Életmód / Táplálkozás

Egy új kutatás szerint az édesítőszerek sem egészségesek – ezekkel helyettesítheted őket

Egy friss, átfogó kutatás szerint az édesítőszerek egyáltalán nem egészségesek, bár még mindig jobbak, mint a hagyományos finomított cukor – azonban az sem zárható ki, hogy egyenesen károsak a szervezetre. De akkor mivel helyettesítsd őket? Adunk néhány tippet.

A The BMJ tudományos folyóiratban megjelent tanulmány arra világít rá, hogy nagyjából semmi különbség nincs aközött, hogy sok vagy kevés cukorhelyettesítőt használsz, sőt, még akár káros következményei is lehetnek az édesítőszereknek – legalábbis nem zárható ki ez a lehetőség sem.

Az európai (részben magyar) kutatócsapat 56 korábbi kutatást nézett át, és megállapította, hogy nincs semmi bizonyíték arra, hogy a cukorhelyettesítők egészségesek lennének, vagy hozzásegítenének bárkit a fogyáshoz.

A kutatás azt sem zárta ki, hogy egyenesen károsak az egészségre, bár nem is talált rá bizonyítékot, hiszen az erről készült kutatások esetlegesek, kicsik vagy nem túl megbízhatók voltak.

Azért persze senkinek nem ajánlanánk azt, hogy finomított cukrot fogyasszon ezek helyett – de mi lehet az, ami megfelelő alternatívát kínál?

Ne használj semmit!

Ha elhagyod a cukrot, egy idő után az ízlelőbimbóid sokkal érzékenyebbek lesznek az édesre, ezért nem is lesz szükséged a cukorra.

A banán és a datolya is édesebbé válik, méghozzá annyira, hogy nem fogod kívánni az édesebb dolgokat. Ez persze nem egyik napról a másikra történik meg, hosszú folyamat eredménye, de ha sikerül elérned idáig, akkor már sokkal kevesebb plusz édesítésre lesz szükséged.

Egy új kutatás szerint az édesítőszerek sem egészségesek - ezekkel helyettesítheted őketKép forrása: lubo.ivanko/Depositphotos.com

Méz

Lehet, hogy nem a legkevesebb kalória van benne, de a jó minőségű méz nagyon jó hatással lehet a szervezetedre.

Ha jó helyről vásárolod, és nem a bolti, cukrozott verziókat eszed, akkor antioxidánsban gazdag, E- és C-vitamin-tartalmú édesítőszert fogsz fogyasztani.

Arról nem is beszélve, hogy ez egy természetes alapanyag, nem mesterséges, így kevesebb káros összetevőt viszel be vele a szervezetedbe.

Olvastad már?  Ez történik a testeddel, ha rendszeresen light üdítőket iszol

Datolya

Ha sütsz vagy főzöl, pépesített datolyával bármikor tudsz édesíteni. Ugyan magas a cukortartalma, de ez gyümölcscukor, amit sokkal könnyebben bont le a szervezeted, mint a finomítottat. Arra figyelj, hogy a datolya ne legyen cukrozott, mert akkor ott vagy, ahol a part szakad.

Sztívia

A sztívia a dietetikusok kedvence, mivel a mézhez és a datolyához hasonlóan teljesen természetes, és ugyanúgy nincs benne kalória, mint a mesterséges, de lehet, hogy egészségtelen édesítőszerekben. Ugyanúgy használhatod, mint a cukrot, hiszen nagyjából ugyanolyan édesek, de arra azért figyelj, hogy nagyobb mennyiségben eleinte hashajtó hatása lehet.