Életmód / Táplálkozás

Az összefüggés az étkezési idő és a derékméreted között

Sosem voltam nádszálvékony, de a legtöbb plusz kilóm akkor szaladt fel, amikor egyetemista lettem, és elkerültem otthonról. A házikoszt hiánya, a gyorskaják és a vizsgaidőszakkal járó mozgásmentes életmód rendkívül kedvező volt a kilóim gyarapodásának. Az egyetemisták gyakran bulizás után is esznek, és az alvási szokások is felborulnak, ami szintén nem kedvez az ideális testsúly megtartásának.

Fontos az időzítés

Évtizedekig úgy tartották, hogy a súlygyarapodás, és a vele szinte kézen fogva járó 2-es típusú cukorbetegség és szívbetegség kialakulása pusztán annak következménye, hogy milyen mennyiségű és minőségű ételt fogyasztunk. Manapság már a napnál is világosabb, hogy nemcsak az számít, mit és mennyit eszünk, de az is, hogy mikor.

Az ókori kínai gyógyítók hite szerint a testünkben vándorló energia a nap mozgását követte, ezért az étkezéseket ehhez kellett igazítani: reggel 7-9 között a gyomor ideje volt, ekkor kellett a legtöbbet enni, 9 és 11 között a hasnyálmirigy és a lép, 11 és 13 óra között pedig a szív ideje volt. A vacsoráról azt tartották, hogy egy könnyű kaland lehet csak 17 és 19 óra között, amikor a vesefunkciók dominálnak.

A modern felfogás erősen hajaz az ősi kínai bölcsességre, noha a magyarázat ettől eltérő.

A legtöbb fogyókúrás program az elfogyasztott kalóriamennyiség csökkentését tekinti elsődlegesnek, és az időzítést is egyre lényegesebbnek tartják a hatékony súlycsökkentéshez.

Egy kísérlet során túlsúlyos nőket 3 hónapos fogyókúrára fogtak – azok, akik a legtöbb kalóriát reggelire fogyasztották, két és félszer több súlytól szabadultak meg, mint akik keveset reggeliztek, és a kalóriamennyiség nagy részét vacsorára ették meg. Az összkalória-fogyasztás mindkét csoportnál megegyezett.

Olvastad már?  Áttörő kutatási eredmények a cukorbetegségről: mégsem a szénhidrát okozza?

Nemcsak többet, de hosszabb időn át is eszünk

Mielőtt feltalálták az elektromos áramot, az emberek hajnalban keltek, és naplemente után néhány órával mentek aludni, ezért az ételt többnyire a nappali órákban fogyasztották el. Satchin Panda, a kaliforniai Salk Institute in La Jolla biológusa egy kutatás alapján állítja, hogy az észak-amerikaiak többsége napi 15 órán át eszik, és a naponta elfogyasztott mennyiség egyharmadát este 6 óra után fogyasztja el, ami lényegesen eltér attól, ahogyan elődeink éltek.

Egy tipikus egyetemista ritkán fekszik le éjfél előtt, és addig együtt esznek-isznak, majd reggel viszonylag korán kelnek, hogy az első előadásokra beérjenek, ezáltal jelentősen lerövidül az éjszakájuk. Nemcsak a gyomor regenerálódási időszaka lesz rövidebb, de az alvásidő is csökken, és ez a két összetevő már jelentősen hozzájárul a súlygyarapodáshoz. Hasonló a magyarázata a jet lag és az eltérő műszakokban történő munkavégzés okozta hízásnak is.

Ha külföldre utazunk, az óraátállítást a testünk nem képes azonnal követni, ami nem csupán annyit jelent, hogy álmosabbnak érezzük magunkat vagy éberebbnek bizonyos helyzetekben, de emésztési problémák is jelentkezhetnek. Ez egy-egy alkalommal nem jelent különösebb nehézséget a szervezetünk számára, de rendszeres előfordulás esetén hosszú távú következményei is lehetnek.

Olvastad már?  Inzulinrezisztens vagy? Ezeket edd, hogy egészséges maradj, és tartani is tudd a diétádat

A rendszeres alvás is segít az egészséges súly megtartásában

Egy nemrégiben végzett kutatásban összevetették a fizikai tüneteit azoknak, akik 8 napig minden éjjel ugyanakkor feküdtek le és 5 órát aludtak, illetve azoknak, akik ugyanúgy 5 órát aludtak, de eltérő időpontokban.

Mindkét esetben csökkent az inzulinérzékenység, és nőtt a 2-es típusú cukorbetegség és a szívbetegségek kockázata.

A nem ugyanabban az időpontban alvók esetében kétszeresére nőtt a kockázat, mint annál a csoportnál, akik minden este ugyanabban az időben bújtak ágyba.

Ha nem szeretnénk túlzottan elhízni, mindenképp érdemes reggelivel indítani a napot. Az elfogyasztott ételek mennyisége és minősége is számít, és elengedhetetlen odafigyelni arra, hogy lehetőség szerint azonos időben bújjunk este ágyba, megelőzve ezáltal – az elhízáson túl – a cukorbetegséget és a kardiovaszkuláris problémákat is.

Kép forrása: Goodluz/depositphotos.com