Amellett, hogy az iskolában sok-sok jó dolgot tanul a gyerek, tanul rengeteg olyat is, aminek hatására a hatékony gyereknevelés és tanítás mérlegének nyelve inkább a rossz irányba billen.
VIDEO Nagy éves horoszkóp 2025: így alakul az éved személyes és munkahelyi fronton
3/6 Az okosok szerint…
John Holt, gyakorló pedagógus szerint az iskola nemhogy fejleszti, hanem inkább rombolja a gyerek intelligenciáját. Szerinte kiöli az iskola a gyerekből a veleszületett kíváncsiságot.
Holt, a biztonságos, ingerekben gazdag környezetben látja a hatékony tanulás egyetlen megoldását.
Megfigyeléseket is végzett, melyek kapcsán észrevette, hogy az iskolai tanóra, az elvárások, a gyerekekben komoly szorongást, megfelelési kényszert keltenek, melyek kapcsán a gyerek összes energiája a megfelelésre és nem az érdeklődésre összpontosul.
Ivan Illich szerint az iskola egyfajta agymosás, aminek célja, hogy az „egyént a fogyasztói társadalom igényének megfelelően idomítsa”. Úgy véli, minél alaposabb az agymosás, annál jobb helyet tud majd kiharcolni magának a gyerek ebben a beteg társadalomban.
Egy bizonyos érettségi szint után biztosan. A legjobb, ha az „élet iskolája” és a tanulmányok azonos ütemben fejlődhetnek. Ez pedig egy végletekig beszabályozott iskolában lehetetlenség.
Az iskolai közösségi szabályok, követelmények nem lehetnek személyre szabottak, így sokszor nem csupán igazságtalanok, hanem komoly(!) gátat szabnak a gyerek minden irányú fejlődésének.
Az élet iskolája igenis hatékony, ám csak akkor, ha személyre szabottan irányított tanulásra van lehetősége, ha van ideje a gyereknek megfigyelni a világ törvényszerűségeit, az emberi viselkedést, és van arra idő, hogy ezeket „feldolgozza” magában, van kitől kérdezni.
Ennek feltétele, hogy legyen a gyerek mellett egy olyan felnőtt, akinek tekintélye, szeretete, türelme, ideje van. Ez a szülő kellene, hogy legyen – vagy egy igazán jó, egészséges hivatástudattal rendelkező pedagógus.