Egészség / Életmód

Így jégkorcsolyázz biztonságosan!

Így jégkorcsolyázz biztonságosan!

Korival siklani a jégen hihetetlenül jó érzés, arról nem is beszélve, hogy ez a mozgásforma kiválóan égeti a kalóriákat. Vannak azonban bizonyos szabályok, amelyeket mindenképpen be kell tartanod űzése során a testi épséged érdekében.

Vastag jég kell

Ha úgy döntesz, hogy nem jégpályán, hanem természetes felületen szeretnél korizni, várj addig, amíg körülbelül 10 cm vastagra növekszik a jég! Ehhez napokon át tartó, fagypont alatti hőmérséklet szükséges. 
Vékonyabb jégtakaró esetén az életed teszed kockára, hiszen hiába tudsz úszni, beszakadás esetén a hideg víz valósággal sokkolja, megbénítja a tested.

Figyeld a felületet!

A jégbe fagyott objektumok – például kövek vagy növények – csökkentik a felület teherbírását, mivel körülöttük nem olyan erős a páncél.
Ráadásul botlásveszélyt jelentenek, márpedig a jégen történő elcsúszásnak könnyen húzódás, ficam vagy akár törés lehet a vége. A lényeg tehát, hogy minél vastagabban és simábban befagyott vízre essen a választásod.

Fontos a felszerelés

A jó minőségű korcsolyán kívül elengedhetetlen a réteges öltözködés. Ez a sport igen erőteljes mozgással jár, tehát természetes anyagból készült, nedvszívó alsóruházatra van szükség – ez leggings-et és atlétát is jelenthet a szokásos nadrág és pulóver alá.
Praktikus, ha a kabátod orkánszerű, víz- és szélálló anyagból van, nem pedig mondjuk szövetből. A felszerelés része lehet a mentőmellény és a jégcsákány – utóbbi arra való, hogy ki tudd húzni magad a vízből, ha baj történik.

Ne menőzz!

A legtöbb koris baleset oka a „na, majd én megmutatom” hozzáállás. Hacsak nem űzöd ezt a sportot versenyszerűen, senki sem várja el tőled, hogy elképesztő figurákat mutass be a jégen.
 
Természetes, ha egy jól sikerül mozdulatsor sikerélménnyel tölt el, ám az ugrások és a forgáskombinációk azoknak valók, akik naponta több órát gyakorolnak, és egyensúlyérzékük ennek megfelelő változáson ment át az idők során.

Legyen elég hely!

Válassz olyan terepet, ahol kényelmesen elférsz. Ezúttal nem csupán komfort szempontról van szó, hanem biztonsági alapkövetelményről: a sarokba szorulva vagy válltól vállig totyogva beláthatatlan következményei lehetnek akár egy apró esésnek is.
Ne feledd, hogy a korlát közelsége éppen annyit árthat, mint használhat, hiszen könnyen megütheted magad, ha nekicsapódsz.

Ess jól!

Korizás közben elkerülhetetlen egy-két – vagy néha több – esés. Lehetőség szerint próbálj viszonylag puha részeden, például a popsidon landolni, és nyújtott végtagokkal tompítani az ütközést. Fontos, hogy ne hajlítsd be a lábad vagy a karod, mert az ízületi sérüléshez vezethet.
 
Korizás közben ne csak arra figyelj, hogy kikerüld a gyorsan sikló többieket, hanem nézz a lábad elé is, hiszen előfordulhat, hogy valaki éppen a földre került!

Ha baj van

A jég beszakadása esetén fontos, hogy megfelelő felszerelés hiányában senki ne közelítse meg a beszakadt részt, mert az további tragédiához vezethet. Ilyenkor a tűzoltók és a mentők azonnali hívására van szükség. Eséskor ne akarj minél előbb felpattanni, hiszen húzódás lehet a vége! A sérülés súlyosságának megítéléséhez fontos, hogy ne bagatellizáld a problémát, tehát őszintén mondd el a többieknek és szükség esetén az orvosnak, hol fáj!
Egy órányi korcsolyázással akár 4-500 kalóriát is elégethetsz, ha intenzíven csinálod, így az aznapi edzés is pipa. Ráadásul milyen szuper szabadidős tevékenység, akár egy tökéletes randi helyszíne is lehet a jégpálya! Ha tisztában vagy vele, mire kell figyelned közben, vágj bele bátran.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást