Életmód / Táplálkozás

Mindfulness az étkezésben – így segít a fogyásban és tesz egészségesebbé

A mindfulness már régóta divatos fogalom, sokan azonban túlmisztifikálják és valami trendi, spirituális dolognak tartják, ezért inkább nem is foglalkoznak vele. Pedig egész egyszerűen arról van szó, hogy lassuljunk le kicsit, legyünk mentálisan is a jelenben, vegyük észre a körülöttünk zajló történéséket és ne szórjuk szét százfelé a figyelmünket – ezzel csökkenthető a minket érő stresszhatás mértéke, és általánosságban javulhat a közérzetünk. Érdemes ezt az elvet az evésben is alkalmazni, hiszen nagyon jó hatással lehet az egészségünkre, sőt, még a fogyókúrás céljainkat is támogathatja!

Egészségmegőrzés mindfulnessel

A Harvard Health online egészségügyi szakfolyóiratban megjelent tanulmány szerint a mindfulness gyakorlása javulást mutatott a depresszióval, szorongással, krónikus stresszel és súlyproblémákkal küzdő betegeknél. 2010-ben 39 olyan kutatás eredményét nézték át, amelyek a mindfulness alapú stresszcsökkentést és kognitív terápiát vizsgálták. Az összesített eredmény szerint ezzel a módszerrel megváltoztathatók bizonyos érzelmi és tudati folyamatok, amelyek összefüggésbe hozhatók számtalan egészségügyi problémával.

Hogyan segít a fogyásban?

Az elhízás már hazánkban is egyre nagyobb problémát jelent – Magyarország jelenleg a 4. helyen áll a világon az elhízottak arányát tekintve.

Ez azért sokkoló, mert a túlsúly összefüggésbe hozható a szív- és érrendszeri betegségekkel, a 2-es típusú cukorbetegséggel, a daganatok kialakulásával, az ízületi problémákkal, az alvási apnoéval és depresszióval is.

Olvastad már?  Meditáció kezdőknek: 5 egyszerű, de hatékony technika

Mindfulness az étkezésben – így segít a fogyásban és tesz egészségesebbéKép forrása: VitalikRadko/Depositphotos.com

Természetesen az egészséges testsúly elérése legtöbbször teljes életmódváltást igényel, és van, amikor szervi probléma is nehezíti a fogyást, de az biztos, hogy a mindfulness csak segítheti a folyamatot – és ami talán még fontosabb, a megelőzésben is hatalmas szerepe lehet!

A mindfulness az étkezésben azt jelenti, hogy evés közben megfigyeljük a testi érzeteinket, az ízeket, a rágást, és nem kapkodunk, hanem nyugodt körülmények között, lassan fogyasztjuk el az ételt

Figyelünk a testünk jelzéseire, tehát ha már érezzük, hogy kellően jóllaktunk, ott megállunk. A lassú étkezés is ezt segíti – az ételnek időt kell adni, hogy „leérjen” és eltelítsen minket, ezért ha lassan eszünk, nem fogunk több ételt fogyasztani, mint amitől jóllaknánk.

Ez a fajta tudatosság az evésben tehát egészségesebb szokásokhoz vezet, ami elősegítheti a súlyvesztést is. Több kutatás is foglalkozott ezzel a témával, és mind azt mutatta, hogy azok az elhízott résztvevők, akik elkezdték gyakorolni a mindfulnesst, könnyebben fogytak le, és az új testsúlyukat is könnyebben tartották meg.

Hogyan kezdj neki?

Ha eldöntötted, hogy változtatni szeretnél, az már félsiker! Persze megtenni az első lépéseket sosem könnyű – az alábbi tippek segíthetnek:

Olvastad már?  Egyhetes mindfulness tréning – kipróbáltam, segít-e a hektikus mindennapokon

1. Kezdd lassan és fokozatosan.

Először csak napi egy étkezésnél gyakorold a mindfulnesst, mondjuk 1 hétig, majd mindig adj hozzá még egyet naponta, míg végül mind az öt étkezésnél beveted!

2. Szüntesd meg a zavaró tényezőket.

Egyél csendben, csak az ételre figyelve. Ne menjen a TV, a rádió, és a telefonodat is tedd messze magadtól lenémítva. Szenteld ezt az időt csak az evésre!

3. Lassíts le.

Ez a legfontosabb lépés. Ne siess! Kb. 15-20 percbe telik, amíg az agyadhoz elér az információ, hogy „a hasad megtelt”. Ha túl gyorsan fogyasztod az ételt, könnyen túleheted magad.

4. Rágj és ízlelj!

Rágj meg minden falatot alaposan – ezzel megkönnyítheted az emésztésed is, és nem fogsz felpuffadni. Élvezd az ételek ízét, érezd az illatokat, a fűszereket, hiszen ez is segíthet a jelenben maradni!

5. Légy hálás.

Az evés mindig legyen egy mini-rituálé. Légy hálás érte, hogy ilyen finomakat ehetsz, hogy van időd nyugodtan elfogyasztani az ebéded, és köszönd meg magadnak is, hogy ezzel is teszel az egészségedért!