Életmód / Egészség / Lélek

5 jel, hogy önsorsrontó vagy: szabadulj meg a rossz beidegződésektől!

Önérzetünket, énképünket néha olyan eszközökkel és mechanizmusokkal védjük, amik elzárnak minket a fejlődéstől, a tényekkel való szembenézéstől. Hárítunk, tehermentesítjük magunkat, s közben ugyanazokat a hibákat követjük el. Saját sikereink útjában állunk, miközben azt hisszük, hogy megóvtuk magunkat a kudarctól. Nézzük a leggyakoribb beidegződéseket, önérzetünket védő sémákat! Vajon magadra ismersz?

Az önakadályozásról

Ott állsz egy előrelépés, pozícióváltás kapujában, adódik egy lehetőség a tanulásra, fejlődésre, mégsem lépsz.

Ugye gyakori?

Önakadályozásnak (self-handicapping) az a jelenséget, amikor valaki teljesítményhelyzetbe, döntéshelyzetbe kerülve saját maga által felállított akadályokkal hátráltatja az eredményességét.

Kigáncsoljuk magunkat.

Mondjuk tanuláskor, vizsgáknál nem a felkészülésre fókuszálunk, hanem kisétálunk a stresszből, és a felelősség helyett szórakozni megyünk.

Áthárítod a felelősséget

Nem én tehetek róla, a körülmények voltak rosszak.

Nem az én hibám, a határidő volt rövid.

A tanár volt maximalista, a főnök egy munkamániás.

Ugye hányszor elhangzik?

Jogos, mert nem mondhatjuk ki, hogy mi is hibáztunk. Még magunknak sem.

Ha mélyen magadba nézel, csak magadnak próbáld meg az adott szitut elemezni abból a szemszögből is, hogy mit kellett volna neked rugalmasabban, jobban csinálnod.

Ismétlődő mintákat alkalmazol

Vannak forgatókönyvek, amik ismétlődnek az életünkben.

Reakciók, problémakezelő mechanizmusok.

Ha észrevetted már, hogy bizonyos helyzetekben ugyanazt a mintát alkalmazod, nézz a dolgok mögé!

Például ha mindig bedugod a fejed a homokba, hogy ne vedd észre a zűrösebb részleteket, merj kinézni a homokból!

Például látod, hogy egy háztartási eszköz vagy kütyü el fog romlani otthon, rakj félre, keress szerelőt, ne az utolsó, kritikus pillanatban szembesülj a kiadásokkal és a bekrepált cuccal!

 

Disszonancia elkerülésére törekszel

Kognitív disszonanciának nevezi a pszichológia azt a jelenséget, amikor valamilyen cselekedetünket, döntésünket nem kérdőjelezzük meg, mert csak olyan információkat fogadunk meg, tudattalanul, amelyek alátámasztják a vélt igazunkat.

Azért, hogy elkerüljük a cselekedeteink és elveink közti feszültséget, meggyőzzük magunkat az igazunkról.

Kirekesztjük a minket megcáfoló infókat.

Így van ez ilyen kisebb dolgokkal is, mint például ha valamilyen terméket használunk, de hallunk róla, hogy mégsem a legjobb, vagy nem is hatásos, meggyőzzük magunkat arról, hogy nálunk biztos mégis beválik.

Nem a megoldást keresed, hanem a kifogást

A legkisebb, legapróbb események kapcsán is felfedezheted ezt a tulajdonságodat, reakciódat.

Olvastad már?  Ha ebből az 5 dologból 3 igaz rád, a jég hátán is megélő embertípus vagy

Új munkatípusba kerülsz, új feladattal szembesülsz, megkér a főnököd valamire, s te úgy érzed, képtelen vagy jól teljesíteni.

Nem azon kezdesz el agyalni, hogy miként tudnád megoldani a váratlanul felmerült ügyeket, feladatokat, hanem azon nyöszörögsz, miért történik ez már megint veled.

Próbálj inkább konstruktív lenni!

Merj szembenézni a megoldhatatlannak tűnő feladatokkal is!

Tervezz! Legyen stratégiád!

Úgy véled, hogy jobb az ismert rossz, mint az ismeretlen

Munkahelyváltásnál, párkapcsolati kríziseknél mindig felmerül, hogy jobb-e az ismeretlenbe fejest ugrani, vagy kényelmesebb az ismert, bejáratott terepen mozogni tovább.

Örök kérdés, megannyiszor előjön.

Gondolj bele, hogy most hogy érzed magad, és ha bemered vállalni a váltás, egy fél év múlva már ez a jelenlegi helyzet a múlt lesz.

Hogyan tekintenél vissza?

Programozd át a hozzáállásod!

Válts stratégiát!

Gondolj arra, hogy a jövőbeli éned hogyan fog tekinteni erre a mostanira!

Ami most hatalmas gondnak, lépésnek, döntésnek tűnik, a jövőben már nem látszik ekkorának.

Ha mersz szembenézni a rögzült mintáiddal, képes vagy újítani, akkor egészen más színben tekinthetsz az adódó lehetőségekre és feladatokra!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást