A világjárvány árnyékában az iskolakezdés a gyerekeknek és a felnőtteknek egyaránt stresszes dolog. Az alábbi öt dolog segít objektívnek maradni a bizonytalanságban.
Az iskola minden bizonnyal felkészültebb lesz
Tavasszal az egész oktatási rendszert váratlanul érte a világjárvány, így az intézmények és a tanárok – ahogy a szülők és a gyerekek is – egyik napról a másikra lettek belekényszerítve egy teljesen új szituációba. Azóta eltelt egy kis idő, és ugyan még nem tudjuk, mennyire lesz komoly a második hullám, de biztosra vehetjük, hogy ezúttal már mindenki felkészültebben áll majd az eseményekhez. Ha úgy érzed, a gyerek lemaradt valamelyik tantárgyban, jelezd előre a tanárnak és keressetek közösen megoldást, ebbe a többi szülőt is bevonhatod.
Mindenki jobban figyel a tisztaságra
A világjárvány egyik pozitív hozománya, hogy jobban figyelünk a higiéniára és a távolságtartásra. Valószínűleg azok is többször mosnak kezet, akik eddig azt elhanyagolták és az iskolai takarítók is alaposabbak lesznek. A kézfertőtenítők használata is elterjedt, ahogy a maszkoké is. Ugyan a távolságtartást nem könnyű megoldani az osztálytermekben, de az oktatási intézmények oda fognak figyelni arra, hogy a tanulók minél messzebb üljenek egymástól.
Jót tesz a gyerekeknek a közösség
Ezt természetesen nem arra kell érteni, hogy feltétlenül jó dolog, hogy sok gyerek lesz együtt zárt helyen, mert ez a fertőzés szempontjából nem szerencsés. Azonban a közösségi élmény fontos a fiatal korosztálynak. Gondoljunk bele, milyen lehangoló lenne a gyerkőcnek, ha otthon, egyedül kellene elkezdenie az új tanévet.
Egy monitor előtt ülni egész nap nem egy nagy élmény – erről a legtöbb ülőmunkát végző szülő tudna mesélni. Még egy felnőttnek is nehéz, pláne egy örökmozgó cserfes, energiabomba csemetének. Igenis szükségük van arra, hogy a barátaikkal legyenek, osztálytársaikkal éljenek társasági életet és így kezdjék a tanévet.
Kell a gyereknek a napi megszokott rutin
Ugyan az online tanulás a legtöbbek számára nem volt nagy élmény, azért a szokatlan helyzet – és az, hogy a szülők is otthon voltak – hozhatott némi izgalmat a gyermek életébe. Ez egy ideig jó dolog, hosszú távon azonban nem fenntartható. A gyereknek ugyanis szüksége van rendszerre és egy kialakított napi rutinra. Az otthoni, elnyúlt, összefolyó napok után üdítő lesz neki, hogy végre megint iskolába mehet, kimozdulhat és mozoghat.
Amit nem tudsz befolyásolni, azon kár stresszelni
Az iskolák újranyitásáról – és a járvány miatt új előírásokkal kapcsolatban is – megoszlanak a vélemények. Van olyan szülő, aki végigszenvedte, hogy egész nap tanulnia kellett a gyerekkel miközben otthonról kellett dolgoznia is és el sem tudná képzelni, mi lenne velük, ha továbbra is távoktatásra lennének kényszerítve. Olyan szülők is vannak, akik rettegnek attól, hogy gyermekük elkapja a koronavírust, vagy hogy esetleg ő tünetmentes marad, de őket vagy a nagyszülőket fertőzi meg.
Egyesek sokkal szigorúbb előírásokat vezetnének be a maszk-viseléssel és távolságtartással kapcsolatban, míg mások szerint túlzás a sok elővigyázatosság. A tanárok között is megoszlanak a vélemények, az idősebbek – mint veszélyeztetett korosztály – joggal aggódhatnak jobban a fertőzés miatt. Még senki nem tudja, mennyire fog berobbanni a járvány második hulláma, már ha ez megtörténik egyáltalán. Bármi is lesz, egyelőre nincs ráhatásunk és mint ilyen, felesleges idegeskednünk miatta.