Életmód / Egészség / Lélek

5 dolog, amit a pszichológia tanít arról, hogyan legyél önmagad legjobb barátja

A legtöbb ember önmaga legkeményebb kritikusa. Sokszor olyan dolgok miatt szorongunk, amik csak a mi fejünkben léteznek. Esténként visszapörgetjük a napot a fejünkben és felidézzük, aznap mit rontottunk el. Miért így nézett rám a párom? Talán haragszik rám? Vajon tényleg kedvel az új munkatárs, vagy csak úgy tesz? Ugye nem bántottam meg a barátnőmet? Ez a fajta önostorozás kimerítő és értelmetlen, de mivel ezekről a belső bizonytalanságokról senki sem beszél szívesen, többnyire egyedül maradunk – többnyire – vélt vagy valós kételyeinkkel.

A legtöbbször túl szigorúak vagyunk magunkhoz, hiszen ha belegondolunk, a barátainkkal sosem viselkednénk így. Ha egy ismerősünk elmeséli nekünk, hogy valamit elrontott, vagy nagyot hibázott, nem dorgáljuk, hanem vigasztaljuk és lelket öntünk bele. Miért ne tehetnénk  ugyanezt magunkkal is? Mindössze annyit kell tennünk, hogy megtanuljuk, hogyan legyünk önmagunk legjobb barátai.

Ha elhatároztuk, hogy véget vetünk a negatív önostorozásnak, ideje munkához látni, hiszen a saját hozzáállásunkon kell dolgoznunk. Magunkat a legnehezebb objektíven megvizsgálni, majd gondolkodásmódunkat megváltoztatni, és az emberek többsége azt sem tudja, hogyan kezdjen hozzá. Azt, hogy „legyél pozitívabb!”, könnyebb mondani, mint csinálni, de szerencsére a pszichológia segítségünkre van pár tippel.

Tekintsünk úgy a folyamatra, mintha az agyunkat tréningeznénk, hiszen a mentalitásunkat kell átállítanunk arra, hogy az állandó kritika és szorongás helyett elnézőbbek és kedvesebbek legyünk magunkkal.

1. Készíts egy listát

Amiben felsorolod azokat a tulajdonságaidat, amiket szeretsz magadban. Amit papírra vetünk, annak súlya van és több jelentéssel bír, mintha csak gondoljuk, vagy kimondjuk a szavakat. Mikor azon kapod magad, hogy apróságok miatt idegeskedsz, vedd elő a füzetet és emlékeztesd magad, miért vagy különleges és szerethető.

2. Vegyél egy nagy lélegzetet

Mikor összecsapnak a fejünk fölött a hullámok, fontos, hogy tartsunk egy kis szünetet. Csukd be a szemed, lélegezz be mélyen az orrodon, majd lassan fújd ki a levegőt a szádon. Ezt az egyszerű trükköt sokan alábecsülik, pedig sok meditáció épül a légzéstechnikára. Következtében szívverésünk lelassul, tudatunk kitisztul és megnyugodunk.

3. Képzeld el a problémát

Miután kicsit lenyugodtál, idézd fel a kellemetlen történést, jelenetet, vagy problémát, ami felzaklatott és lassan játsszd vissza a fejedben. A negatív érzéseket és mondatokat próbáld meg bátorító, bizakodó és pozitív gondolatokká formálni. Valószínűleg nem fog elsőre sikerülni, ezért fuss neki újra, amíg elégedett nem vagy.

4. Légy kedves magadhoz

Ha egy barátnőd maga alatt van, mert szakított vele a barátja, lehet, hogy magát okolja és azt mondja, hogy „nem vagyok elég jó”, vagy „én rontottam el”. Ilyenkor mit reagálsz erre? Lefogadom, hogy valami kedveset mondasz neki. Ezt kell tenned magaddal is egy hasonló helyzetben.

5. Bocsáss meg magadnak

Ne feledd, hogy mindannyian hibázunk. Emberek vagyunk, nem robotok, tehát napi szinten vétkezünk és rontunk el dolgokat. Talán a legnehezebb azt megtanulni, hogy hogyan szeressünk önmagunkat, ez viszont a megbocsátással kezdődik. Ebben szintén a szavak ereje lesz a segítségünkre: mondd ki hangosan és írd le egy papírra, ha kell, többször is: megbocsátok magamnak. Ha napközben, vagy este újra elkapnak a negatív gondolatok, mondd ki újra, amíg a bűntudat el nem múlik. Agyunkat folyamatosan kell tanítani erre, hiszen csak ezután tudsz majd továbblépni.

Képek forrása: unsplash.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást