7 ötlet, hogy tényleg leszokj a cigiről

7 ötlet, hogy tényleg leszokj a cigiről

Címlap / Életmód / Egészség / 7 ötlet, hogy tényleg leszokj a cigiről

Az új év alkalmából megfogadtad, hogy most aztán végleg felhagysz a dohányzással? Szuper! Az elhatározás kipipálva, már „csak” a megvalósítás van hátra. Segítünk, hogy jövőre már valami egészen más kerülhessen föl a változás-listádra.

Takaríts!

Miután elszívtad az utolsó cigit, szabadulj meg az összes hamutartótól és öngyújtótól, aztán alaposan tisztítsd meg a lakásban található összes textíliát. Még ha te nem is érzed, biztos, hogy ezek magukba szívták a füstöt, ami ezáltal tovább károsítja az egészséged.
A sóvárgást kiváltó szaghatásról nem is beszélve… Dobj ki tehát mindent, ami a dohányzásra emlékeztet!

Ne piálj!

Bizonyos tevékenységek fokozhatják a nikotinéhséged, megnehezítve ezzel a fogadalom megtartását. Az alkohol az egyik leggyakoribb kockázati tényező, ezért muszáj kevesebbet fogyasztanod belőle, ha nem szeretnél még erősebb rágyújtási ingerrel küzdeni.
A második helyen a kávé áll, amelyek koffeintartalma miatt jobb, ha teára cserélsz az első néhány hétben. 

Vezesd le a stresszt!

A dohányzás melletti leggyakoribb érvek egyike, hogy segít levezetni a feszültséget. Amennyiben komolyan gondolod a leszokást, más lazító megoldást kell keresned.
Az egészséges alternatívák között szerepel a rendszeres masszázs, a zenehallgatás, a jóga, a relaxáció vagy bármilyen edzés, amit szívesen csinálsz. 

Legyen bajtársad!

Mondd el a családodnak, a barátaidnak és a kollégáidnak, hogy éppen leszokóban vagy. Az együttérzésük és a bátorításuk átlendíthet a mélyponton. Akár csoportos terápiás beszélgetésre is ellátogathatsz, vagy internetes fórumokat látogatva meríthetsz erőt mások tapasztalataiból, illetve oszthatod meg a sajátjaidat.
Szerencsés, ha egy hozzád közel álló személy veled egyszerre csinálja végig a leszokást, így támogathatjátok egymást.

Ne siess!

Rengetegen elkövetik a hibát, hogy nagy mennyiségű cigi szívása esetén egyszer csak kijelentik: ez volt az utolsó. Márpedig az erős nikotinfüggőséget az esetek legalább 95%-ában nem lehet egyik pillanatról vagy napról a másikra megszüntetni.
Aki megpróbálja, annak csúnya elvonási tünetekkel és gyors visszaeséssel kell számolnia. Ne akarj mindenáron abba az 5%-ba tartozni, akinek sikerül, hiszen attól nem leszel menő. Majd hónapok múlva esedékes a büszkeség, amikor nem kaparod a falat egy szál cigiért!

Tudd a célt!

Ne olyan általános érved legyen a leszokás mellett, mint például az, hogy ártalmas az egészségre. Nyugodtan gondold végig, hányan veszítették életüket a környezetedben és a hírességek közül dohányzás miatti tüdőrákban, vagy keress rá a neten e káros szenvedély okozta betegségek fotóira!
Szájrák, gégerák, lepedékes nyelv, elszíneződött fogak, a valósnál akár évtizedekkel öregebbnek látszó arc…

Egyél zöldséget és gyümölcsöt!

Fontos, hogy a leszokási periódusban ne diétázz, mert a túl sok megvonás testileg és lelkileg egyaránt megvisel. Arra viszont figyelj oda, hogy rendszeresen fogyassz gyümölcsöket, zöldségeket és zsírszegény tejtermékeket. Az amerikai Duke Egyetem kutatói szerint ugyanis az egészséges táplálékok „elintézik”, hogy iszonyúan rossz ízűnek érezd a cigarettát, így kevésbé kívánod majd a rágyújtást.
Előfordulhat, hogy a praktikák bevetése után is engedsz a kísértésnek, s ismét behódolsz a nikotinfüggőségnek. Ne hibáztasd magad sokáig – inkább lépj tovább, amint úgy érzed, készen állsz rá! A negatív tapasztalat is bölcsebbé tesz, és hozzájárulhat, hogy következő alkalommal tényleg sikerüljön.
Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást