A rákmegelőző táplálkozás alapjai

A rákmegelőző táplálkozás alapjai

Címlap / Életmód / Táplálkozás / A rákmegelőző táplálkozás alapjai

Egyetlen csodaélelmiszer sem védhet meg a gyilkos kórtól, a megfelelően összeállított alapanyagokkal dolgozó tudatos táplálkozás azonban sokat tehet az egészséged megőrzéséért. Most megismerheted az Amerikai Rákkutató Intézet iránymutatásait!

Minél színesebb, annál jobb!

A zöldségek és a gyümölcsök alapjában véve is sok rákellenes vegyületet tartalmaznak, ám minél színesebbek, annál hasznosabbak ilyen szempontból.
Közvetett módon pedig az ideális testsúly megtartásával csökkentik a rosszindulatú elváltozások kockázatát, hiszen ha velük laksz jól, akkor a teltségérzet mellett biztos, hogy nem raktároz fölösleges zsírt a szervezeted. A plusz kilók növelik a bél-, a nyelőcső- és a veserák kialakulásának esélyét.

Rákellenes reggeli

A folsav olyan B-vitamin fajta, mely megóvja a bélrendszered és a melled a veszélyes sejtburjánzástól. Már a nap első étkezésénél gondoskodhatsz a szükséges mennyiség beviteléről, ha teljes kiőrlésű gabonát – pékárut vagy pelyhet – fogyasztasz.
A narancslé, a sárgadinnye és az eper is szuper folsavforrás, akár csak a spárga, a tojás, a csirkemáj, a bab és a leveles zöldségek.

Kevés feldolgozott hús

Az alkalmankénti hotdog- vagy szalonnafogyasztástól valószínűleg semmi bajod nem lesz, ám ha rendszeresen eszel feldolgozott húsokat, adalékanyagok – például só – egész sorát viszed be a testedbe.
Amennyiben visszafogod magad az ilyen termékeket illetően, csökkentheted a vastagbél- és a gyomorrák kockázatát. Válaszd inkább a friss húsokat és ha felvágottat ennél, tájékozódj a tartalmáról és előállítási módjáról.

Paradicsomi paradicsom

Színét a likopin nevű antioxidánsnak köszönheti. Kutatások bizonyítják, hogy az állandó paradicsomevés mérsékeli bizonyos rákfajták – köztük a bőr- és a prosztatadaganat – kockázatát.
A belőlük készült zöldséglé és szósz is hatékony, ám itt az adalékanyagokkal nem árt vigyáznod.

Igyál teát!

Laboratóriumi tesztek során a zöld tea antioxidánsai lassították vagy leállították a bélben, a májban, az emlőben és a prosztatában található rákos sejtek osztódását, valamint a hámszöveteken belül hasonló hatást figyeltek meg a kutatók.
Hosszú távú vizsgálatok pedig arra engednek következtetni, hogy a húgyhólyag-, a gyomor- és a hasnyálmirigyrák kivédésében is szerepe van a teának.

Szuper szőlő

A szőlőben lévő rezveratrol erős antioxidáns és gyulladáscsökkentő. Képes megelőzni azt a folyamatot, ami a rákos sejtek kialakulásakor, valamint szaporodásakor játszódik le.
Arra azonban egyelőre nincs elegendő bizonyíték, hogy kijelenthessük: a szőlő, annak leve vagy a belőle készült bor mérhetően csökkenti a kockázatot.

Csökkentsd a cukrot!

Közvetlenül ugyan nem járul hozzá a rákos daganat létrejöttéhez, de kiszoríthat az étrendből más, sokkal értékesebb anyagokat. Arról nem is beszélve, hogy hozzájárul a túlsúly létrejöttéhez, amelynek a rosszindulatú tumorokhoz fűződő kapcsolatát már taglaltuk.
Ha teheted, éppen ezért az édességeket gyümölcsökre cseréld le! (A bennük lévő fruktóz ugyanis „okosabban” hasznosul a szervezetedben.)

Ne bízd a tablettákra!

Számos étrend-kiegészítőt reklámoznak azzal a szöveggel, hogy segítenek a rák megelőzésében. Ám teljesen más, ha a tápanyagokat természetes forrásból viszed be – ebben az esetben egymás hatását segítő vegyületek jutnak a testedbe. A mesterségesen előállított készítmények nem képesek arra a bravúrra, amire a természet. Így hát a tabletták semmiképpen sem helyettesíthetik a kiegyensúlyozott étrendet.
Az Amerikai Rákkutató Intézet javaslata alapján ételeid alapanyagának kétharmada növényi eredetű kell, hogy legyen, míg az állati fehérjéket célszerű egyharmados arány körül tartani. Reméljük, a tippek közül többet is sikerül megvalósítanod!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást