Életmód / Egészség

A rák legyőzése jó alvással

Évente Magyarországon 35000-en halnak meg rákban. Egy év alatt mintegy 70000 új rákos megbetegedés történik csak ezen kicsiny ország területén.

Mondhatjuk tehát, hogy társadalmunk népbetegsége ez, okai egyfelelől genetikaiak, de az egészségtelen életvitel is nagyban hozzájárul.

A rák kezelése hosszú folyamat, lelki erőre, pozitív hozzáállásra van szükség. A Harvard Orvosi Egyetem professzora, aki egyébként mellrák túlélő, Julie Silver, néhány olyan tanáccsal szolgált a Riders Digest amerikai lapnak, ami lelkileg, testileg segít átvészelni. Nyugodt, rendszeres alvással javulnak a gyógyulás esélyei, hisz a test kellőképpen meg tud újulni.

1. Fogadd el, hogy mostantól ez a normális.

A kezelés nem tart meghatározott ideig, minden határozatlan, mindennek a végén kérdőjel van. Tény, hogy hamár egyszer orvosi kezelésen mész át, érezd biztonságban magad, bízz orvosaidban. Meg lehet tanulni ezzel élni. Amikor a félelemtől éjjel felriadsz, képzelj magad elé csupa pozitív képet. Olvass vidám könyveket, amelyek elterelik a figyelmet a betegségről. Szóval tényleg összpontosítanod kell egy pozitív képre a fejedben.

2. Bízz az ösztöneidben.
Te ismered a legjobban a testedet. Nincs az a doktor, aki jobban ismerné. Nevezd ha akarod női megérzésnek, de azonnal szólj orvosaidnak ha valami változást észlelsz. Ne hidd, hogy hipochondernek fognak tartani, bízz az ösztöneidben. Bármilyen rendellenes érzés intő jel, amely ellen azonnal cselekedned kell.

3. Mozogj.
Légy aktív, bátran mozogj, ez testnek-léleknek egyaránt jó, ráadásul jobban tudsz aludni tőle. A rák túlélésében fontos a jó alvás, ezt pedig a testmozgással érhető el a leghatékonyabban. Ami a legcsodálatosabb a testmozgásban, hogy erősíti az embert (ami a rákos betegeknél létfontosságú) és elősegíti a jó alvást.

A harvardi egyetem több mint 3000 mellrákos nőn végzett felmérést, és megállapították, hogy azok, akik heti 3-9 órát gyalogoltak 20%-al növelték a gyógyulás esélyét, és jelentősen csökkentették a visszaesés kockázatát. A heti 9-15 óra gyaloglással 50%-al csökkent a kockázat, míg a 15-24 óra heti mozgással 60%-al csökkent a halálozási százalék.
Tehát a napi testmozgás csodákra képes.

Olvastad már?  5 tipp, hogy gyorsan mély álomba zuhanj

4. Gyógyszerek.
A fájdalom az elsődleges gond, amiért a daganatos betegeknek aggódniuk kell. A fájdalom képes fizikailag teljesen legyengíteni, és a tőle való félelem képes éjszakákon át ébren tartani. Dr. Silver szerint a trükk az, hogy a nap rendszeres óráiban szedd a fájdalomcsillapító gyógyszereket úgy, hogy éjszakáidat nyugodtan végig tudd aludni. Ezen túlmenően, kipróbálhatsz alternatív naturista fájdalomcsillapító megoldásokat is, hogy minél kevesebb mennyiségű gyógyszerre legyen szükséged. A túl nagy gyógyszeres kezelés is megakadályozza a mélyenalvást. 

5. Hagyj fel a délutáni alvásokkal.
Mivel a rák és ennek kezelése általában fokozott fáradtsággal jár, ezért hajlamos az ember gyakrabban elaludni. De ne felejtsünk leszokni erről, amint véget ért a kezelés, mert annál jobb minőségű és mennyiségű alvásban lesz részünk éjszaka.

