Életmód / Táplálkozás

Így csökkentheted észrevétlenül a cukorbeviteledet

Valószínűleg nem mondok újat azzal, hogy a cukor nem tesz jót a szervezetednek: a fehér cukor, sőt, nagy mennyiségben még a gyümölcscukor is kiakasztja az inzulinszintedet, és hosszú távon elhízáshoz vezet. El sem hinnéd, mennyi rejtett cukrot eszünk, hiszen szinte minden előre elkészített ételben, szószban, mártásban, öntetben, joghurtban, egészségesnek hitt reggelizőpehelyben annyi cukor van, hogy ha eléd tennénk kockacukor formájában, elszörnyülködnél rajta. Persze senki nem szeret lemondani a néhai esetleges csokiról vagy sütiről, de igenis ki lehet csempészni a felesleges cukrot az étrendünkből – mondjuk így!

Az első szabály: csínján az édességgel!

Ez annyira nem észrevétlen, viszont nagyon fontos: ne egyél túl sok édességet. Mivel nem vagyok a teljes megvonás híve, nem tanácsolom, hogy minden édeset vonj meg magadtól, de próbálj meg nem minden nap enni, és válogasd meg, mit viszel be a szervezetedbe.

Jó taktika lehet, ha magad készíted el az édességeket, amiket aztán megeszel – sokkal kevesebb cukor van egy saját magad sütötte süteményben, sőt, akár teljesen el is hagyhatod az édesítők javára. Talán így csempészheted ki a legegyszerűbben a felesleges cukrot az édességekből – nem kell méregdrágán megvenni a paleo változatot, sokkal jobb, ha te készíted el magadnak.

Felejtsd el az alkoholt!

Na jó, nem az összeset – inkább csak azokat, amik színesek-szagosak-cukrosak, mint például a koktélok legnagyobb hányada. Ha már mindenképpen felöntesz a garatra, tudnod kell, hogy az alkohol valójában ugyanaz, mint a cukor – káros szénhidrát, amit a szervezeted nagyon nem fog megköszönni.

A biztonságosabb italok közé tartozik a vodka (kizárólag szódával és citrommal, semmi narancslével) és a száraz borok is, és a pálinkáról sem kell lemondanod, mert abból úgysem tudsz annyit meginni, hogy túl sok cukrot vigyél be a testedbe. Az aranyszabály itt is a mértékletesség: egy-két pohár bortól még nem lesz egy számmal nagyobb a feneked!

Ésszel a gyümölcslevekkel!

Rengeteg olyan gyümölcslé létezik, amely nem tartalmaz hozzáadott cukrot – ez tényleg így van, nem hazudnak, nem borítják meg őket extra édesítővel a gyártás folyamán. Viszont érdemes számolni azzal is, hogy egy doboz gyümölcsléhez hány gyümölcsöt kell felhasználniuk.

Mivel az egészséges gyümölcscukor-bevitel megáll egy-két almánál, egy banánnál és néhány citrusgyümölcsnél (per nap, persze), egyáltalán nem meglepő, hogy a sokszor több kiló gyümölcsöt tartalmazó levek ivásával jócskán felrúgod az aznapi cukorfogyasztásod mérlegét. Ha nem szeretnél feleslegesen ennyi cukrot bevinni, hígítsd fel a püréket – hidd el, úgy is nagyon finomak, és már egészségesek is.

Olvastad már?  A legfinomabb nyári bögrés sütik, villámgyorsan

Ne erőltesd a gyümölcsjoghurtokat

Bármennyire azt írják a dobozra, hogy light, egy területen biztosan nem stimmel a dolog: vagy tele van cukorral az ominózus joghurt, de zsírszegény tejből készült, vagy nincs benne cukor, viszont durva a zsírtartalma.

Gyümölcsjoghurtok terén nem igazán tudsz olyat választani, ami ártalmatlan, ezért érdemesebb otthon ügyködnöd, hogy összedobj egy cukormentes, egészséges változatot: a cukormentes lekvár és a gyümölcsdarabok keverékéből olyan ízesítést adhatsz a joghurtodnak, hogy többet biztosan nem nyúlsz a hűtőben az előre elkészített verzióért.

Amit mindenképp fogadj meg: olvasd el a címkéket!

Érdemes vásárlás előtt minden élelmiszernek leellenőrizni a címkéjét, ugyanis sokszor csalósak a csomagolások, és sokkal több cukrot találhatsz a termékekben, mint ahogy azt a külső sugallja. A címkék elolvasásával össze is tudod hasonlítani a különböző márkák termékeit, és rájöhetsz, hogy sokszor abban van a kevesebb cukor, ami nem reklámozza annyira, hogy light, vagy hogy egészséges. 

Ne hagyd, hogy becsapjon a marketing – az a biztos, ha a saját szemeddel látod, mit viszel be a szervezetedbe!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást