Ezekkel a trükkökkel lehetsz egészséges kismama

Ezekkel a trükkökkel lehetsz egészséges kismama

Címlap / Életmód / Család / Ezekkel a trükkökkel lehetsz egészséges kismama

Szabad-e mozogni? És ha igen, mennyit? Mire kell odafigyelni a táplálkozás során? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ.

Kettő helyett enni?

Mára már megdőlt az a nézet, miszerint egy kismamának kettő helyett kell ennie a várandósság alatt. Az extrém túlsúly, ami a mértéktelen étkezéssel jár, nem csak az anyának árthat, hanem a babának is, sőt, még a szülést is megnehezítheti. Úgyhogy félre a tévhittel, az első trimeszterben egyáltalán nem szükséges változtatni a bevitt kalóriák mennyiségén.
A második trimeszter elejétől, közepétől nagyobb energiára van szüksége a kismamáknak, de ekkor is csak megközelítőleg plusz 200-250 kalóriával, tehát egy könnyebb vacsorának megfelelő kalóriaértékkel kell növelni a napi szükségletet.

Mit kell enni?

Az egészséges étkezés az élet minden szakaszában nagyon jelentős, ezért fontos, hogy már magát a terhességet is megfelelő súllyal és kiegyensúlyozott táplálkozással kezdd meg, hiszen az alapok igazán nagy hangsúlyt érdemelnek.
A kismamának a terhesség során kiemelten fontos napi 6 alkalomra lebontania az étkezést, mert az ingadozó vércukorszint sem a leendő anyukának, sem a babának nem tesz jót (ahogy a túlevés és az éhezés sem).
A várandósság alatt nagyobb igény van a fehérjékre, ezek bevitelére érdemes jelentősebb hangsúlyt fektetni sovány húsok, hal és tojás formájában.
Továbbá érdemes ügyelni a fokozott rostbevitelre (gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű pékáruk) és a megfelelő folyadékfogyasztásra a székrekedés elkerülése érdekében. Egyszóval minden jöhet, amit az egészséges étkezés során már jól megszoktunk.

Italfogyasztás

A koffeintartalmú italokat nem kell kizárnod az életedből, de legfeljebb egy csészét fogyaszthatsz belőlük naponta. Ugyanez igaz a szénsavas üdítőkre is, amik nem csak a mesterséges ízesítők és adalékanyagok miatt veszélyesek, hanem szénsavtartalmuk végett is. Nem szabad túlzásba esni a gyümölcslevek esetében sem, hiszen ezek is egytől egyig cukrozott változatok.
Ha édes ízre vágysz, akkor a legjobb a frissen facsart gyümölcs- vagy zöldséglé, szénsavmentes ásványvízzel hígítva. Ihatsz bátran citromos vizet vagy limonádét (utóbbit lehetőleg mézzel ízesítve), és a teát sem kell nélkülöznöd, csak feltétlenül nézz utána, milyen gyógynövényeket kell elkerülnöd.

Mi a helyzet a mozgással?

A várandósság már önmagában is rettentően megviseli a szervezetet, nem is beszélve a szülésről, ami kellő kondíció nélkül még nagyobb kihívás lehet.

Ha rendszeresen sportoltál a terhesség előtt, akkor továbbra sem szabad abbahagynod a mozgást, csak természetesen mérsékelned kell az intenzitását.
Fontos, hogy amint kicsit is rosszul érzed magadat, hagyd abba a sportolást, ugyanis várandósság alatt semmilyen megerőltető mozgássorozatot nem szabad végezni. Persze nem arról van szó, hogy ha a lábemelgetés során elfáradt a lábad, akkor egyből tedd le, de ne most próbálj álomalakra szert tenni.
A cél az egészséges testsúly megőrzése, a vérkeringés fokozása (legfeljebb 140-es pulzusszámmal) és a boldogsághormonok termelődésének növelése legyen, aminek a baba is nagyon fog örülni.

Mit sportolj?

Amit idáig is sportoltál, azt nem kell feladnod, csak, mint írtuk, az intenzitásából kell visszavenned. Ez valószínűleg az idő előrehaladtával természetes igényként fog jelentkezni, hatalmas pocakkal minden bizonnyal te is inkább az intenzív sétát választod majd a futás helyett.
Továbbá jó sportág a kismamáknak kifejlesztett otthoni torna, a kerékpározás (főleg szobabiciklin), valamint az úszás. Utóbbit kizárólag a testhőmérsékletet meg sem közelítő vízben szabad űznöd, illetve akkor, ha nem vagy hajlamos a fertőzésekre, mert az uszodában könnyű ilyen betegségeket összeszedni.

Amiket érdemes nélkülözni

– Az orvos engedélye nélkül szigorúan tilos bármilyen gyógyszert bevenni, sőt, még a természetes gyógymódok alkalmazása előtt is érdemes kikérni a véleményét, nehogy még nagyobb bajt okozz.
– Egyértelműen ki kell zárni mindent, ami káros lehet az egészedre nézve, kezdve a sort a dohányzással (akkor is, ha az passzív) és az alkoholfogyasztással.
– Bizonyos illóolajok párologtatása és alkalmazása is ártalmas lehet (pl. fahéj).
– Óvatosan kell bánni a fűszerezéssel is, mert ezek a várandósság alatt könnyen irrigálóvá válhatnak.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást