Tények és tévhitek a derékbőségről

Tények és tévhitek a derékbőségről

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Tények és tévhitek a derékbőségről

A derékbőség nem csupán egy szám, aminek örülhetsz, vagy amin szörnyülködhetsz. Sokkal többet elárul arról, mint hogy hányas méretű ruhát kell választanod. Mielőtt azonban mérőszalagot ragadnál, és eldöntenéd, hogy szükséges-e fogynod, nem árt a következő összefüggésekkel tisztában lenned. Íme, így függ össze a derékbőséged az egészségeddel!

„A derékbőségből következtetni lehet az egészségi állapotodra”

Tény. Az orvosok is egyetértenek abban, hogy a derékbőség az egészség fontos mérőszáma. Nőknél a 89 (egyes ajánlások szerint 85) cm-es érték jelenti a kockázati küszöböt, még férfiaknál általában egy méter körüli értéket szoktak megjelölni az elhízás alsó határaként.
Az ennél kisebb derékbőségű embereknél alacsonyabb a túlsúllyal összefüggésben álló betegségek kockázata, úgymint a magas koleszterinszinté, vagy a kettes típusú diabéteszé.

„A derékbőség nagy része úgyis csak víz”

Tévhit. Az bizony zsír. A nők hajlamosak azzal nyugtatni magukat, hogy az aktuálisan nem tetsző derékbőség hátterében a menstruációs ciklussal járó hormonális változások állnak, magyarán a vízháztartás természetes ingadozása.
Ez azonban nem igaz, hiszen a nagyobb derékbőséget döntő többségben zsírszövetek adják. A csökkentéshez tehát elkerülhetetlen, hogy több kalóriát égess napi szinten, mint amennyit a táplálkozással beviszel.

„A hason és a derékon lévő zsír károsabb”

Tény. A hasi, vagy más néven zsigeri zsír valósággal megfojtja a belső szerveidet. Nem úgy viselkedik, mint például a csípődön vagy a combodon lerakódott felesleg. A túl sok hasi zsír növeli a kettes típusú cukorbetegség, a magas koleszterinszint, a magas vérnyomás, illetve a szívbetegségek kockázatát.
Valamennyire azonban szükséged van ahhoz, hogy a tested megfelelően működjön, hiszen a vitaminok és ásványi anyagok egy része zsírban oldódik –hurkák természetesen nem kellenek hozzá.

„Lehet úgy fogyókúrázni, hogy csak a derékbőség csökkenjen”

Tévhit. Helyi fogyás nem létezik. Sokan mondják, hogy kifejezetten egy-két testtájra edzenek – amivel az ottani izmok ereje és tömörsége növelhető, persze, ám a környéken lerakódott zsírfelesleg csakis egész testre ható folyamat részeként tűnhet el.
Az egyetlen megoldás, amit már írtunk: több kalóriát kell elégetned napi szinten, mint amennyit beviszel. Néhány felülés nem húz ki a bajból, ha a táplálkozásod nincs rendben.

„Szóval akkor fölösleges a hasazással szenvedni…”

Tévhit. A „hasazás” – tehát a has és a derék formálására irányuló, általában felülésekből és lábemelésekből álló gyakorlatsorok végzése – segít a kilók leolvasztásában, de csakis akkor, ha megfelelő étrenddel párosul.
Számottevő túlsúly esetén nem is szabad elkezdeni ezt a fajta edzést, hiszen túlzottan megterhelné a gerincoszlopot. Ebben az esetben az egész testet átmozgató aktivitás, például a séta is hasznos a derékbőség csökkentésére.

„Lapos has egy hét alatt – ígéretes ez a diéta!”

Tévhit. Valóban tökéletesen lapos hasad lehet egy hét alatt, amennyiben maximum fél kiló zsír rakódott a pocidra. Az orvosi ajánlások szerint heti 0,9 kg-nál nem érdemes nagyobb fogyásra törekedni, mert túlzottan megviseli a szervezetet, és fennáll az anyagcsere-problémák miatti jojó-effektus veszélye.
Mivel ez a 0,9 kg az egész testet érinti, nem valószínű, hogy mind a hasadról „tűnne el”. Azt se feledd, hogy a hirtelen vesztett súly nagy része inkább víz szokott lenni, nem pedig zsír…

„A nők nehezebben fogynak derékból, mint a férfiak”

Tény. Sajnos szerettük volna azt írni, hogy ez is tévhit, de ebben nem nekünk kedvez a természet. Mivel a pasiknak általánosságban masszívabb izomtömegük van, ezért az anyagcseréjük is gyorsabb. Ezen kívül mi máshogy tároljuk a zsírt: inkább a popsinkon, a combunkon, a csípőnkön és a hasunkon.
A női nemi hormonok egyik feladata, hogy a gyermekáldáshoz optimalizálják a tápanyagraktárakat – és már az egészséges menstruációs ciklushoz is bizonyos mennyiségű zsírra van szükség. A táplálkozástudományi szakértők és a személyi edzők nagyjából egyetértenek abban, hogy a megfelelő derékbőség titka 70%-ban a megfelelő táplálkozás, 30%-ban pedig a rendszeres testmozgás. Csak úgy érhetsz el tehát látványos és hosszan tartó eredményt, ha mindkettőre veszed a fáradságot.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást