Életmód / Egészség

Tippek a vesekő megelőzésére

Senki sem szereti a fájdalmat, egy vesekő azonban kimondhatatlan fájdalommal jár. Ha már volt vesekő probléma a családodban, akkor nagyobb eséllyel alakulhat ki nálad is. Lássuk, hogyan előzzük meg:

Elegendő vízbevitel

Ha nem iszol elegendő vizet, vesehomok vagy vesekő kezdhet el kialakulni szervezetedben. Ahhoz, hogy ne tudjon kialakulni, a vesének állandóan működésben kell lennie, ehhez azonban napi 8-10 pohár vízre van szükséged.
A legkönnyebben úgy győződhetsz meg arról, hogy megfelelőképp hidratált vagy, ha megnézed a vizeletedet. Ha tiszta, akkor elég vizet fogyasztasz, ha sötét vagy zavaros, akkor azonnal gondoskodj folyadék utánpótlásról.

Fogyassz kevesebb sót

A só az egyik fő okozója a vesekő kialakulásának. Ezért ha eddig szeretted a sós ételeket, érdemes fokozatosan átalakítanod eddigi ízlésedet és minimálisra csökkenteni a sófogyasztást.
Próbáld ne utánsózni az ételt, vagy a főzővízbe kevesebb sót tenni. A nátrium-klorid megköti a vizet szervezetünkben, ezért a veseműködés lelassul. Vigyáznod kell a gyorséttermi vagy feldolgozott ételekkel, ezekben általában rengeteg só van. Inkább fogyassz minőségi ételeket és sajátítsd el a minőségi főzés művészetét is, hisz annyi fűszer létezik még a són és borson kívül!

Mozgás

Fontos már fiatal korodtól kialakítani a tornázás szokását. Ha ülőmunkát végzel, sokkal nagyobb eséllyel alakulhat ki nálad vesekő. Kezdj el tehát rendszeresen mozogni, legyen az séta, kocogás, biciklizés, tánc és egyéb kardio gyakorlat. A lényeg hogy rendszeres legyen, legalább 4 alkalommal mozogj hetente, legalább 30 percet. Ha gyalog jársz be a munkahelyre és fél órát sétálsz egy nap, az nagyszerű.
Ha tornaként mozogsz, akkor mindig kezdd bemelegítéssel, majd fokozatosan növeld a feladat nehézségét. Ne felejts közben elegendő vizet inni, mert mozgással sok vizet veszíthetsz. A testmozgás kondícióban tartja a szerveket, így a vesét is, serkenti a vérkeringést és megelőzi a vesekő képződést.

Kevesebb hús

Csökkentsd a húsfogyasztást, mert a nehéz húsok, mint a disznó vagy a marha elősegítik a vesekő és vesehomok kialakulását.
Tanulmányok szerint a magas állati fehérje bevitel jelentősen növeli a vesekő kialakulását.

Zöldek

Ha a tested egészséges és méreganyagoktól mentes, akkor a veséid is megfelelő képpen működnek. A zöldségekben levő rostok beindítják emésztőrendszered, megakadályozzák a székrekedést és elősegítik a toxinok kilökését.
Fogyassz ezért minél több zöldséget, fogyaszthatod őket finom dzsúzként vagy természetes formában. 

Méreganyagok

A vesék kulcsfontosságúak a méreganyagok kikszöbölésében. Ezért fontos rostokban gazdag ételeket fogyasztani (gyömölcsök, zöldségek).
Ha minden nap legalább három maréknyi zöldséget vagy gyümölcsöt fogyasztasz, sikeresen megelőzöd a vesekő kialakulását.

A dehidratáló ételek csökkentése

Bizonyos ételek elősegítik a vesekő kialakulását, mint a kávé, alkohol, szénsavas italok és grapegfruit lé. Ezek az italok dehidratálást okoznak, amelyek még jobban nehezítik a vesék működését, olyan mintha a test takarékra kapcsolna ezektől az italoktól.
Próbáld egészséges vízre, gyümölcs és gyógynövény teákra vagy természetes gyümölcslevekre koncentrálni a folyadékfogyasztást.

Étel kiegészítők

A magnézium vagy kálium olyan ásványi anyagok, amelyek megelőzik a vesekő kialakulását. Ha diétád részévé válnak ezek az étrend kiegészítők, akkor jó eséllyel előzöd meg ezt a csúnya betegséget.
A kálium és magnézium csökkentik a szervezetedben levő oxalátot, amely elősegíti a különböző ásványokból formált vesekő kialakulását. 

Rendszeres orvosi vizsgálat

Hogy meg tudd előzni a vesekövet, 30 év felett rendszeresen járj orvoshoz vérvételre, vizeletvizsgálatra, röntgenre és vérnyomás vizsgálatra. Megelőzni a bajt sokkal jobb, mint átélni.
A vesekövet nem nehéz megelőzni, de ha egyszer kialakul, nagyon nehezen és sok fájdalom árán tudsz csak megszabadulni tőle. 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást