Egészség / Életmód / Fókuszban / Futásra fel!

Az 5 legnagyobb hiba, amit futás közben elkövetünk

Az 5 legnagyobb hiba, amit futás közben elkövetünk

Nem a megfelelő cipőben futsz

Ha jól néz ki, ezért szívesen veszed fel és szívesen indulsz neki futni, az csak egy plusz, de jó futócipőt ránézésre nem lehet választani. Amellett, hogy csak egy próba során – a sportszerboltokban arra is van lehetőség, hogy pár métert fuss is bennük – tudod eldönteni, hogy kényelmes-e, védi-e a lábadat, nem csúszkál, nem mozog futás közben, egy lábanalízis segít eldönteni azt is, a futóstílusodhoz neutrális vagy stabil cipő kell – ez utóbbira akkor van szükség, ha a bokád futás közben befelé dől.

Nem mellékes kérdés továbbá a cipő súlya sem, illetve az, hogy milyen kialakítású a talpa: vannak, aki a zselés, mások a szivacsos kialakítást részesítik előnyben.

Ha találomra veszel futócipőt, látatlanban, szakmai segítség nélkül, szinte biztosan nem megfelelőt választasz, ezzel pedig nem csak a teljesítményedet rontod, de jelentősen megnöveled az ízületeid terheltségét és kockáztatsz egy esetleges balesetet is.

Bien tipp: 

Az INTERSPORT szakértői egy igényfelmérés során segítenek megtalálni a hozzád illő ideális futócipőt.

Elvégzik a lábanalízist (futócipő vásárlása esetén díjtalan) és kikérdeznek a futási szokásaidról, és ez alapján válogatják le, hogy mely futócipők jöhetnek szóba a te esetedben, a kínálatból pedig aztán már az elképzeléseidnek és pénztárcádnak megfelelően te választhatod ki azt a cipőt, amelyik hű társad lesz a futás során. 

halfpoint/depositphotos.com

Zenére futsz

Félreértés ne essék, azzal semmi baj nincs, ha zenét hallgatsz futás közben – feltéve, hogy közben a forgalomra, többi futóra is tudsz azért figyelni – azonban főleg a kezdő futók követik el gyakran azt a hibát, hogy a saját ritmusuk helyett a zene ritmusára kezdenek futni. Ez pedig rossz technika lehet, gyorsan kifulladsz, túlerőlteted magadat, vagy éppen nem a megfelelő tempóban váltasz ritmust. Ha segít lendületben maradni, hallgass zenét, de ne engedd, hogy ez diktálja a tempót!

Nem ismered fel a tested jeleit

A rendszeres sport a saját határaid feszegetéséről szól, de feszegetni és áttörni őket nem ugyanaz. Ha futás közben vagy egy edzés után nem múló fájdalmat érzel, mindenképpen hagyd pihenni a testedet, ha a panaszok nem enyhülnek, akkor pedig keress fel egy szakembert! Lehet, hogy nem megfelelő cipőben futsz, lehet, hogy rossz a futótechnikád.

lzf/depositphotos.com

Ha figyelmen kívül hagyod a tested jelzéseit és mindenképpen keresztülviszed az akaratodat, azzal nem segítesz az egészségednek.

Legyél elszánt, de ne menj fejjel a falnak, ismerd fel, amikor a szervezeted azt mondja, hogy most a pihenéssel, regenerálódással teszed neki a legjobbat!

Rossz a technikád

A rossz technika fölösleges megterhelést jelent az ízületeknek, nagyban növeli a sportsérülések veszélyét. Ha bizonytalan vagy, érdemes megkérdezni egy profit, akár egy futós csoport segítőjét, akár egy személyi edzőt, mert a rossz technika kiküszöbölése nem mindig egyszerű. Gyanús lehet, hogy rossz technikával futsz, ha gyakran fáj a térded, bokád vagy csípőd, ha keményen érkezel a talajra, koppan a sarkad a földön, vagy lóbálod magad mellett a kezeidet ahelyett, hogy szorosan a tested mellett, derékszögben tartanád a karjaidat.

GaudiLab/depositphotos.com

Nem hidratálsz

A folyadékfogyasztás eleve fontos dolog, ha pedig sportolsz, pláne oda kell figyelned rá. 5 kilométer az a táv, ami még nem jelent különösebb folyadékveszteséget, bár ez természetesen egyéni adottságoktól és időjárástól is függ.

Figyelj rá, hogy hidratált maradj, de a szakértők a 10 kilométeres táv után javasolják, hogy guríts le egy sportitalt is az edzés után, hogy visszatöltsd az elvesztett sókat.

A 21 és afölötti kilométerek már futás közbeni hidratálást követelnek, és jó, ha már a futás előtt elkezdesz töltekezni: 2-4 óránként igyál meg testtömeg-kilogrammonként 5 ml vizet, és tartsd szem előtt, hogy a nőknek általában valamivel több folyadékra van szükségük, mint a férfiaknak.
 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást