Életmód / Egészség / Lélek

Így teremthetsz csendet magadban és a környezetedben

Napjainkban már köztudott, hogy az állandó zaj, ami körülvesz minket, nagyon ártalmas az idegrendszerünkre, feszültséget teremt bennünk, és betegségeket okoz. Hogyan teremthetünk csendet magunkban és a környezetünkben, hogy kellemesebb legyen az életünk? Erről szól cikkünk.

Zaj és csend

Gyakran egyéni megítélésünk kérdése, hogy mit tekintünk zajnak és a csendnek. Van, aki számára a halk zene is zaj, míg más egy forgalmas úttest melletti házban imád élni. 
Sajnos nemcsak az ember, hanem az állatok számára is megterhelő a zajszennyezettség, mivel káros hatással van az életmódjukra és fizikai működésükre. Ulrike Lampe német biológusnő, a bielefeldi egyetem kutatója a zajjal kapcsolatos ártalmakat vizsgálta.
Azt tapasztalta, hogy az állatok egyre kevésbé figyelnek fel társaik jelzéseire, és kommunikációs gondok miatt bizonyos fajokat már a kihalás veszélye fenyeget. Például a tücsköket, amelyek úgy adnak hangot, hogy a combjukat a szárnyukhoz dörzsölik. 
Így jön létre az a hang, amit ciripelésnek vagy tücsökmuzsikának hívunk. Sajnos a ciripelést egyre inkább elnyomja a környezet zaja, amely az embertől ered. 

Ki a természetbe!

Hordj olyan cipőt, amelyben hangtalanul járhatsz. Ha teheted, menj ki a természetbe, és lazíts

Hagyj otthon mindent, ami zajkeltő lehet, és zavarná a nyugalmadat: a mobiltelefonodat, a zörgő kulcscsomót, a csörgő pénzérméket, így a kikapcsolódás is könnyebben fog menni, mert nem fogják elvonni a figyelmedet a civilizált világot képviselő tárgyak.
Vedd le a cipődet, és sétálj mezítláb a fűben. Fedezd fel a természet csendjében, apró neszeiben rejlő örömöt. Teremts kontaktust a természet élőlényeivel, és találd meg boldogságodat az általuk való megnyugvásban.

Néhány perc zaj nélkül

Létezik olyan fülhallgató, amely kiszűri a zajt: ha a füledre teszed, akár egy repülőgépen is utazhatsz a gondolataidban elmerülve, mert lecsendesedik körülötted a világ.

Ez olyan hatással lehet rád, ami akár még azt is feledteti veled, hogy fülhallgatót viselsz.

Csak arra kell vigyázod, hogy veszélyes helyeken ne használd, például amikor autót vezetsz, mert itt érthető módon balesetet okozhat, ha nem érzékeled a külvilág zajait.

Futás és séta közben

Teljesen természetes az az igényünk, hogy időnként teljes csend vegyen körül minket. Ilyenkor újra figyelni tudunk testünk ritmusára, megnyugszik a lelkünk, és csökken bennünk a feszültség

Ha szeretsz kocogni, sétálni, és nyugalomra vágysz, akkor kerüld a forgalmas helyeket, inkább válassz egy parkot, és élvezd a levelek susogását, a halk madárcsicsergést, a galambok burrogását, az itt-ott felhangzó szárnycsapkodást, mikor a madarak felröppennek. 
A természet hangjai szívderítő, boldogító hangok.

Munkahelyi környezet

Kísérletek szerint amikor nyílt térben vagyunk, energiát és időt veszítünk, mert a feladatunk helyett részben a környezetből érkező zajokra figyelünk. Ha lehetőséged van, keress egy félreeső helyet, ahol minél kevesebb zaj jut el hozzád, hogy nyugodtan tudj összpontosítani. 

A kávészünet és az ebédidő alkalmas a beszélgetésre, de elmélyülten és hatékonyan egyedül dolgozni csak csendben lehet. 
Ha szeretsz meditációs zenét hallgatni fülhallgatón keresztül, és ez nem zavar, inkább ellazít és segít a figyelésben, akkor ezt megteheted, a lényeg, hogy amit csinálsz, a javadra váljon.

Hangosan és halkan

Te is megfigyelted már, hogy a mindennapi kommunikáció során egyre hangosabbak vagyunk? Sokan vannak, akik dühöt érezve megemelik a hangjukat, pedig a dühüket csendesebben is ki tudnák fejezni. 

Vagy telefonálás közben egyesek hangosabban beszélnek, mint máskor, holott a másik fél a túloldalon a suttogását is jól hallaná. Ha te is hangosabb vagy a kelleténél, próbáld meg mérsékelni a hangerődet, meglátod, sokkal többre lehet jutni így.
A nagy hangerő agressziót fejez ki, míg aki csendesebben szól, nyugalmat teremt a másik emberben, és könnyebben eléri a szándékát.

Otthon

Teremts csendet otthonod falai között is. Használj fülhallgatót, amikor tévézel vagy zenét hallgatsz, hogy ne zavarj másokat. Szüntesd meg az alapzajt, legalábbis csökkentsd le, amennyire lehetséges. Használj csendesen működő elektromos gépeket.

Hordj olyan papucsot, amely nem okoz zajt, amikor a padlón járkálsz. Ha az utca zajának beszűrődése kellemetlen számodra, használj hangszigetelő megoldásokat, például redőnyt. Akár így is elérheted, hogy az otthonodban béke legyen.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást

    Bien.hu

    FREE
    VIEW