8 ok, amiért jó ha görögdinnyét eszel

8 ok, amiért jó ha görögdinnyét eszel

Címlap / Életmód / Táplálkozás / 8 ok, amiért jó ha görögdinnyét eszel

Bizony kevés dolog esik jobban a nyári melegben, mint egy behűtött görögdinnye. Azon túl azonban, hogy finom, még számtalan előnye is van a fogyasztásának. Lássunk néhányat ezek közül, illetve néhány érdekességet a történetével kapcsolatban!

Története

5000 évvel ezelőttről származik az első olyan feljegyzés, amely egy egyiptomi dinnyeszüretet ír le.

Európában 500 éve honos, azóta számtalan fajtáját termesztik: ismerünk csíkos és egyszínű dinnyét, piros és fehér húsút, gömbölyűt és hosszúkást egyaránt, összesen több mint 500 fajta ismert.

Ezeken kívül azonban számtalan olyan fajta is létezik, amelyik nem jutott el Európába, ilyen például a keserű és a savanyú változatok.

Se nem görög, se nem gyümölcs

Hogy a görögdinnye honnan kapta a görög nevét, azt nehéz megmondani. Egyes feltételezések szerint azért görög, mert Észak-Afrikából görög közvetítéssel érkezett hozzánk.

Ez azonban nem teljesen igaz, mivel a mórok hozták át Európába.

Íze miatt a görögdinnyét sokan nevezik gyümölcsnek, pedig valójában a tökfélék közé tartozik, így valójában zöldség.

Szóval a görögdinnye valójában nem görög és nem is gyümölcs, ha a hivatalos változatnál maradunk.

Vitaminok, ásványi anyagok

A görögdinnyében a víztartalom dominál, és bár többféle vitamint tartalmaz, ezek mennyisége nem kifejezetten magas.

Említésre méltó azonban B1-, B2-, B3-, B5-, B6- és C-vitamin tartalma, amelyeknek számtalan pozitív hatás tulajdonítható.

Ásványi anyagok közül tartalmaz kalciumot, magnéziumot, vasat, foszfort és cinket is, valamint a főleg a terhesség elején különösen ajánlott folsavat is.

Emésztés

A görögdinnye egyik legismertebb hatása, amelyet az egészségünkre gyakorol, az az, hogy segíti az emésztést.

Nagyon könnyű megemészteni, serkenti a gyomor- és bélműködést, nyersrosttartalma miatt pedig aktivizálja a vastagbél működését is, ezzel párhuzamosan pedig elősegíti a salakanyagok távozását, hasznos segítség a méregtelenítésben és nem utolsó sorban a megfelelő emésztésnek köszönhetően javítja az ember közérzetét is.

Rákos megbetegedések

A dinnye rendszeres fogyasztása akár olyan komoly betegségeket is képes megakadályozni, mint a vastagbélrák.

A C-vitamin és a likopin, melyek mindegyikéből kellő mennyiséget tartalmaz a dinnye, képesek jelentésen csökkenteni olyan betegségek kialakulásának kockázatát, mint a tüdő-, a vastagbél-, az emlő, a méhnyak- vagy a prosztatarák.

Így azoknak, akiknek hajlama van ezekre a betegségekre, különösen ajánlott a görögdinnye fogyasztása.

Vízhajtó

Közismert, hogy a görögdinnye kifejezetten magas víztartalommal rendelkezik, mivel a húsának kb. 95%-a víz.

Vagyis fogyasztásával növeljük a víz bevitelt, ráadásul mindezt biológiailag tiszta, vagyis növényből származó vízzel tesszük, ami kifejezetten jót tesz szervezetünknek.

Ezen túl azonban érdemes tudni, hogy a dinnye egyben vízhajtó hatású is, ezért kizárólag a dinnyével pótolni a szervezet vízmennyiségét biztosan nem jó ötlet.

Keringés

A megfelelő folyadékbevitel egyébként is javítja a vérkeringést, de a dinnye hatóanyagai ennél többet is tesznek azért, hogy szívünk, ereink megfelelő állapotban maradjanak.

A dinnyében megtalálható ugyanis egy citrullin nevű anyag, amely a szervezetbe jutva képes argininné, vagyis esszenciális aminosavvá alakulni.

Ez az anyag pedig pozitív hatással van a szíven túl az egész keringésre, csökkenti a lerakódást az érfalakon, de ezen túl az immunrendszerre is jó hatást gyakorol.

Népi gyógyászat

A népi gyógyászatban a görögdinnyét általában lázcsillapításra és ízületi fájdalmak enyhítésére használták.

Alkalmazták külsőleg és belsőleg is, a legáltalánosabb módszer egyszerűen a nyersen fogyasztás volt.

A láz csillapításában nagy szerepet játszott a bevitt vitaminmennyiség és a sok folyadék is, ami pótolta a betegek által elveszített vizet is a szervezetükből.

Veszélyek

Ha mindenképpen pontosak szeretnénk lenni a görögdinnyével kapcsolatban, akkor meg kell említenünk két olyan hatást, amiről azért jó, ha tudunk. Az egyik a már említett vízhajtó hatás, a másik pedig a parlagfű keresztallergia lehetősége.

Ez utóbbi azt jelenti, hogy az allergiásokban előfordulhat, hogy a parlagfűhöz hasonló hatást vált ki a fogyasztása – igaz, hogy annál lényegesen enyhébb mértékben.

Jó tudni róla, de aki szereti a dinnyét, és nem érintett a parlagfű allergiában, az semmiképpen se hagyja, hogy bármi is a kedvét szegje a görögdinnye fogyasztásával kapcsolatban.

Csak kreatívan!

A görögdinnye nem csak finom és egészséges, hanem számtalan lehetőséget ad a felhasználásával kapcsolatban is.

Készíthetünk belőle levest, gyümölcssalátát, ezen túl egyben remek koktél alapanyag, és még a héja is a legváltozatosabb módszerekkel alakítható – például egy koktélos vagy gyümölcssalátás tállá.

Szóval jót tesz egészségünknek, hangulatunknak, fantáziánknak is, és ne feledjük a legnagyobb előnyét se: nagyon finom!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást