Életmód / Táplálkozás

Koronavírus: Mi kerüljön a spájzba? A fő élelmiszerek, amikre tényleg szükséged van!

Bár a szakemberek óva intenek attól, hogy pánikszerű felvásárlásba kezdj – ezzel ugyanis tényleg azt fogjuk elérni, hogy akadozás lesz az ellátásban, és nem jut mindenkinek elegendő élelem – azért nem árt, ha a józan ész határain belül feltöltöd az éléskamrádat, így ritkábban kell járnod bevásárolni. De mi is kerüljön a kamrába? A New York Time szerint ezeknek kell otthon lennie ahhoz, hogy ne okozzon gondot egy egyszerűbb vagy bonyolultabb recept elkészítése sem.

Bevásárlás előtt

Rakj rendet a kamrádban, takaríts ki, dobd ki azt, ami már nem fogyasztható, a meglévő élelmiszereket és alapanyagokat pedig tárold átláthatóan, rendszerezetten.

Írd össze, hogy mi az, amire szükséged van és mi az, ami kifogyóban van, így tudatosan mehetsz vásárolni, nem hagysz a boltban semmit, amire szükséged lett volna, de nem is viszel haza semmi fölöslegeset.

 

Olajok és ecetek

Extraszűz olívaolaj, semleges főzőolaj (például repce vagy szőlőmag), vörösbor-ecet, ételecet vagy fehérborecet.

 

Konzervek és befőttek

Tonhal olívaolajban, sűrített paradicsom, kockára vágott paradicsom, paradicsomszósz, csirkehús- vagy zöldségalaplé.

Olvastad már?  7 szuper-étel, amivel sokat tehetsz a tüdőd egészségéért (is)

Az egyszerű, de jó minőségű paradicsomszószból leves vagy ragualap is készülhet, de egy adag tésztával gyors vacsora is válhat belőle.

 

Fűszerek és szárított gyógynövények

Só, pirospaprika, őrölt cayenne, curry, babérlevél, feketebors, édes paprika, őrölt fahéj, szerecsendió, gyömbér, őrölt kömény, fokhagymapor vagy fokhagyma granulátum, szárított kakukkfű és szárított oregánó, tárkony, majoranna.

Egy gyors vacsorától a vasárnapi reggelin át a karácsonyi ünnepi menüig bármit meg tudsz fűszerezni ezzel az összeállítással.

 

Gabona és keményítő

Hosszúszemű fehér rizs, egy vagy két másik típusú gabonaféle (például quinoa vagy köles), száraztészta (egy hosszú, egy rövid), panírmorzsa, kekszek, babkonzervek (fehér bab, fekete bab és vagy csicseriborsó), száraz lencse.

 

Magvak

Dió, mandula, pörkölt földimogyoró, földimogyoróvaj – ez utóbbi remek fehérjeforrás, és sokféleképpen felhasználható, édességekbe éppen úgy teheted, mint egzotikusabb keleties ételekbe, sőt néhány szelet almával gyors és tápláló uzsonna is lehet belőle.

 

Édesítőszerek

Méz, juharszirup, cukor, vagy eritrit és sztívia az egészséges süteményekhez.

 

Szószok

Mustár (sárga vagy Dijoni), majonéz, ketchup, csípős szósz, salsa, szójaszósz az ázsiai konyha kedvelőinek.

Olvastad már?  9 home office ötlet, amitől imádni fogsz otthonról dolgozni

 

Zöldségek, egyéb alapanyagok

Fokhagyma, hagyma, valamilyen sokoldalúan felhasználható burgonya, citrom, tofu (vegetáriánusok számára alapvető szükséglet, de fehérjeforrásként mások számára is jól jöhet).

 

Tejtermékek és tojás

Tojás, vaj, sajtok (Cheddar, trappista, parmezán, mozzarella, márványsajt), tej vagy tejszín főzéshez (nem sovány), tejföl, joghurt.

 

Mirelit áruk

Csirke, kolbászok, halfilé, garnélarák, vastag szeletelt kenyér (pirítóshoz), spenót (és egyéb zöldségek, például kukorica és borsó), bogyók (és egyéb gyümölcsök, például őszibarack és mangó).

Néhány gyümölcs és zöldség különösen jó választás fagyasztásra, a legjobb, ha akkor tudod lefagyasztani őket, amikor egyébként is szezonjuk van, mert ilyenkor a legmagasabb a vitamintartalmuk és a legteltebb az ízük.

A fagyasztott gyümölcsökből levesek, turmixok és fagylaltok is készülhetnek.

 

Sütés

Liszt, kukoricadara, zabpehely, kukoricakeményítő, szódabikarbóna, sütőpor, tiszta vaníliakivonat, világosbarna cukor, sötétbarna cukor, porcukor, étcsokoládé, tejcsokoládé, mazsola vagy más szárított gyümölcs, kakaópor, kókuszreszelék.

Ezekkel az összetevőkkel több ezer süti, keksz, muffin, gyors kenyér és egyéb édesség készíthető anélkül, hogy boltba kellene menned.