Tényleg ellenünk fordulhatnak az autóink?

Tényleg ellenünk fordulhatnak az autóink?

Címlap / Kikapcsolódás / Tényleg ellenünk fordulhatnak az autóink?

2024-re világszerte előreláthatólag 22,3 milliárd készülék kapcsolódik majd a dolgok internetéhez és lassan az autók is tömegesen teszik majd ezt – ami hatalmas veszélyeket rejthet. (x)

Mindenki félig az online térben él. Itt dolgozunk, háztartási gépeink egy információs rendszerre köthetők és mindent vezérelhetünk automatikusan, ha vásárlunk, a legtöbbször nem is valós pénzzel fizetünk, de egy meccsre is a legjobb sportfogadó oldalak segítségével tesszük meg a téteinket. Ez egyben azt is jelenti, hogy hamarabb válhatunk áldozatokká, mint eddig bármikor, mert a kibertámadások egyre gyakoribbá váltak az utóbbi időben, ez pedig a jövőben még tovább fog erősödni. 

Készölt egy felmérés, ami szerint az emberek jelentős része fél attól (legalábbis az Egyesült Államokban), hogy illetéktelenek távolról is átvehetik az irányítást autóik fölött. Ha jobban belegondolunk, a félelem talán nem is alaptalan. Legalább 10 éve elérhető funkció, hogy egy SIM kártya elhelyezésével saját wifinkre csatlakozhatunk autóinkban, ami mára odáig fejlődött, hogy az autókat a telefonunk segítségével, távoltól is irányíthatjuk, elláthatjuk utasításokkal. A legújabb – különösen az elektromos – autók megosztanak egymással forgalmi információkat, figyelmeztetnek várható veszélyekre – és a végső cél szerint emberi beavatkozás nélkül vezetik majd a járműveinket. Egyre inkább terjed az a fejlesztési irány, hogy az autók kommunikálni tudjanak egymással egy IOT hálózaton keresztül. Különösen nagy gondot okozhat tehát ez a mai autóknál.

Még a legnagyobbak is félnek

Jól mutatja a probléma súlyát, hogy az egyébként kiemelkedő IT biztonsággal rendelkező gyártóknak is folyamatos ellenőrzésekre van szükségük ahhoz, hogy rendszerük ne legyen átjárható. A Tesla sem véletlenül hirdetett hackerversenyt tavaly. A verseny célja egyszerű volt: fel kellett törni egy Tesla fedélzeti rendszerét.

A nyertesek egy Model 3-at és félmillió dollárt kaptak a teljesítményükért. Bár az USA-ban annyira nem jellemző, Európában elég gyakori a Teslák lopása. A közelmúltban például Romániában talált rá a rendőrség egy Norvégiában ellopott Tesla Model S-re, a legtöbb ellopott járművet azonban sohasem találják meg. 

A Tesla a titkosítás továbbfejlesztésével, valamint a „PIN to Drive” funkcióval igyekszik megnehezíteni a tolvajok életét, de jól mutatja ennek korlátait, hogy a leuveni egyetem biztonsági szakértője nemrég 90 másodperc alatt bejutott egy Tesla Model X-be, ugyanis biztonsági rést talált annak kulcsában (a Model X kulcsából hiányzott a firmware-frissítésekhez használatos aláírás). A Teslát – természetesen – értesítette a biztonsági résről, amit az amerikai autógyártó javított is. Nem véletlen, hogy az Óbudai Egyetem és a BME is komolyan veszi a kiberbiztonság oktatását, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen pedig már külön kiberbiztonsági szak is indult. Korábbi cikkünkben egy olyan fejlesztésről írunk, ami nem a lopást, hanem a gyerek autóban felejtését gátolja.

Az adatvédelem a legfontosabb

A járványhelyzet felgyorsította a világ online átállását, így a tudatosság talán fontosabb, mint valaha. Napjainkban adataink jelentik legfontosabb értékeinket, amelyekre minden eszközzel érdemes vigyáznunk, hiszen bárki lehet áldozat. Autóink a közelmúltban még viszonylag analóg készülékek voltak, azonban egyre inkább válnak mozgó számítógépekké. Az említett kutatásban résztvevők fele vélte úgy, hogy a töltőállomások belépési pontot jelenthetnek egy esetleges kibertámadáshoz, a kucsok miatt ugyanakkor sokkal kevesebben aggódtak. Jól mutatja ez is, hogy az emberek között nagyon nagy a bizonytalanság abban, mitől érdemes félni. 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást