Ezekből az élelmiszerekből fogyasztanak a legtöbbet azok, akiknek kiemelkedő az IQ-juk 

Ezekből az élelmiszerekből fogyasztanak a legtöbbet azok, akiknek kiemelkedő az IQ-juk 

Címlap / Életmód / Egészség / Ezekből az élelmiszerekből fogyasztanak a legtöbbet azok, akiknek kiemelkedő az IQ-juk 

Ahogy telnek az évek, gyakran szembesülünk a kognitív hanyatlással, ami sok ember számára maga a frusztráló valóság. Még akkor is, ha természetes folyamatról beszélünk, tudatosan tehetünk a lassításáért – főleg, ha azt teszed a tányérodra, amit a legintelligensebb emberek!

Ételek, amelyek serkentik az agyműködést

Izgalmas, új kutatások azt sugallják, hogy az elfogyasztott ételek befolyásolhatják agyunk szerkezetét és működését sőt, akár lassíthatják is az időskori agyi hanyatlást. A Nature Aging folyóiratban publikált tanulmány alapján a tápanyagok egy meghatározott csoportja elősegítheti az egészséges agyöregedést. A kérdés már csak, hogy milyen élelmiszerek tartoznak ebbe a csoportba?

A tanulmányban 100 idős felnőtt diétáját, kognitív képességeit és agyvizsgálatait tanulmányozva a kutatók felfedezték, hogy azok, akiknek a vérében magasabb volt bizonyos kulcstápanyagok szintje, jobb agyteljesítményt mutattak.

E tápanyagok közé tartoznak az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak, az olyan zsírban oldódó vitaminok, mint amilyen az E-vitamin, és az olyan különleges tápanyagok, mint a kolin, valamint a karotinoidok, mint pl. a lutein. Ezek a tápanyagok az agy nagyobb térfogatával, jobb fehérállomány-integritással, kiemelkedőbb teljesítménnyel jártak együtt az intelligencia és a memória teszteken. 

Agyműködést támogató étrend 

Tudjuk, hogy az említett tápanyagok szorosan kapcsolódnak a mediterrán, valamint a jól összeállított, teljes értékű, növényi alapú étrendekhez. Az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak jellemzően a halakban, algákban, a diófélékben és magokban, valamint a növényi olajokban találhatóak meg koncentráltan. Ezek a tápanyagok kulcsfontosságúak az agysejtek szerkezeti integritásának megőrzésében és az idegsejtek közötti kommunikációban. 

Az E-vitamin, amely szintén diófélékben, magvakban, továbbá a leveles zöldségekben található meg, egy gazdag, erőteljes antioxidáns. Megvédi az agysejteket az oxidatív stressztől. A kolin nagy mennyiségben a tojásból, a keresztes virágú zöldségekből, a búzacsírából és a szójából, csicseriből pótolható és nélkülözhetetlen összetevője a kognitív funkcióknak.

A lutein főként a leveles zöldségekben, zöldfűszerekben, kelkáposztában, brokkoliban, borsóban található és erős antioxidánsként működik. Korábbi kutatások szerint a magasabb lutein-bevitel jobb memóriával, gyorsabb feldolgozási sebességgel jár együtt az idősebb felnőttek esetében.

Bakd&Raw by Karolin Baitinger/unsplash.com

A kutatás konklúziói

A kutatók felfedezték, hogy a vizsgálatban résztvevők 2 csoportba sorolhatók agyi egészségi állapotuk alapján: az életkoruknak megfelelő vagy jobb agyi elváltozásokat mutató csoportba és a jelentősebb agyi romlás csoportjába. Észrevették azt is, hogy akiknek a vérében a kulcsfontosságú tápanyagok magasabb arányban vannak jelen, azok nemcsak jobb kognitív teljesítményt mutattak, hanem agyuk állapota is fiatalabbnak tűnt, mint ahogy azt a kronológiai életkoruk sugallná.

Bár a kutatás izgalmas eredményeket hozott, a szerzők hangsúlyozzák, hogy a tápanyagprofil nem az egyetlen szempont, amit figyelembe kell vennünk az agyi egészség szempontjából, viszont egy olyan kiindulópont lehet, amire minden nap támaszkodhatunk akár önállóan, önszorgalomból. 

Fontos, hogy az említett tápanyagok minél nagyobb arányban teljes értékű, feldolgozatlan élelmiszerekből származzanak, ha pótolni szeretnéd őket. A természetes formájukban lévő tápanyagok közötti összetett kölcsönhatások kulcsfontosságúak a jótékony hatások maximalizálásában. 

Nyitókép: Maddi Bazzocco/unsplash.com

VIDEO A csillagjegyek stresszkezelése a legrosszabbtól a legjobbig

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!