Az ásványi anyag, ami jót tesz a cukrodnak és a vérnyomásodnak is

Az ásványi anyag, ami jót tesz a cukrodnak és a vérnyomásodnak is

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Az ásványi anyag, ami jót tesz a cukrodnak és a vérnyomásodnak is

Magnézium nélkül nincs élet

A magnézium a szervezet létfontosságú funkcióinak lejátszódásában játszik fontos szerepet. Rendkívül lényeges az idegek, az izmok, a szív és a keringési rendszer kielégítő működéséhez. Részt vesz a vérnyomás szabályozásában, csökkenti a kardiovaszkuláris betegségek előfordulásának rizikóját. Segít legyőzni a lehangoltságot. Nélkülözhetetlen a kalcium, a C- és a D-vitamin hasznosulásához.

A megfelelő magnéziumszint növeli az inzulinérzékenységet és preventív hatású a cukorbetegséggel szemben. Megakadályozza a kalciumlerakódásokat, ezáltal védő hatású a kalciumtartalmú kövek keletkezésével szemben. Enyhítheti a fejfájást, csökkentheti a migrénes rohamok előfordulását. 

Általában 300-400 mg magnéziumot szükséges fogyasztani naponta. Várandósság és szoptatás alatt, valamint sportolás illetve rendszeres alkoholfogyasztás mellett megemelkedik a test magnéziumigénye. Az idősek is jól teszik, ha odafigyelnek a pótlására, mert esetükben egyrészt csökken a felszívódása, másrészt fokozódhat a kiürülése. Nem ajánlott kalciummal egyszerre bevenni.  

Ahhoz kétség sem fér, hogy minél természetesebb, annál jobb. Az ételeinkben található magnéziumból enzimatikus folyamatok útján tud részesülni a szervezet. A zöldségekben, gyümölcsökben, magvakban pedig nem csak a természetes formáját találjuk meg, hanem sok más kísérő, esetenként hasznosulást segítő vegyületet is tartalmaznak.

A magnézium természetes forrásai: zöld leveles zöldségek (spenót, mángold, kelkáposzta, a fehérrépa és a cékla zöldje), zöldfűszerek, tökmag, kendermag, lenmag, szezámmag, chia mag, napraforgómag, babfélék, csicseriborsó, lencse, barna rizs, quinoa, hajdina, amaránt, zab, köles, mandula, brazil dió, kesudió, földimogyoróvaj, magas kakaótartalmú étcsokoládék, articsóka, zöldborsó, édesburgonya, avokádó, banán, málna, szeder, kivi, tofu, kókusztej, tonhal, makréla, stb.

Habár rengeteg alapanyag tartalmaz magnéziumot, mégsem könnyű a beviteli igény kielégítése. Ezért szükségessé válhat, hogy valamilyen készítményt válassz kiegészítésként, különösen a fokozott igénybevétel időszakaiban. Mindenek előtt jól teszed, ha elolvasod az összetétel rovatot mielőtt súlyos összegeket adnál ki a magnéziumpótlásra. 

Miket érdemes kerülni?

A legkevésbé hasznos, amikor a készítményben szervetlen molekulaformával találkozol, például magnézium- oxid, magnézium- szulfát, magnézium- hidroxid és magnézium- karbonát. 

Ezek közül a magnézium-oxidot ajánlott a legmesszebb elkerülni, mert nemcsak, hogy nem jó a biológiai hasznosulása, hanem még egy reaktív oxigéngyököt is juttat a szervezetbe. 

A magnézium-szulfát (közismertebb nevén keserűsó) hasznosulása emésztőrendszeren keresztül közepesen jó, és nagyon oda kell figyelni a mennyiségére. Inkább a nap folyamán többször keveset érdemes bevenni belőle, mert nagyobb adagban hasmenést okoz. Bőrön keresztül viszont kiválóan felszívódik, nem lehet túladagolni és nem irritálja azt.

Ezért lehet belőle oldatot készíteni és a bőrre spriccelni, borogatás formában helyileg alkalmazni vagy akár hetente 1- 2 alkalommal Epsom sós fürdőt venni. Ez az emésztőrendszert megkerülő és egyben megkímélő útvonal kifejezetten javasolható gyermekeknek és időseknek. Sportolás után, izomfájdalmak, izomláz csökkentésére is ajánlott.

A magnézium-klorid 12 % magnéziumot tartalmaz, aminek a biológiai hasznosulása szájon keresztül bevéve jó. A klorid is lehet hasznos, de csak abban az esetben, ha egyébként nincs túl sok belőle a szervezetben és ez a klóros víz fogyasztása miatt könnyen előfordulhat. A túl sok klór továbbá azért sem előnyös, mivel a jód erősebb versenytársa, ezáltal jódhiányos állapothoz vezethet.

Jó tudni, hogy a klóros víz egyébként tönkreteszi az E-vitamint és alattomosan pusztítja a bélflórát. Ha teheted, inkább szűrt vizet igyál. Bőrön keresztül is használható. Magnézium- olaj néven találkozhatsz vele. A magnézium-klorid vizes oldata olajos érzetet hagy a bőrön. A felszívódása rendben is volna, de a klór miatt általában irritálja a bőrt, bőrproblémák esetén egyáltalán nem ajánlható ez a formula. 

A magnézium-hidroxidnak jobb a marketingje, mint a biológiai hasznosulása. Legfontosabb haszna lehet egyesek számára, hogy savlekötő, viszont a hashajtó hatásánál fogva kiürít értékes anyagokat (pl.: kálium) valamint gátolja a vas és a folát felszívódását. 

Oldalak: 1 2

»

1 hozzászólás

  • Sanyi
    2022.01.20., 13:09

    Ez az evolúció eredménye?

    Válasz

Írj egy hozzászólást