Szinte minden társaságban van egy olyan lány, aki folyton panaszkodik. Egy ilyen ember negatív hatással van a környezetére és jelenléte mentálisan és érzelmileg is kimerítő. Az alábbi öt tippel konstruktívan kezelheted a panaszkodó barátnőt.
Ne félj meghúzni egy határt
Barátaink – többek között – azért is vannak, hogy legyen kivel megosztani a sérelmeinket, fájdalmunkat és felháborodásunkat. Ez teljesen természetes és oda-vissza működik, ahogy az is, hogy ilyenkor támogassuk egymást. Azonban mikor a barátnőd állandóan téged használ lelki szemetesládának, felőled sosem érdeklődik, csak dől belőle a panaszáradat, az elég egyoldalú kapcsolat.
Indokold meg, miért nem szeretnéd, hogy folytassa
Sokan tartanak attól, hogy leállítsanak egy notórius panaszkodót mert félnek, hogy megbántják a másikat és az megsértődik rájuk. Ilyenkor gondolj arra, hogy egy egészséges barátságban ennek bele kell férnie, amennyiben normális hangnemben adod elő. Mondd neki azt, hogy „Mikor együtt vagyunk, mindig a te problémáidról van szó, szeretném, ha másról is beszélgetnénk.” vagy „Tudod, hogy rám számíthatsz, de időnként az én életemről is essen szó.”
Ha pedig olyan témával kapcsolatban panaszkodik, ami téged végképp lehúz (szexuális életével elégedetlen vagy pl. az anyját szidja) akkor mondd azt: „Ne haragudj, de kérlek váltsunk témát, mert ez a fajta személyes információ megosztása engem feszélyez.”
Ne adj neki tanácsot, hacsak nem kéri
Már sokadjára hallgatod végig, hogy barátnőd pasija sosem viszi le a szemetet, vagy a főnöke pikkel rá? Joggal gondolhatod azt, hogy miért nem oldja meg a problémáját azzal, hogy dobja a barátját vagy keres másik munkahelyet.
A notórius panaszkodó azonban nem azért panaszkodik – legalábbis a legtöbb esetben – hogy tanácsot kérjen. Ehelyett ki akarja adni magából a frusztrációt. Ha tanácsolsz valamit, úgyis le fog hurrogni, vagy meg sem hallja, mert az egyik fülén bemegy, a másikon pedig kijön, amit mondasz neki.
Kérdezd meg, miben segíthetsz
A barátok azért vannak, hogy támogassák egymást, ezért mindenképpen ajánld fel a segítséged, akkor is, ha tudod, hogy úgysem fog élni vele. Kérdezd meg tőle konkrétan a következőt: „Már többször említetted ezt a problémádat és látszik, hogy ez téged nagyon bánt. Tudok valamiben segíteni, hogy megoldódjon a helyzet?”
Erre nagy valószínűséggel azt fogja mondani, hogy NEM, vagy maximum annyit, hogy azzal segítesz, ha meghallgatod. Erre nyugodtan válaszold azt, hogy mivel már sokszor meghallgattad, de a gond nem oldódott meg, valami más lépésre van szükség. Így egy helyben jártok és neked is nehéz magadra venned ezt az érzelmi terhet.
Javasold neki, hogy keressen fel szakembert
Ha ezt bántónak érzed, jusson eszedbe, hogy a barátja vagy, nem a terapeutája és egy idő után – lásd az első pontban – meg kell húznod a határt. Ő sem haragudhat meg rád azért, mert közlöd vele, hogy ugyan megérted a problémáját, de úgy érzed, nem vagy alkalmas arra, hogy ebben segítségére legyél, ezért egy szakember felkeresése lenne szerinted a következő lépés. Ne legyen lelkiismeret-furdalásod, hiszen ez az ő érdeke is.