Az ünnepi asztal 7 bűnös fogása

Az ünnepi asztal 7 bűnös fogása

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Az ünnepi asztal 7 bűnös fogása

A december tele van konyhai kísértéssel: a csokimikulástól kezdve a karácsonyi menün át a szilveszteri eszem-iszomig nincs megállás. Éppen ezért, ha szeretnéd megőrizni az alakod, nem árt, ha tudod, melyek a legfenyegetőbb ételek és italok.

Nemcsak esztétikai probléma

Még mielőtt azt gondolnád, hogy egy kis úszógumi szerintünk tragédia, szólunk, hogy egy friss amerikai tanulmány alapján az ünnepek alkalmával egy átlagos ember több kilót hízhat, amiből legalább felet nem tud leadni a következő év folyamán.
Összesen öt kiló túlsúly már növeli a magas vérnyomás és a cukorbetegség kockázatát. A legjobb formád megtartása éppen ezért nem csupán esztétikai érdek, hanem egészségügyi is.

Csirkebőr

A szárnyasok bőre tele van telített zsírsavakkal. A zsír az a tápanyagtípus, amelyből a szervezetednek a legkevesebbre van szüksége naponta.
Ha túl sokat fogyasztasz belőle, hosszú távon érelmeszesedéssel kell szembenézned, a gyors következmények között pedig csúnya gyomorrontás és egyéb emésztési gondok szerepelnek. Voksolj inkább a csirkemell filére!

Töltött hús

Ahány ház, annyi recept létezik erre az ínycsiklandó ételre, ám általánosságban sajnos elmondható, hogy többnyire egészségtelen alapanyagok kerülnek bele. Sokan vajjal és zsíros húsokkal, kolbásszal teszik teljessé, s akkor még a fehér lisztből készült pékáruról nem is esett szó.
Hagyományos recept esetén előfordulhat, hogy egy merőkanálnyi töltelék 550 kalóriát tartalmaz, ráadásul sóban is gazdag, ami ugyancsak növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Próbáljunk ki a inkább a zöldségekkel és sovány sajttal töltött pulyka tekercseket!

Vajas krumplipüré

A tejjel, vajjal és sóval dúsított krumplipüré klasszikus „kényelmi étel”, ami azt jelenti, hogy nem a tested kéri, hanem a lelkednek esik jól kanalazni.
Egy csészényi akár 237 kalóriát is tartalmazhat, amennyiben zsíros tejet használsz hozzá. Válassz inkább zsírszegény változatot, illetve próbáld ki csirkehúsleves alaplével vaj és só helyett!

Diós és mákos bejgli

A dió csonthéjasként kifejezetten egészséges, és a mák is rendkívül gazdag tápanyagokban. Ám ha rengeteg lisztet és cukrot tartalmazó sütemény útján viszed be a szervezetedbe, nemcsak vitaminokat és ásványi anyagokat nyersz, de zsírpárnákat is.
Próbáld ki, mi történik, ha a klasszikus recepthez képest lényegesen kevesebb cukrot használsz! Előre megsúgjuk: még az is lehet, hogy jobban fog ízleni, mert erősebben kiadja az alapanyagok ízét.

Vendégváró falatkák

Ugye, milyen csábítóak a pálcikára szúrt apró szendvicsek? Egy kis kenyér, vaj, bacon, kolbász, sonka, sajt, vagy amit csak akarsz…
De legyél résen, mert annak ellenére, hogy úgy tűnhet, csak csipegetsz, valójában akár egy főétkezésnek megfelelő kalóriamennyiséget is legyűrhetsz! Szolgálj föl inkább friss gyümölcsöt és zöldséget a vendégeidnek!

Tojáslikőr

Alkohol, tejszín, tojás és cukor – még végiggondolni is ijesztő, hát még akkor, ha számadatokkal is kiegészítjük. Egy adag akár 340 kalóriát és 19 gramm zsírt is tartalmazhat.
Sovány tejjel, illetve édesítőszerrel egészségesebb változatot készíthetsz belőle. Még jobb, ha frissen facsart gyümölcsléért nyúlsz helyette!

Sütemények

Mivel télen a napfényes órák számának csökkenése miatt szervezeted erősebben kívánja a szénhidrátok nyújtotta gyors örömforrást, előfordulhat, hogy a kelleténél több sütemény csúszik le. Hát még akkor, ha az ünnepi asztal megállás nélkül hívogat! Nincs más választásod, mint odafigyelni az adagokra, valamint teljes kiőrlésű lisztből készíteni az otthoni falatokat.
Ne feledd, hogy a táplálkozásod a saját apró döntéseidből áll. Télen éppúgy felelős vagy a bikiniformád megőrzéséért, mint nyáron, csak kisebb rajtad a külső nyomás. Ha nem akarod, hogy újévi fogadalomként súlyos kilókat kelljen ledobni, előzd meg inkább a problémát! Hiszen sokkal egyszerűbb nemet mondani a repetára, mint küzdelem árán lefogyni.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást