Mennyi ideig tart a testednek megemészteni a különböző ételeket? – Emiatt nem mindegy, mikor eszed őket

Mennyi ideig tart a testednek megemészteni a különböző ételeket? – Emiatt nem mindegy, mikor eszed őket

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Mennyi ideig tart a testednek megemészteni a különböző ételeket? – Emiatt nem mindegy, mikor eszed őket

A sikeres fogyásban, egészséges testsúly megtartásában nagyon fontos szerepet tölt be az emésztés folyamata. Noha az életkorod, a fizikai erőnléted, sőt, még a nemed is számít ebben, azért nagy általánosságban lehet tudni, a testednek mennyi ideig tart megemészteni az egyes ételeket. Ennek fényében megtudhatod, mi az, amit már semmiképp sem érdemes lefekvés előtt fogyasztani!

Gyors és lassú emésztésű ételek

Először is érdemes tisztázni, hogy kétféle típust különböztetünk meg egymástól. A gyors emésztésű ételek azok, amiknek hatására többet eszel, mint kellene, hiszen az étkezés után nem sokkal ismét éhes leszel.

Ezek az evést követően nagy fokú energiával töltenek fel, azaz megugrik tőlük a glükóz-szinted. A baj ott kezdődik, hogy ezt a tested nagy mértékben nem használja fel, így zsírrá alakítja, ami miatt a hízás megkezdődik.

A lassú emésztésű ételek lassabban emelik meg a vércukorszintedet, ezért kiegyensúlyozottabb energiával látnak el. Önmagában csak ezt enni viszont szintén nem előnyös, hiszen akkor a szervezeted állandóan a maximum erőt fejtené ki, ami rendkívül megerőltetővé válna.

A legjobb, ha reggelire és vacsorára gyors emésztésű ételeket eszel, ebédre pedig lassabbakat, de figyelj oda arra, hogy a kettőt ne keverd egymással egy étkezésen belül.

Gyümölcslé vagy zöldség dzsúz: 15-20 perc

Biztos, hogy te sem szeretsz mindig vizet inni, ezért van, hogy reggelire inkább narancslevet iszol, vacsorára pedig készítesz magadnak egy turmixot.

A gyümölcslevek, zöldségből készült italok előnye, hogy fogyasztásuk után 15-20 perccel már meg is emészti őket a szervezeted, ezért nem telítenek el hosszú távon!

 

Nyers és főtt zöldségek: 30-40 perc

Számtalan oka van annak, hogy miért érdemes vacsorára például zöldségköretet fogyasztani.

Főtt állapotában a tested nagyjából 40 perc alatt megemészti őket, nyers formában pedig körülbelül 30-35 percet vesz igénybe ez a feladat.

 

Halból készült finomságok: 1 óra

A halak tele vannak egészséges összetevőkkel, és még az emésztésedre is pozitívan hatnak.

Hiszen egy halból készült fogás esetén 45 percet, vagy nagyon maximum 1 órát vesz igénybe az emésztés.

 

Olajos saláta: 1,5-2 óra

A saláta a diétázók egyik leggyakoribb fogása, pedig valójában a testednek hosszabb időbe telik megemészteni, mintha halat ennél zöldségkörettel.

Nem a különböző zöldségek teszik nehézzé, hanem a hozzáadott zsírok (még ha olíva olaj is), valamint a sajtok, amelyek együttesen nehezebbé teszik ezt a fogást.

 

Krumpliból készült fogás: 2 óra

A krumpliból főételt és köretet is lehet készíteni, ráadásul finom, így igazán nehéz ellenállni neki.

A gond csak az, hogy magas keményítőtartalma miatt nem olyan egyszerű a gyomrodnak megemészteni ezt az ételt, és általában másfél, de sokszor két órába is telhet ez.

 

Gabonafélék: 2-2,5 óra

Az olyan élelmiszerek, mint a rizs, a quinoa vagy a hajdina szuper választás egy diéta során, de lehetőség szerint inkább ebédnél fogyaszd.

A gabonafélék hátulütője ugyanis az, hogy a szervezetnek legalább két órára szüksége van a megemésztéshez.

 

Tejtermékek: 2 óra

Imádod a tejet, ezért lefekvés előtt szívesen megiszol egy pohárral? A sajtnak nem tudsz ellenállni, ezért mindig reszelsz az ételre egy keveset?

Alapjáraton ezzel nem is lenne gond, de a tény, hogy két órán át emészti meg a szervezeted, már nem túl előnyös. Este mindenképp figyelj arra, hogy lefekvés előtt jó pár órával egyél/igyál ilyet!

 

Csirke ételek: 1,5-2 óra

A csirkemell az egyik legegészségesebb választás a húsok körében, hiszen magasabb a fehérjetartalma. Azonban a megemésztése, pláne fűszerek függvényében valahol másfél és két óra között mozog.

Ennél is arra érdemes figyelni, mint a tejtermékeknél: lefekvés előtt legalább két és fél órával fogyaszd!

 

Marhahúsos fogás: 3 óra

A marhahúst, legyen az akár hamburgerben, akár tarjaszelet a tányéron, viszonylag hosszabb időbe telik a testednek megemészteni.

Átlagosan ez három óra körül van, így lehetőleg inkább ebédre kérd, és ne vacsorára!

 

Disznóhúsos ételek: 4-5 óra

Hasonló a helyzet a disznóból készült ételekkel is. Ez a hús rengeteg recept alapja, de vacsorára jobb, ha inkább elfelejted.

Hiszen a disznóhús megemésztése kimondottan nehéz feladat a testednek, és akár öt órába is telhet, hogy sikerüljön maximálisan feldolgoznia!

 

VIDEO A csillagjegyek stresszkezelése a legrosszabbtól a legjobbig

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!