Életmód / Táplálkozás

Óriási tények és tévhitek az alkoholról, amit ismerned kell

Óriási tények és tévhitek az alkoholról, amit ismerned kell

Aki rendszeresen iszik, tovább él? Napi egy ital még ártalmatlan? Tényleg csak a májat károsítja? Összegyűjtöttük a leggyakoribb feltételezéseket a szesszel kapcsolatban, és utánajártunk, igazak-e!

„A mértékletes alkoholfogyasztás egészséges!”

Tévhit. A vörösborban lévő antioxidáns vegyület, a rezveratrol valóban jó hatással van a szívre és az érrendszerre, ám az orvosok ebből is csak heti 4-5 pohár elkortyolását javasolják – persze, nem egyszerre!
Maga az alkohol ugyanis sem a vérnyomást, sem a koleszterinszintet nem csökkenti, sőt: még az anyagcserét sem „pörgeti”. Aki tehát ezzel az indokkal iszik, az bizony saját magát is megtéveszti!

„Napi egy ital még nem iszákosság!”

Tévhit. Az Amerikai Egyesült Államokban elfogadott, és nemzetközi etalonnak tartott irányelv szerint a heti 7 adag alkohol nőknél már a „heavy drinker”, azaz „a kelleténél több alkoholt fogyasztó” kategóriába történő besorolással jár.
Férfiaknál ez a mennyiség kétszeres, tehát őket 14 egységnyi ital fölött lehet egészségügyileg veszélyeztetettnek tekinteni. Az ő szervezetük ugyanis kevésbé érzékenyen reagál a szeszre.

„Az alkohol csak a májnak rossz!”

Tévhit. A pia, mint toxin tényleg elsősorban a méregtelenítésért felelős szervet, azaz a májat károsítja, így az ottani sejtek működésképtelenné válásához, más néven májzsugorhoz vezethet.
Ezen kívül azonban károsítja a szívet, az érrendszert, a gyomrot, a beleket, az agyat, az idegeket, ráadásul még bizonyos rákfajták kialakulásának kockázatát is növelheti. Szép kis lista, ugye?

„Az alkohol agyzsugort is okozhat!”

Tény. Bár ezt a kifejezést nem nagyon használják ebben a formában, de a májzsugor mintájára jogos lenne. Az italozás ugyanis csökkenti az agy működőképes kapacitását, ezáltal rontva a memóriát, valamint a tanulási és a problémamegoldó készséget is.
A rendszeres italozás negatívan befolyásolja az alvási szokásokat, továbbá kellemetlen hangulatingadozást is okozhat.

„Akik mértékkel isznak, tovább élnek, mint akik egyáltalán nem fogyasztanak alkoholt!”

Tény, legalábbis a középkorúak csoportját, illetve a náluk idősebbeket tekintve.
A tudósoknak egyelőre fogalmuk sincs, hogy mi lehet ennek az oka, hiszen az is bizonyított tény, hogy az alkohol jelentősen növeli a már említett krónikus betegségek kialakulásának veszélyét. Az előny reményében tehát senki se kezdjen el inni!

„A koktélok hizlalnak a legjobban!”

Tény. Az alkoholban egyébként is rengeteg kalória van – amelyek ráadásul „üresek”, tehát a szervezet nem tudja elégetni őket –, de a koktélok elkészítéséhez használt szirupok, gyümölcslevek és likőrök valóságos cukorbombát jelentenek még ezen felül.
Egyetlen pina coladával akár 500 kalóriát is leguríthatsz, ami nagyjából egy tábla csokoládénak felel meg!

„Jobb az ivászatot egyszerre letudni!”

Tévhit. Sajnos sokan úgy vélik, hogy az alkalmankénti nagyobb mennyiségű alkoholfogyasztás kevésbé ártalmas, mint a gyakoribb, ám szerényebb. Sőt, becslések szerint a bevitt szeszmennyiség háromnegyede kiadósabb ivászatok alkalmával csúszik le.
Ez még inkább növeli a szív- és érrendszeri gondok kockázatát, valamint súlyosan terheli a májat – ráadásul szélsőséges hangulatváltozáshoz, akár öngyilkossági hajlam megjelenéséhez is vezethet. Amennyiben úgy gondolod, hogy alkoholproblémákkal küzdesz – tehát képtelen vagy leszokni az ivásról – keress bizalommal egy pszichológust!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást