9 praktika gőzfürdőzéshez és szaunázáshoz

9 praktika gőzfürdőzéshez és szaunázáshoz

Címlap / Otthon / Háztartás / 9 praktika gőzfürdőzéshez és szaunázáshoz

Amikor odakint köd van és szitál az eső, jólesik feltöltekezni melegséggel. A meleg levegőtől bőrünk puha lesz, szervezetünk pedig jobban ellenáll a betegségeknek. A meleg áramlat felfűti a lelkünket is, és megváltoztatja a jelenbeli körülményeinkhez való viszonyulásunkat. Mindenki maga döntse el, hogy a szaunába vagy a gőzfürdőbe szeretne-e menni, hiszen mindig az tesz jót az egészségünknek, amiben hiszünk. Akinek betegsége van, függetlenül attól, hogy akut vagy krónikus, indulás előtt még konzultáljon az orvosával a meleg kamra típusát és a bent tartózkodás időtartamát illetően.

Hogyan készítsük fel a bőrünket?

Bőrünk számára a szauna és a gőzfürdő valóságos szépségkúrát jelent. A melegben kitágulnak a pórusok, a fölöslegben lévő faggyú megolvad és kifolyik, az elszarusodott részek megpuhulnak.
Izzadás előtt érdemes a testünket masszázskesztyűvel körkörösen végigdörzsölni, hogy az elhalt hámréteget lehámlasszuk, így fokozottabb izzadást érünk el, és a bőrünk puhább, tisztább, bársonyosabb lesz. Masszázskesztyű helyett használhatunk szemcsés, bőrhámlasztó tusfürdőt is, amely ugyanilyen hatékony az izzadásra való felkészülésben.

Egészségvédő tippek

Egészségünkért és a rosszullét elkerülése érdekében ajánlatos betartani néhány fontos szabályt. Függetlenül attól, hogy a finn vagy az infravörös szaunát, illetve a gőzfürdőt választjuk, 15-20 percnél tovább ne tartózkodjunk a meleg kamrában, és 2-3 alkalomnál többször ne menjünk be!
Előtte zuhanyozzunk le, majd legvégül, a langyos vagy hideg vizes medencébe merülés után is tusoljunk egyet! Aki életében először szaunázik, csak maximum tíz percet töltsön bent a kabinban.

Miért ajánljuk a finn szaunát?

A finn szaunát 85-100 fokra fűtik fel, a páratartalom odabent 10 százalék. A száraz forróságban testünk hőmérséklete egy fokkal nő, vagyis átmenetileg hőemelkedésünk lesz, és a szervezetünkben nagy mennyiségben termelődnek ellenanyagok, amelyek hozzájárulnak a betegségek megelőzéséhez és tüneteinek enyhüléséhez.
Fontos, hogy a vérkeringésünk regenerálódása érdekében mindig hűtsük le magunkat langyos vagy hideg vízzel. A hűtést először a szívünktől távol, a karunkon és a lábunkon végezzük, majd lassan merüljünk el a hideg vizes medencében.

Miért egészséges szokás a gőzfürdőzés?

A gőzfürdőben 40-60 Celsius-fok meleg van, és a levegő páratartalma majdnem 100 százalék. A meleg levegő jót tesz a légutaknak, mert átnedvesíti az orr- és a szájüreg nyálkahártyáját, így akadályozza a betegségek létrejöttét és elősegíti a gyógyulást.
A finn szaunához képest a gőzfürdőnek magasabb a páratartalma, viszont alacsonyabb a hőmérséklete, ezért jobban kíméli a szívünket, és az intenzív pára sokkal elviselhetőbb, mint a 90 Celsius-fokos forróság a finn szaunában.
Mielőtt a gőzkamrában leülünk a fapadra, tegyük magunk alá a törülközőnket! Mivel a gőz nem párolog el a bőrünkről, mint a szaunában, ezért jobban izzadunk, mint a szaunában, így izzadtságnyomokat hagyhatunk magunk után a padon.

Miben különbözik az infraszauna a finn szaunától?

Az infrakamrát 50 Celsius-fokra melegítik fel. A kabin infravörös sugarai átmelegítik a testünket. A sugarak mélyen behatolnak az izomszövetbe, és enyhítik az izmok feszességét, és ennek folytán még olyan problémák esetén is enyhülést hoznak, mint a rándulás vagy a reuma.

Milyen gőzfürdő a hamam?

A keleti gőzfürdők mitájára egzotikus, luxuskörülmények között izzadhatunk. A márvány, a mozaikok, a szökőkutak és a gyógynövények illata, a félhomály és a pálmafák az 1001 éjszaka mesés világát idézik. A hamam szó az arab hamm (jelentése: hő) szóból ered. A gőzfürdőben és a medencében való tisztálkodás a muzulmánok számára rituális testi és lelki megtisztulást jelent.
A hamam három helyiségből áll: a kellemesen meleg, 30-40 fokos szobából az út a hideg szobába vezet, végül a pihenőszoba következik, ahol az izzadás után átadhatjuk magunkat a keleti kényelemnek.

Vihetünk-e gyereket a kamrába?

A gyerekekre is jó hatással van a szauna, már 1-2 éves korban is, de 2×5 percnél tovább ne legyenek bent. Fontos, hogy előzőleg a gyerekorvos megvizsgálja a gyereket és helyeselje a tervünket, és csak akkor vigyük magunkkal a kicsit, amikor jól érzi magát és egészséges.
A legkevésbé meleg alsó lépcsőfokra ültessük, és ha több izzasztókamra van, akkor a legalacsonyabb hőmérsékletűt válasszuk ki. Azonnal menjünk ki vele, ha rosszul van, és langyos vízben hűtsük le a testét, soha ne merítsük hideg vízbe. Ha még pelenkát hord, akkor úszópelenkát adjunk rá.

Tanácsok kismamák számára

A finn szaunában nem olyan kellemes a tartózkodás, mint a gőzfürdőben, viszont kevésbé emeli meg a vérkeringést, ezért jobban megfelel a kismamák szükségleteinek.
Aki terhesen szaunázni fog, az még a terhessége előtt szoktassa magát a nagy hőmérsékleti ingadozáshoz. Akinek nincs tapasztalata, csak a 12. hét után kezdjen el szaunázni, mert akkor már a vérkeringése stabilabb, mint az első harmadban.

Öltözői tanácsok

Felöltözés előtt még kenjük be magunkat bőrfeszesítő krémmel. Mivel a meleg levegő miatt a pórusok kitágultak, a testápoló krém hatóanyagai mélyre hatolnak a bőrben.
A finnek úgy tartják, hogy a nők a szaunázás utáni órákban a legszebbek, és ebben a megállapításban tényleg sok igazság van.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást