Életmód / Egészség

Ez történik a testeddel, ha a házi karantén idején szinte alig mozogsz

Mielőtt kénytelen voltál házi karanténba vonulni a koronavírus miatt, te is többet mozogtál, igaz? Mindegy, hogy ez konditermi edzést, gyakori kirándulást vagy szimplán csak a munkád miatti fel-alá mászkálást jelentette, most ezek sajnos a háttérbe szorultak. Emiatt viszont rengetegen kaphatják azon magukat, hogy néha napi párszáz lépésnél többet meg sem tettek, ami viszont hosszú távon nem túl szerencsés.

Persze nem egyszerű a helyzete annak, aki nem kertes házban, hanem például egy kisebb garzonlakásban tölti a hétköznapokat. Míg korábban egyszerűen csak lementünk biciklizni vagy sétálgatni a barátokkal, most ezekre nincs lehetőségünk. Sőt, még azok az egyébként egyszerű dolgok is kimaradnak, mint hogy elmegyünk a buszmegállóig, beszaladunk ruhákat vásárolni a plázába, vagy a tesónkkal unaloműzés gyanánt összefutunk, és sétálgatunk a Margit-szigeten. Aki pedig nem próbál meg otthon tornázni, előbb-utóbb sajnos nem csak a bezártság lélekre gyakorolt hatásait fogja megérezni magán, hanem egyéb fizikai problémákat is.

Hiszen ahogy a sportolás pozitív hatásokat fejt ki ránk, úgy annak hiányát szintén megérzi a testünk. Kutatások szerint ha felhagysz a mozgással, azt a tested két héten belül kezdi igazán észrevenni.

Csökken az állóképességed és gyengébbé válsz, azaz olyan tevékenységek is megerőltetőbbé válnak, amiket eddig gond nélkül meg tudtál csinálni.

Ez lehet akár az, hogy a lépcsőzés sokkal jobban megvisel, vagy a porszívózás, takarítás során hamarabb kifáradsz. Ráadásul azon se lepődj meg, ha egy idő után stresszesebbé válsz! A karantén most egyébként is negatív hatással van a lelkünkre, de a mozgás hiánya csak még inkább rátesz erre egy lapáttal. Amikor ugyanis edzel vagy tornázol, könnyebben levezeted a benned felgyülemlett feszültséget, és egy kicsit felfrissülsz fizikailag is. Ha viszont sokat ülsz egy helyben, ez nem történik meg, így lényegesen idegesebbé válsz, mint korábban. A gond, hogy minél többet töltünk fekvéssel, üldögéléssel, annál nehezebb lesz ismét rávenni magunkat a mozgásra.

Az alvás minőségét is rontja

Az utóbbi hetekben te is egyre rosszabbul alszol? Valószínűleg a mozgáshiányban keresendő a probléma!

Kutatások szerint ugyanis azok, akik nem mozognak, nem sportolnak, általánosságban véve rosszabbul alszanak, és akár álmatlansággal is gyakrabban küzdhetnek, szemben azokkal, akik igyekeznek napi szinten átmozgatni a testüket.

Most, hogy a házi karanténban neked sincs sok lehetőséged kimenni és sportolni, ez a probléma könnyedén felütheti a fejét. Pedig valójában már heti 150 perc edzéssel is tehetsz azért, hogy pihentetőbb legyen az éjszakai alvásod. Érdemes három napra elosztani ezt az időt, és 50 perces tornagyakorlatokat végezni. Hamar azt fogod tapasztalni, hogy jobban érzed magad a bőrödben.

Olvastad már?  Koronavírus: Ezért kell figyelmed a higiéniára - ennyi ideig aktív a vírus a különböző felületeken

AndrewLozovyi/depositphotos.com

És akkor ott van egy másik probléma, amivel talán egyesek már találkoztak is. A házi karanténban a sportolásra nem jut erőnk, kedvünk, és a legtöbb időt fekve vagy ülve töltjük, viszont enni ugyanúgy eszünk, mint a koronavírust megelőzően. A gond, hogy így sajnos a kilók is könnyebben felszaladnak rád, még akkor is, ha egyébként vékony testalkatod van!

Pláne, ha most egy kicsit kevésbé figyelsz oda az étkezésre; amire megvan az esély, hiszen kutatások szerint azok, akik kevesebbet sportolnak, az egészségtelen ételeket sokkal jobban kívánják, és emiatt többször is fogyasztják őket.

A másik oka annak, hogy gyorsabban beindul a hízás folyamata az, hogy az emésztésed mozgás hiányában lelassul. A legjobb, amit ennek meggátolásáért tehetsz, hogy megpróbálsz jobban odafigyelni a sportolásra. Minden apróság számít! Ha boltba mész, ne lifttel közlekedj, hanem lépcsőn, sétálj vagy biciklizz autó helyett, és iktass be egy-egy edzést a délutánjaidba. Miután sikerül erre rávenned magad, az egészségeden is érezni fogod a változást!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást