A siker tényleg az öltözködésen is múlik. Se a túl laza, se a túl elegáns nem jó döntés

A siker tényleg az öltözködésen is múlik. Se a túl laza, se a túl elegáns nem jó döntés

Címlap / Stílus / Divat / A siker tényleg az öltözködésen is múlik. Se a túl laza, se a túl elegáns nem jó döntés

A sikerhez való öltözködés gondolata korábban viszonylag egyszerű volt; viselj elegáns ruhát, minél formálisabb, annál jobb. A hagyományos irodákban a piramis csúcsán állók mindig öltönyben voltak; a kívánt munkához való öltözködés ennek a stílusnak az utánzását jelentette.

A technológiai szektor térnyerése megváltoztatta ezt a sztereotípiát. A Szilícium-völgy vezetőit általában nem öltönyben, nyakkendőben szoktuk látni. A technológiai világban a sikernek másfajta egyenruhája van – a korábbi öltönyöknél lényegesen hétköznapibb. Az informalitás irányába mutató tendencia más ágazatokra is átterjedt.

A vírus tovább erősítette a Szilícium-völgyből indult változást

Aztán 2020-ban a távmunka széles körben elterjedt, és ez teljesen megváltoztatta a munkahelyi öltözködési szabályokat. A járvány idején a dolgozók többnyire válltól felfelé látták a kollégákat a videohívásokon – ha egyáltalán látták őket. Az alkalmazottak otthonról könnyen nagyszerű teljesítményt nyújthatnak egy megbeszélésen galléros ingben, melegítőnadrágban és papucsban. Ha a kamerák ki vannak kapcsolva, akár pizsamában is dolgozhatnának egy paplan alatt.

Most, amikor a dolgozók visszasodródnak az irodákba, és a vállalatok új hibrid modelleket próbálnak ki, kevés cég követeli, hogy a dolgozók térjenek vissza a hivatalos viselethez. Szóval, mit jelent ez a sikerhez való öltözködés szempontjából? Az, hogy öltönyben járunk dolgozni, már nem ugyanazt az üzenetet küldi, de a kapucnis pulcsit viselni aligha számít menő karrierhúzásnak. De lehet még „sikerhez öltözködni” egyáltalán?

A megfelelő ruhák a megfelelő üzenetet küldik

A sikerhez való öltözködés bizonyos fokú finomságot igényel. Az alapötlet az, hogy megfigyeld a szervezetedben az általad kívánt munkakörben dolgozó személyeket, és megértsd, hogyan öltözködnek, és hogyan tudod ezt egyéni csavarral utánozni.

Üzenetet küldesz arról, hol helyezed el magadat, és mire vágysz” – mondja Sarah Archer, a londoni CareerTree Coaching munkatársa. „Lehet, hogy hasonlóan öltözködünk, mint társaink, hogy jobban érezzük magunkat. Vagy ha előre szeretnénk lépni a karrierünkben, ezért úgy öltözünk, mint a vezetőink, jelezve, hogy készen állunk ebbe a csoportba lépni.”

Felhívni a figyelmet a hasonlóságra közted és a tapasztaltabb kollégák között okos lépés lehet.

Ugyanakkor, ha elrontjuk az egyensúlyt, az negatív üzenetet küldhet. Becslések szerint az Egyesült Államokban a munkahelyek 79%-án mostanra sokkal lazábban öltözködnek az emberek. Ha egy ilyen munkahelyen valaki öltönyben jelenik meg, hogy jelezze az ambícióit, az éppenséggel ronthatja az esélyeit.

„A túlöltöztetés azt mutatja, hogy valaki nem érti a vállalati a kultúrát, vagy nem volt figyelmes, és nem feltétlenül illeszkedett be”

– mondja Archer.

Fontos megjegyezni, hogy az öltözködésre vonatkozó szabályok nem minden munkavállalóra vonatkoznak egyformán. Például egyes dolgozóknak több terük van arra, hogy a ruházaton keresztül eredetiséget mutassanak, mint másoknak. A „piros tornacipő-effektust” vizsgáló tanulmány megállapította, hogy a munkahelyükön nem megfelelő ruházatot viselő férfiak és nők magasabb státusszal és kompetenciával rendelkeznek, ha tekintélyes szervezeteknél, megbecsült szerepekben dolgoznak. Röviden, azok a főnökök, akik már rendelkeznek tiszteletben tartott státusszal, növelhetik ezt a státuszt azáltal, hogy olyan stílusosban öltözködnek, amilyet a ranglétrán lentebb álló alkalmazottak esetleg nem engedhetnek meg maguknak.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást