitív torzulásoknak számos oka lehet” – mondja Cramer.

A különböző helyzetek különböző módon hatnak az emberekre.”

Ezért nincs egy konkrét dolog, aki kiváltja a katasztrofális gondolkodást. Az emberek egy megrögzött katasztrofális gondolatkört alakíthatnak ki a helyzetek széles skálájára reagálva, mint például:

  • múltbeli trauma
  • rossz szülői nevelés
  • munkahelyi vagy kapcsolati stressz
  • alacsony önértékelés vagy szélhámos szindróma
  • olyan állapotok, mint a depresszió vagy a szorongás

Az bizonyos, hogy a torzulással foglalkozni kell, a kezelésben pedig a terápia, a meditáció de akár a fizikai gyakorlatok is segíthetnek. A kezelés azért is különösen fontos, mert a katasztrofizált gondolkodás idővel hógolyó-effektust indíthat el. Például, ha valaki biztos benne, hogy el fog szúrni egy állásinterjút, akkor nagyon valószínű, hogy olyan ideges lesz, hogy tényleg nem sikerül neki jól szerepelnie – vagyis, a katasztrofális gondolkodás időnként önbeteljesítő jóslattá válhat, és alaposan megkeserítheti az ilyen torzulással élők mindennapjait.

Oldalak: 1 2

»

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást