Életmód / Táplálkozás

3 ősi gabona, amit ideje jobban megismerni

Úgy érzed, itt az ideje valami újat kipróbálni a konyhában a gabonák terén, de nem igazán tudod, mihez nyúlj? Ne aggódj, segítünk! Bemutatunk neked 3 olyan ősi gabonát, amitől eddig talán ódzkodtál, de meglátod, érdemes tenni velük egy próbát!

Zab

Listánkban ez a gabonafajta a legismertebb, mely főleg a diétázók körében oly népszerű.

Előnyei:

Rostban, tápanyagban, antioxidánsban gazdag, és ez a leginkább fehérjedús gabonaféle mind közül. Van benne B1- és E-vitamin, vas, kálium, magnézium, szelén és mangán is. Bár hántolni szokták, de szerencsére nem távolítják el róla a csírát és a korpát.

Felhasználhatósága:

A zabliszt remek kiváltója lehet fehér társának, így süteményekhez,palacsintákhoz, valamint kenyérhez is használhatjuk. Sőt, akár panírként (húshoz/halhoz) vagy fasírtban zsemle helyett is bevethetjük.

A zabpehely felhasználhatósága rendkívül változatos. Belekeverhetjük például joghurtba, kefirbe, és ízlés szerint friss vagy aszalt gyümölcsökkel, magvakkal, túróval, kókuszreszelékkel, háztartási keksszel megbolondítva nyersen is kanalazhatjuk. Ezen kívül készíthetünk belőle rengetegféle süteményt, kekszet, és persze ne hagyjuk ki mindenki kedvencét, a zabkását sem, amit főleg reggelire szokás fogyasztani. Egy skót babona szerint a zabkását csakis az óramutató járásával megegyező irányban szabad kavargatni főzés közben. Ne mondjátok, hogy nem szóltunk! 🙂

Tönkölybúza

Kb. 8000 éve kezdték el fogyasztani a Kárpát-medencében a kissé rágós tönkölybúzát és népszerűsége azóta is töretlen, hiszen bármilyen talajon képes megélni és rendkívül egészséges.

Előnyei:

A fogyókúrázóknak és az egészséges étrend híveinek igen kedves adióízű tönkölybúza, ugyanis egyrészt kevesebb szénhidrátot tartalmaz, mint a hagyományos gabonafélék, másrészt könnyedén emészthető, elvégre a belőle készült liszt jóvaltöbb rostot tartalmaz, mint például a fehér liszt. 

Gazdag esszenciális aminosavakban, megtalálható benne szinte a teljes B-vitamin-csoport, arról nem beszélve, hogyvas-, kalcium-, magnézium-, foszfor-, cink- és mangántartalma is jelentős.

Felhasználhatósága:

A tönkölybúzaliszt szintén kiváló helyettesítője lehet a fehér lisztnek: felhasználásával készíthetünk kenyeret, péksüteményt, kalácsot stb. Ráadásul az ilyen lisztből készült pékáru sokkal tovább eltartható és kevésbé hajlamos a penészedésre, mint a fehér lisztből készült társai. Ez állítólag annak köszönhető, hogy amikor betakarítják a tönkölybúzát, a szemekről nem távolítják el a külső héját.

Köles

Az eredetileg Ázsiából származó kölest az emberiség legrégebb óta termesztett gabonájának is szokták nevezni. Ha eddig csak a puffasztott kölesgolyót ismerted, akkor feltétlenül érdemes továbbolvasnod!

Előnyei:

Nem tartalmaz glutént, így gluténérzékenyek is bátran ehetik. Lúgosító és antioxidáns hatása van, nagyon magas a rosttartalma, könnyen emészthető és fokozza a teltségérzetet, ugyanakkor kalóriában szegény – így nem csoda, hogy a diéta kedvelt eleme szokott lenni ez enyhe ízű köles. Számos értékes összetevőt tartalmaz: sok vas, magnézium, kén, foszfor, kálium, fluor, cink és kovasav van benne, melyek miatt jótékonyan hat a haj, a bőr és a köröm állapotára.

Felhasználhatósága:

Köleslisztből szerencsére ugyanúgy készíthetünk kenyeret, de azért érdemes picit búza- vagy rozsliszttel „hígítani’’. Fogyaszthatjuk köretként rizs helyett, illetve 1 marék kölesből már finom köleslevest is csinálhatunk, de a kölesgolyókkal egyébként bármilyen levesfélét felturbózhatunk. Rántás esetén szintén nagyszerű helyettesítője lehet a fehér lisztnek, valamint édességek frontján is megállja a helyét:készíthetünk belőle pudingot, süteményt és akár tejbekölest is.