A plázamágnes – avagy plázázás a tinik hobbija

A plázamágnes – avagy plázázás a tinik hobbija

Címlap / Életmód / Egészség / A plázamágnes – avagy plázázás a tinik hobbija

Ez az a hely, ahol az üzletek adnak keretet a szocializációnak, ahol mindent elintézhetsz egy helyen… leginkább sorsodat és azt az időt, amit értelmesebb dologra fordíthatnál. Miért? Mert ember vagy és vágysz arra, hogy folyamatos inger érje az agyad. Minden mozgásban van, és így azt az illúziót hiszed el, amit tematizáltan láttatni akarnak veled: a lehetőség illúzióját. Társas színtér és fogyasztói világ egyben – ezért veszélyes a fiatalokra, ha az értékrend valahol vakvágányra siklik.

A biztonság látszata

A plázák úgy épülnek, hogy az odalátogatók kontrollált környezetben érezhessék magukat. Ez úgy érik el, hogy már a tervezésnél figyelembe vesznek bizonyos dolgokat: látványt kell produkálni; közösségi tereket kell kialakítani kulturális események számára; biztosítani kell a gyalogos és gépjármű forgalmat.
Mindezt oly módon, hogy az odalátogatónak csak saját magára és a fogyasztásra kelljen koncentrálni.

De hogyan?

A vásárlás női tevékenység, mely összefügg a kötelesség, munka fogalmával. Ám a plázákban összekötik a vásárlás fogalmát a fogyasztás fogalmával, melyet jó dologként él meg az ember.
Magát a fogyasztást viszont lehet szabályozni, például úgy, hogy adott fogyasztási cikkeket áruló boltokat úgy helyeznek el, hogy hajlandó legyen az ember végig menni az egész áruházon – ami potenciális vásárlási lehetőségeket ad. Ilyenkor szoktak improvizálva vásárolni, aprót költeni a fiatalok.

Komfort érzet

A plázákra jellemző, hogy falkában mennek oda a kamaszok, ez a társas megerősítés, melynél szempont a biztonság, az ellenőrzött környezet – ezt tökéletesen kielégíti a pláza. Fontos szempont még a komforttényező – zöld növények, közlekedés, meghittségérzést adó technikák.
Ezt erősíti az, hogy nem csak sétálgatni, vásárolni lehet itt, nem csak szocializálódni, hanem szórakozni is. Ezek összekapcsolása vonzza be a potenciális vásárlót, a plázában csellengeni kívánót. Ez egy vizuális fogyasztás, egy kellemes közösségi keretben.

Kedvenc hely

Itt egy fiatal megkaphatja a kontroll alatt tartott szabadság érzését: biztonságos társadalmi életet élhet, szabadon szórakozhat, hisz van hozzá elegendő tér és inger. Mivel egy kamasz lelkére az állandó vihar a jellemző, itt leakadhat arról az életről, mely a plázán kívül van – azaz, kiválasztják ezt a helyet arra, hogy a negatív érzelmeket csökkentsék.
Fontos tény, hogy nem a vásárlás lehetősége az elsődleges szempont a fiatal számára, hanem az, hogy mennyire elégíti ki társas és egyéni igényeiket a pláza.

A függőség

A jól megtervezett – ezáltal szabályozni képes – és megépített környezet alkalmat ad a sétára, a csak úgy ott tartózkodásra – ezt nevezik vizuális fogyasztásnak. A látvány és lehetőség igénye beépül, kellemes érzéssel párosulva, így kitüntetett helyszínné válik, ami kialakítja a helyhez való kötődést.
Kötődés olyan helyek iránt alakul ki, amik kielégítik az emberek érzelmi igényeit, szükségleteit, és lehetővé teszik számukra identitásuk fejlődését. Magyarázat: mindenkinek van fiatal korából kedvenc kávézója, ahol megélt dolgokat és ahová szívesen tér vissza – nos, ez történik a fiatalokkal a plázában. Így nevelik ki a plázák a következő nemzedék fogyasztói társadalmát, teszik az életvitel részévé a plázát. Úgy vélem, amikor gyerekeink azt mondják, hogy: csak elmegyünk a plázába egy kicsit nézelődni, gondoljuk újra a dolgot, hogy engedjük-e.
Szükséges az, hogy oda szokjanak, és később, felnőtt korukra manipulálható fogyasztók legyenek, ahelyett, hogy valódi életet éljenek?

VIDEO Közvetlen járat Budapestről: ezekkel a látnivalókkal csábít Tirana

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!