6. Gyógyszerek mellékhatásai
Néha a gyógyszerek mellékhatásai miatt keletkeznek alvási zavarok. Tehát ne vedd  természetesnek, ha az éjszaka közepén felébredsz, hanem fordulj azonnal kezelőorvosodhoz. Lehet, hogy a kemoterápia okoz hőhullámokat, és elég ha a hálószoba hőmérsékletét hűvösebbre állítod.

7. Játssz a szabályok szerint
Az alvás gyógyító hatása már bizonyított. Napi 7-8 óra alvásra van szükség, hogy egészséges alvásban legyen részed. Kerüld a koffein- és alkoholfogyasztást délután négy óra után. Végy egy meleg relaxációs fürdőt körülbelül egy órával lefekvés előtt. Egy könnyű vacsora is segíthet. Csak akkor feküdj le, ha fáradtnak érzed magad. Ha felébredsz, 20-30 percnél tovább ne maradj ágyban.

8. Az éjszakai hányinger ellen
Reszelj egy evőkanálnyi gyömbért és keverd össze egy csésze forró vízzel. Hagyd 10 percig ázni, majd szűrd le. Idd meg, mint meleg teát és a hányinger elmúlik.

9. Használd a 4-lépéses módszert
Egy harvardi egyetemen végzett tanulmány kimutatta, hogy azok a nők, akiknék a tamoxifen hőhullámokat okoz, csökkenteni tudják ezeket a Herbert Benson -féle relaxációs módszerrel.

Olvastad már?  Így mentheti meg az életedet plusz egy óra alvás

Ez négy lépésből áll: Válassz ki egy szót, amelynek mély személyes értelme van, mint például a “béke”. Csukd le a szemed, és összpontosítsd a figyelmed erre a szóra. Ismételd meg magadban. Amikor el kezd vándorolni másfele a figyelmed, összpontosíts újra erre a szóra. Végy mély lélegzetet és lélegezz ki lassan. Kezd el tudatosan pihentetni izmaidat, főként az arcodban és a lágujjaidban. Ez a módszer jelentősen elősegíti az alvást.

10. Kezelj, amit csak tudsz kezelni

Néha előfordulhat, hogy egyéb betegségek is jelentkeznek, mint izületi gyulladás, hátfájás, horkolás – ezek mind megzavarhatják az alvásodat. A kemoterápia, vagy sugárkezelés csak tetőzik ezeket az apró betegségeket, így sok nyavalya uralkodhat el rajtunk. Kérdezd meg az onkológustól, mit ajánl betegségedre és szüntesd meg, amilyen gyorsan csak lehet. Ne feledd, a jó alvás mindennél fotnosabb!

11. Te légy előtérben
A nők nem szokták meg, hogy magukat helyezzék előtérbe. De az alvás nagyon fontos a gyógyuláshoz, és mindent meg kell tenni érte. Ha a kutya a másik szobában horkol, ébreszd fel és gondoskodj róla, hogy ne zavarjon. A szezonális allergia is megkeserítheti az éjszakákat, ezért időben gondoskodj kezeléséről. Ha gyerekeid vannak, a helyzet még nehezebb, számodra ők az elsők. Viszont ebben a helyzetben te vagy a legfontosabb, ha jót akarsz nekik, akkor magadnak akarsz jót elsősorban.

12. Imátkozz
Azok az emberek, akik minden este imátkoznak, nyugodtabb lélekkel hunyják le szemüket. Nem kell vallásosnak lenned ahhoz, hogy felfedezd az ima gyógyító erejét és elkezdj hinni. Ha félelmeid vannak, magányosnak érzed magad, ez biztosan segít.

Úgy tartják, a rák egy nagyon magányos betegség. Még ha van csodálatos férjed, gyerekeid, nagy családod és jó barátaid sem érzed elég támasznak, hisz a harcot egyedül folytatod.
A legtöbb támaszt lélekben találhatod meg – és az ima ebben segít.