Ennyivel drágább az élet, ha gyerekkel vásárolunk 

Ennyivel drágább az élet, ha gyerekkel vásárolunk 

Címlap / Életmód / Család / Ennyivel drágább az élet, ha gyerekkel vásárolunk 

Ahogy néha körülnézek a boltban, nem én vagyok az egyetlen, aki rendre megígéri a gyermekének, hogy többet biztosan nem jöhet el vásárolni.

Aztán persze időről időre elviszem magammal, néha azért, mert muszáj, néha pedig azért, mert bízom abban, hogy kinőttük a problémás életszakaszt. Időnként tényleg jól is sikerül a vásárlás, máskor viszont pont olyan a lelkiállapota, hogy a bőség zavarával nem tud mit kezdeni. Nálunk egyébként nem hisztiről van szó a boltban, a lányommal remekül lehet alkudozni és persze tudja, hogy mindig következetes vagyok. De van, amikor látom rajta, hogy teljesen túltelítődik attól, ami a boltban látható, túlingerli a környezet, a kínálat, amit valahogy megpróbál levezetni.

Mi pedig megpróbálunk nekik segíteni – csak nem mindig jó módszerekkel

A 2000 szülő bevonásával készült tanulmányban a kutatók megvizsgálták, milyen vásárlási szokásaik vannak a családoknak, illetve mikor mennyit költenek. Talán nem meglepő, de többet hagyunk ott a boltban szülőként, ha a gyermek is velük tart a vásárlásra.

Azonban arra még a szakértők sem számítottak, hogy ennyivel: 26%-kal, azaz több mint az eredetileg tervezett összeg negyedével költenek többet a szülők akkor, ha családostól mennek vásárolni. 

Sokan vannak, akik ezt az eredményt nem csak a statisztikákból ismerik, hanem maguk is tapasztalták. Pont ezért törekednek arra, hogy egyedül mehessenek vásárolni, illetve rengetegen részesítik előnyben az online rendeléseket – már, ahol erre lehetőség nyílik. Az amerikai szülők 35%-a úgy nyilatkozott, hogy számukra a közös vásárlás felér egy foghúzással. 44% kénytelen megzsarolni, megvezetni a gyerekeit annak érdekében, hogy gördülékenyebb és lehetőleg jelenetmentes legyen a hétköznapi projekt.

És, hogy mit ígérünk a gyerekeinknek? Elsősorban édességet, rágcsálnivalót, erre a szülők több mint harmada szavazott, de csaknem ugyanennyien voltak azok is, akik játékkal kenyerezték le a csemetéjüket. Ez be is válik, meg nem is: a szülők 25%-a azt állította, hogy a beígért nassolnivaló, vagy játék cserébe kivétel nélkül együttműködésre számíthatnak gyermekeik részéről. Mindez viszont azt jelenti, hogy a gyermekek 75%-a még így sem váltja be a vásárláshoz fűzött reményeket. 

PixelsEffect/istockphoto.com

Mit dobnak még be a szülők vásárlás közben?

Számos szülő törekszik arra, hogy tanulságos legyen a bevásárlás és igyekeznek lekötni gyermekeik figyelmét a családi béke érdekében. 62% igyekszik átadni a pénz értékének fogalmát, azaz megmutatni, hogy az adott összegből mit tudnak vásárolni közösen. Próbálnak rávilágítani arra is, mire van valójában szükségünk és mi lesz az, ami csak kidobott pénz – erre a megkérdezettek 58%-a szán időt és energiát. Emellett pedig a jó ajánlatok keresését és a türelmet is gyakorolják a felmérés alapján legalább 50%-ban – ez valószínűleg gyerekeknek és felnőtteknek sem árt. 

Úgy tűnik, hogy a gyerekekkel való vásárlás valóban több macerával jár és még drágább mulatság is a szülőknek. Mégsem érdemes mindig kihagyni belőlük a gyerekeket, hiszen értékes leckéket adhatunk át számukra. Mégpedig olyanokat, amelyeket – legalábbis nálunk –, még mindig nem tanítanak az iskolában.
Ha a gyermekeket bevonjuk a mindennapos vásárlási döntéseinkbe és a nagyobb költésekről szóló megbeszélésekbe, akkor azzal sokat teszünk a jövőjükért. Minél korábban megértik, hogyan működnek az akciók, a befektetések, a biztosítások, hogyan lehet takarékoskodni, annál jobb. 

VIDEO Ezek a szerencsehónapjaid 2024-ben

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!