Életmód / Táplálkozás

Ezek az ételek okozzák az emésztési problémáidat

Amennyiben hajlamos vagy egy bizonyos emésztési problémára – legyen az hasmenés, puffadás vagy akár görcsös fájdalom étkezés után –, jó, ha tudod, milyen táplálékok fogyasztása válthatja ki ezeket.

Sült finomságok: hasmenés

A magas zsírtartalmú sült fogások, úgymint a rántott hús vagy a hagyományosan készített sült krumpli, hasmenést idézhetnek elő az arra érzékenyeknél.
Ugyanez érvényes a gyakran melléjük fogyasztott, ugyancsak zsírban gazdag mártásokra, valamint a krémes desszertekre is. Voksolj inkább a grillezésre, a párolásra és a reform konyha süteményeire!

Citrusfélék: bélproblémák

A citrom, a narancs, a grapefruit és társaik gázképződéssel vagy fájdalommal járó állapotot idézhetnek elő a bélrendszerben, amely magas rosttartalmuknak tudható be.
A rost elengedhetetlen az emésztőrendszer megfelelő működéséhez, ám ha hosszú kihagyás után nagyobb mennyiség érkezik belőle a szervezetbe, kellemetlenségekkel járó tisztulás lehet a vége.

Édesítők: hasmenés, görcsök

A szorbitollal édesített cukormentes rágógumi túlzott fogyasztásának ára van. Naponta több mint 50 gramm bevitele bélgondokkal jár.
Persze, ezt a mennyiséget rágóból jóformán lehetetlen bevinni, de ha egyébként is szereted a mesterséges édesítővel készült termékeket, könnyen túllépheted a határértéket. 

Bab: gáz és görcsök

Viccek százai szólnak a bableves „gázos” hatásáról, ám az indoklás gyakran homályba vész. A jelenség oka, hogy a bab olyan szénhidrátot tartalmaz, aminek lebontásához az emberi szervezetnek nincs megfelelő enzimje.
A bélben található baktériumok végzik el a „piszkos” munkát, ami gázképződéssel jár. Ha legalább négy órán át áztatod a babot elkészítés előtt, az nehezen emészthető anyagok nagy részét kiiktathatod.

Káposzta és rokonai: gázképződés, puffadás

A káposzta, a karfiol és a brokkoli ugyancsak olyan szénhidrátot rejtenek, amelyek lebontásával meggyűlik a baja a testednek.
Magas rosttartalmuk fokozza a hatást. Minél összetettebb elkészítési procedúrán esnek át, annál kisebb a probléma esélye, ám a vitamin- és ásványianyag-tartalom ezzel párhuzamosan csökken.

Fruktóz: hasmenés, puffadás, görcsök

A gyümölcscukorral édesített élelmiszeripari cikkek, tehát az üdítők, a cukorkák, a gyümölcslevek és bizonyos sütemények emésztése gondot okozhat az arra érzékenyek számára.
Mivel nagyon sok termék tartalmaz fruktózt, célszerű étkezési naplót vezetned, hogy rájöjj, mitől van bajod.

Fűszeres ételek: gyomorégés

A fűszeres fogások – különösen nagy mennyiség fogyasztása esetén – fokozzák a gyomorsav termelését. Főleg az erős paprika hatóanyagára, a kapszaicinre igaz ez.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mindenkinek le kell mondani a hasonló ételek élvezetéről, csupán célszerű könnyű körettel és levessel párosítani őket.

Tejtermékek: mindenféle hasi panasz

A tejérzékenység, más néven laktóz intolerancia hasmenéssel, puffadással, fokozott gázképződéssel, fájdalommal és görcsökkel járhat. A probléma oka, hogy az érintett személy bélrendszere nem termeli elegendő mennyiségben a tejcukor lebontásához szükséges laktóz enzimet.
Az érzékenységnek különböző fokozatai vannak: előfordulhat, hogy csak egy-két tejtermék fogyasztása eredményez problémát, de van, akinek mindent kerülnie kell.

Menta: reflux és gyomorégés

A mentol ízét a legtöbben kellemesnek tartják, ám egyeseknél túlzottan ellazíthatja a nyelőcső záróizmát, sav-visszaáramlást okozva. Bizonyos esetekben a csokoládé és a tea is hasonló hatással járhat. Gyakori gyomorégés esetén ugyancsak étkezési napló vezetése javasolt, hiszen előfordulhat, hogy könnyedén kiiktatható az étrendből a bajhoz vezető élelmiszer.
Amennyiben rendszeresen emésztési problémákat tapasztalsz, és az egészséges táplálkozásra tett kísérletek ellenére sem szűnnek meg a panaszaid, ideje egy kivizsgálásnak – fordulj bizalommal a háziorvosodhoz!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást