Hírek

Napszaktól függ, hogy mennyire érzel fájdalmat

Napszaktól függ, hogy mennyire érzel fájdalmat

Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a fájdalom ki-bekapcsol, egyszer csak van, aztán elmúlik, pedig ennél sokkal komplexebb dologról van szó. Azt tudtad például, hogy különböző napszakokban különböző erősséggel érzed a fájdalmat?

A fájdalomérzet sokkal összetettebb annál, minthogy valaki érez vagy nem érez fájdalmat, kikapcsol vagy bekapcsol a fájdalomérzékelése – írja a Healthline. Az olyan epizodikus fájdalmaknál, mint a fejfájás például, rengetegen nem is figyelnek arra, hogy sokszor egy adott napszakban jobban érzik a fájdalmat, mint máskor – nem véletlen viszont az sem, ha, tegyük fel, edzés után jobban sajognak az izmaid reggel, mintha este mennél mozogni.

Ez azért van így, mert a fájdalomérzékelést is befolyásolja az úgynevezett cirkadián ritmusunk, vagyis a test természetes, nagyjából 24 órát felölelő ritmusa.

A szervezetnek van saját ritmusa, de ugyanígy a sejteknek is, a fájdalmat érzékelő idegsejtekkel együtt.

Ezek pedig vagy szinkronban vannak a szervezet egészével, vagy nem.

Reggel erősebb a fájdalom azok számára, akik gyulladásos betegségekkel élnek, ilyen a migrén, a reuma vagy a fogfájás. Azok viszont, akiknél neuropátiás a fájdalmat kiváltó állapot lép fel (ilyen lehet például néhány ráktípus vagy a neuropátiás diabétesz), este érzik magukat sokkal rosszabbul. 

Ez egyébként nemcsak apró változásokat jelenthet – van, amikor egy krónikus betegséggel élő ember alig érzi a fájdalmat, és van, amikor képtelen a mindennapi feladatait ellátni miatta. Ez egy napon belül is intenzíven változhat.

Ugyanez a helyzet egyébként azokkal is, akik nem élnek együtt krónikus fájdalmakkal: ha stimulálunk egy ideget valamelyik testrészén (vagyis fájdalmat okozunk), a nap egyik részén erősebb a válaszreakció, mint a másikon.

Kutatások azt is bebizonyították már, hogy a férfiak reggel kevésbé hajlamosak a fájdalomra, valamint azt is, hogy az emberek összességében kevésbé érzékenyek az elektromos áram okozta fájdalomra.

Kutatók azt is kimutatták már, hogy hatékonyan lehet kezelni a krónikus fájdalmat a cirkadián ritmus (és a fájdalomérzékelés ritmusa) figyelembe vételével: ez az úgynevezett kronoterápia egyik része. A cirkadián ritmus egyébként még mindig viszonylag ismeretlen a tudomány számára, már ami a pontos működését illeti – minél többet tudunk azonban róla, annál jobban tudjuk hasznosítani a betegségek, a stressz, és a fájdalom kezelésére is.

Képek forrása: CITAlliance/Depositphotos.comWavebreakmedia/Depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást