4 éves kortól sportoljon a gyerek? Ezekre nagyon figyeljünk, ha sportolni adjuk

4 éves kortól sportoljon a gyerek? Ezekre nagyon figyeljünk, ha sportolni adjuk

Címlap / Életmód / Család / 4 éves kortól sportoljon a gyerek? Ezekre nagyon figyeljünk, ha sportolni adjuk

Arról rengeteget hallunk, hogy mennyire fontos felnőttként a rendszeres testmozgás, főként manapság, amikor sokan végeznek ülőmunkát. De az, hogy ez egyszerűen mindennapi életünk részévé váljon, már gyerekkorban érdemes elkezdeni a mozgást, a sportra nevelődést. A gyerekek számára az egészséges fejlődés miatt is elengedhetetlen, hogy mozogjanak, hiszen ez testi, szellemi és szociális fejlődésükre is hatással lehet.

Mikor kezdjen a gyerek rendszeresen mozogni?

Már egészen kicsi korban elkezdhet a gyermek rendszeresen sportfoglalkozásra járni, kezdetben még játékos formában.

Ilyen például a babaúszás, amely az elmúlt években óriási népszerűségre tett szert.

Kicsit nagyobb korban, amikor a gyermek 2-3 éves, jó ötlet megvásárolni az első kismotorját, biciklijét, mert ez segíti a helyes mozgáskoordináció fejlődését.

Az ennél is nagyobb, 4-5 éves óvodás gyerekeket már akár csoportos foglalkozásokra, dzsesszbalett vagy más táncokra, gimnasztikára, gyerektornára is be lehet íratni a kicsiket, míg később már a labdajátékok, csapatsportok is kipróbálhatók.

Mennyit mozogjon a gyerek?

Amíg kicsi a gyermek, a heti egyszeri edzés bőven elegendő a számára, hiszen mellette valószínűleg sokat sétál, szaladgál, a játék során is mozog eleget.

Később lehet ezt a számot heti kettőre is emelni, ha a gyermeknek van hozzá kedve: enélkül nem is érdemes tovább járnia az adott sportórákra, hiszen ezzel az egész mozgás iránti lelkesedését is elveszítheti.

A gyerekkori rendszeres sportedzések amellett, hogy egészségesek, segítenek abban is, hogy a gyermek megismerjen egy szabályrendszert, és megtanulja, hogyan lehet ebben érvényesülni, csapatban dolgozni, versenyezni, nyerni és akár veszíteni is, és elkezdheti megismerni a saját határait.

A szülő feladata

A gyerekeknél a legjobb módszer a példamutatás, és kisebb korban még abszolút a szülők azok, akikre a gyerekek felnéznek, és akiknek a mintáját követik. Ezért érdemes kezdetben akár a gyermekkel együtt sportolni, mozogni, hogy lássa, ezt mi magunk is jó dolognak tartjuk. Mivel a kisebb gyerekek még nem tudják teljesen felmérni a veszélyt, ezért szülőként – és edzőként – erre nekünk kell figyelni, és a megfelelő biztonságot, balesetmentes környezetet biztosítani a számára.

Ha a kicsi gyereket is beíratjuk sportoktatásra, akkor még az a jobb, ha mi választunk neki mozgásformát, amikor pedig igénye lesz rá, hogy ezt leváltsa, akkor meg kell vele beszélni, milyen más lehetőségek vannak, hogy lehessen valamennyi beleszólása a dologba. Ha például budget kérdés otthon, hogy milyen sportágak jöhetnek szóba, akkor szülőként szűrjük ezeket elő, és ebből a kupacból hagyjuk a csemetét választani.

Idősebb, kiskamasz korban manapság gyakran előjön az, hogy a gyerekek is mennének fitneszterembe edzeni, akár súlyokkal is. Ez a fajta edzés viszont nagyon megterhelő az ennyi idős szervezeteknek, és később akár súlyos egészségügyi problémákat is okozhat, ezért szülőként itt is azt kell szem előtt tartani, mi a jó a gyermekünknek.

Sportágak nemek szerint?

Vannak olyan sportágak, amelyeket tipikusan fiúsnak tartanak, és természetesen lányosak is.

Kisebb korban nem feltétlenül érdemes ezekre a felosztásokra adni, inkább hagyjuk, hogy a gyermek olyan mozgásformát űzzön, amelyben örömét leli.

Lovagolni, táncolni és a legtöbb labdajátékra bátran írassuk be a csemetét, és biztosítsuk arról, hogyha mégsem tetszik neki az adott sport, akkor választhat másikat.

Erőltetni semmit sem érdemes, hiszen azzal gyakran ellenkező hatást érünk csak el.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást