Az ünnepi készülődés és a sokak számára stresszes szezon sajnos gyakran azzal jár együtt, hogy megoszlik a figyelmünk – ezt pedig a csalásra szakosodott bűnözők is örömmel kihasználják.
Az online vásárlások és a bankkártyás, érintéses fizetések általánossá válásával egészen új ismeretekkel kell felvérteznünk magunkat. Ezek az elektronikus tranzakciók rengeteg új lehetőséget teremtettek a csalók számára, melyek már jóval túlmutatnak a „hétköznapi” beugratásokon.
Már nem csupán arról van szó, hogy hamis ajánlatok bukkannak fel, vagy gyanúsan jó akciókkal találkozunk – habár ez sem megy ritkaságszámba. Manapság viszont egyre nagyobb összegekre utaznak a bűnözők és arra törekednek, hogy minél több pénzt emelhessenek le a számlánkról.
Hamis e-mailek
Kapásból tudok mondani három olyan ismerőst, akit csőbe húztak ezzel a módszerrel, pedig még azt sem mondhatom róluk, hogy felelőtlenek lennének, vagy korukból adódóan figyelmetlenné váltak volna. Ez is azt mutatja, hogy a csalások nagyon meggyőzőek, és tényleg észnél kell lenni, hogy ne szomorú tanulsággal érjen véget a karácsony.
Könnyen lehet, hogy azonnal veszed elő a kártyádat, nehogy arra érj haza, hogy jéghideg a lakás, mert kikapcsolták a fűtést, vagy ráhibáztak és valóban vársz egy csomagot. Nos, ezek azok a helyzetek, amikor meg kell szólalnia a vészjelződnek. Mielőtt gondolkodás nélkül megadnád a számlázási adataidat, mérlegelj néhány dolgot!
Valóban hiteles az e-mail? Nincs benne helyesírási hiba, gyanús logó? Minden szükséges elérhetőséget, választási lehetőséget feltüntettek? Korábban is mindig így fizetted be a számláidat, vagy ez az első alkalom, hogy ilyesmit kérnek tőled? Ha máskor is fizettél így, most van itt a hónapforduló?
Ha csomag vár rád, kaptál már róla korábban értesítőt? Hivatkoznak csomagszámra, amit ellenőrizni tudsz? Fizettél már valaha ebben a formában, vagy még nem történt ilyen?
Ha adsz magadnak pár percet, hogy cselekvés előtt higgadtan végiggondold ezeket, igen nagy arányban észre fogod venni, mikor próbálnak átverni.
Ne adj ki semmilyen információt gondolkodás nélkül!
Hála annak, hogy rengeteg applikációnk van és annyi felugró ablakkal találkozunk, hogy gyakorlatilag olvasás nélkül okézzuk le őket, egyáltalán nincs nehéz dolguk a csalóknak. Tényleg egy rutinszerű mozdulaton kell felülemelkedned, de sajnos másként nem megy: a profi csalók megpróbálják elhitetetni, hogy hiteles forrásból érkezik az üzenet. Neked kell okosabbnak lenned!
Egy időben mindenáron a banki adataimat próbálták kicsalni, de akik engem hívogattak már-már zaklatásszerűen, nagyon kezdők lehettek. Annyit mindenesetre elértek, hogy azóta egyáltalán nem veszem fel a magánszámról érkező hívásokat. Sőt, ki is nyomom őket, mert úgy vettem észre, csak azután álltak le a csalók a folyamatos telefonálással. De ennél többre van szükség!
Mindig élj a gyanúval, ha bármilyen személyes adatot kérnek tőled, ideértve a kártyaadataid bármelyikét. A banki alkalmazottak nem kérhetnek tőled PIN kódot, háromjegyű azonosítót, jelszót, vagy bármilyen hasonló, tranzakciós adatot.
Nagyon fontos az is, hogy nem sürgethetnek! Nem mondhatnak olyat, hogy „most azonnal kell döntened”, ők csak tájékoztathatnak. Pl. ha gyanús kártyamozgást észlelnek nálad, akkor felhívnak és először is megkérdezik, hogy te voltál-e, és ha nem, szeretnéd-e letiltani a kártyádat. Ez talán a legsürgősebb ügy, amiben intézkedned kell, de még ilyenkor sincs arra szükség, hogy kártyára vonatkozó adatokat adj meg – nem így történik az azonosítás! A csalás során az áldozatokat gyakran ijesztgetik, például hamis információkkal a számlájuk zárolásáról, és hamar stílust váltanak, ha visszakozni próbálunk akár csak annyira, hogy ellenőrizzünk valamit. Ezzel le is buknak!
Ami biztos, hogy gyanús
Ha benyomják a pánik gombodat arra hivatkozva, hogy te, vagy valaki a szeretteid közül veszélyben van, esetleg eltűnt a pénz a számládról, akkor élj a gyanúval, hogy valami nem stimmel. Az egyik módszer ugyanis az azonnali cselekvés kikényszerítése, hiszen ezáltal meggondolatlanná válsz. Ha a hívás során erős nyomást gyakorolnak rád az azonnali intézkedésre, akkor ott jó eséllyel csalásról van szó.
Amennyiben a hívás során személyes adatokat, pl. bankszámlaszámot, PIN-kódot, netbanki adatokat vagy más, bizalmas információt kérnek tőled, legyél kivételesen óvatos és kérj haladékot, hogy beszélhess valakivel.
Végül, ha bármilyen kétséged merül fel a hívás, vagy az üzenet valódiságával, mindig keresd fel közvetlenül az adott céget, bankot egy általad ismert és használt platformon.