Ayurveda: erősítsd az immunrendszered

Ayurveda: erősítsd az immunrendszered

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Ayurveda: erősítsd az immunrendszered

A téli hónapok alatt egyes élelmiszerek segítenek távoltartani az influenzát, míg mások elősegítik kialakulását.

A tél kezdete általában jelzés a hideg és az influenza szezon kezdetének. Talán csak nekem tűnik úgy, hogy a megfázások egyre erősebbek és egyre hosszabb ideig tartanak, mint régen. Vannak akik beoltatják magukat, mások jobb szeretnek „túllenni rajta”, de a legjobb megoldás mégis az immunrendszer erősítése, így nagy valószínűséggel el sem kapjuk a szezonális influenzát.

Hogyan készüljünk fel ebben az évszakban? Vannak olyan ételek, amelyek szervezetünket erősítik?

A kínai és indiai (ayurveda) orvoslás szerint nagyobb valószínűséggel kapjuk el a hideg évszakban az influenzát, ha emésztő- és légzőszervi problámánk van. Ezek a testrészek felelősek különféle kibocsájtásokért (levegő, salakanyagok, vizelet), így ha ezek nem működnek jól, azon kaphatjuk magunkat, hogy csöpög az orrunk és elkezdünk csúnyán köhögni. Ha meg tudjuk erősíteni a tüdő- és bélműködést, akkor a telet megúszhatjuk betegség nélkül.

Az ayurveda napi és szezonális „diétát” javasol, amivel egészségesen tartható a szervezet. A késő estig való munka, szabálytalan étkezés, túlzott nassolás, stressz és nem-alvás mind befolyásolják az emésztést és a szervezet természetes körforgását.

Kerülendő ételek

A kínai és indiai orvoslás szerint, minden olyan étel, ami hideg, nedves, fehér és cukros a legrosszabb dolog, amit ilyenkor fogyasztani lehet. Ez azt jelenti, hogy az olyan élelmiszereket, mint a fagylalt, joghurt, tejföl, burgonya, banán félre kell tenni, különösen a gyermekek elől.

Az ayurveda szerint a 13 év alatti gyermekek úgynevezett kappa életkorban vannak, amikor a tüdő sokkal sebezhetőbb, mint más életkorszakokban. Lehet, hogy már észrevetted, hogy mi után megfázik a gyerek, legtöbb egy napon belül jelentkeznek nála a tünetek: orrfolyás, köhögés. Ha úgy érzed, nem tudod lebeszélni a gyereket a joghurtok vagy banán fogyasztásáról, akkor próbálj meg az ételéhez adni olyan fűszereket, mint a bors, gyömbér, fahéj, mustármag vagy kardamom.

Sokan panaszkodnak arra, hogy a tej náluk felhalmozódott nyálkatermelést okoz. Ha úgy gondolod, hogy veled is ez történik, próbálj a tejhez egy csipet sáfrányt vagy kardamomot adni. Mindkét fűszert használják indiában a tej nyálkaképző tulajdonsága ellen.
Tehát ne feledd, ha ezeket a tiltólistás élelmiszereket véletlenül mégis fogyasztanád, akkor használd a fent említett fűszereket.

Ajánlott élelmiszerek

A legjobb, ha a mellkhast és tüdőt mindig melegen és szárazon tartjuk. A zöldségek klönösen jó hatással vannak a tüdő egészségére – főként a karfiolt, brokkolit, kelbimbót. Az aerób testmozgás is segít, mivel ellátja a szervezetet oxigénnel. Ha megfázva érzed magad, esetleg köhögsz, akkor egyél sok pikáns élelmiszert (csípőspaprika, fokhagyma), valamint kukoricát, kölest, gyömbért, kurkumát és gránátalmát.

Az ülőmunkát végző emberek bélműködése lelassulhat, köszönhetően a mozgásszegény életmódnak. Hogy az  emésztőrendszert megerősítsd és ösztönözd működését, meg kell dolgoznod úgy belsőleg, mint külsőleg. Végezz ezért felüléseket, emelgesd a lábakat. A jóga és pilates például kifejezetten erre a testrészre hatnak és az emésztőrendszer javára vannak.

A diéta nagy hatással van a bélműködésre, a következő zöldségek fogyasztása ajánlott: sárgarépa, retek, édeskömény, cékla.
 

VIDEO A sminkmester megmutatja, hogyan rajzolj profi tusvonalat magadnak

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!