Mi mindent kell tudni a postai meghatalmazásról?

Mi mindent kell tudni a postai meghatalmazásról?

Címlap / Otthon / Háztartás / Mi mindent kell tudni a postai meghatalmazásról?

Gyakori élethelyzet az, hogy egy levelet vagy küldeményt csak személyesen tudunk átvenni, ám utazásunk vagy betegség miatt erre nincsen lehetőségünk. Ezekben az esetekben van szükségünk a postai meghatalmazásra, mely segítségével felhatalmazunk valakit, hogy a nevünkben cselekedjen. Az alábbiakban kitérünk arra, hogy mi a teendő, ha akkora várunk fontos levelet, amikor nem tudjuk átvenni. (x)

Mi a meghatalmazás?

A meghatalmazás egy – a meghatalmazótól származó – egyoldalú jogi nyilatkozat. Elsődleges funkciója, hogy a meghatalmazottat feljogosítsa arra, hogy a meghatalmazó nevében és javára eljárjon. A meghatalmazott a meghatalmazás időtartamára a képviselővé válik, jogokat szerezhet és kötelességeket vállalhat a meghatalmazó számára.

A postai meghatalmazás

A postai meghatalmazásban érdemes rögzítenünk, hogy milyen küldemény átvételére jogosítja a képviselőt, illetve hogy meddig érvényes. Ezzel tudjuk csökkenteni az esélyét annak, hogy később más ügyben is felhasználhassák az adott meghatalmazást.

A köztudatban az az információ terjedt el, hogy csak a postai hivatalos formanyomtatvány által lehet postai meghatalmazást adni, azonban ez nem igaz.

A valóságban ugyanis ezen meghatalmazástípus elkészítésére is többféle módszert alkalmazhatunk, hiszen négy módja van annak, hogy a postán elfogadják a meghatalmazásunkat.

Mivel a hivatalos levelek érzékeny információkat tartalmaznak, a postának is alaposan meg kell bizonyosodnia róla, hogy a meghatalmazott valóban rendelkezik felhatalmazással a küldemény átvételére, így csak a következő formákban fogják elfogadni:

  1. Az egyik módja az, ha közokiratba foglaljuk a meghatalmazást.

Ez egy olyan elektronikus vagy papír alapú okirat, amelyet valamilyen hatóság vagy közigazgatási szerv ügykörén belül, a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő módon állított ki.

  1. A meghatalmazás elfogadható továbbá, ha a posta képviselője előtt, írásban tesszük meg azt.
  2. A postán a meghatalmazást akkor is elfogadják, ha azt teljes bizonyító erejű magánokiratba foglaljuk. Akkor minősül egy okirat teljes bizonyító erejű magánokiratnak, ha a meghatalmazó saját kezűleg írta, majd aláírta a dokumentumot, vagy ha nem ő maga írta, két tanú tanúsítja, hogy tőle származik.
  3. Végül a negyedik lehetséges mód az eMeghatalmazás útján készült postai meghatalmazás.

Mi az az eMeghatalmazás?

Az eMeghatalmazás alkalmazása során felmerülhet a kérdés, hogy vajon minden esetben elfogadják-e a postán az elektronikus úton készült meghatalmazást.

Azonban fontos kiemelni, hogy az eMeghatalmazás teljes mértékben elfogadott és érvényes forma a postán történő meghatalmazás tekintetében. Ebben az esetben a posta rendszeresíti az eMeghatalmazást, és az elektronikus formában rögzített jognyilatkozatnak ugyanazt az érvényességet biztosítja, mint a hagyományos, papíralapú változatnak. Az eMeghatalmazás a hagyományos papíralapú meghatalmazás online alternatívája.

A posta oldalán hozhatjuk létre, s csupán három lépés – regisztráció, hitelesítés, szükséges adatok megadása – szükséges.

Az eMeghatalmazás a modern technológia előnyeit kihasználva jelentős könnyebbséget nyújthat azoknak, akiknek szükségük van valakit meghatalmazni, de nem kívánnak hosszadalmas folyamatokba bonyolódni. A postai meghatalmazásra vonatkozó döntéseinknél mindig ügyeljünk arra, hogy a meghatalmazott személy megbízható és az általunk kijelölt jogosítványokkal összhangban álló személy legyen.

Az eMeghatalmazás előnyei

Azon kívül, hogy az eMeghatalmazás elkészítését otthonunk kényelméből is intézhetjük, számos más előnye is van:

  • Egy meghatalmazást akár több kézbesítési címre is megadhatunk.
  • Meghatározhatjuk azt is, hogy mely küldeménytípusok átvételére hatalmazzuk fel a meghatalmazottunkat.
  • Több meghatalmazottat is megjelölhetünk egy dokumentumban.
  • Meghatározhatjuk a meghatalmazás érvényességi idejét: ezt 1 naptól 5 évig terjedő időintervallumban tehetjük meg.
  • Bármikor módosíthatjuk, szintén online.
  • A posta intézkedik a meghatalmazás igazolvány kiküldéséről az általunk meghatározott címre.

A postai meghatalmazás esetén is fontos, hogy mindig körültekintően és alaposan megfontolva járjunk el, hiszen egy ilyen jognyilatkozat birtokában a meghatalmazottunk komoly nehézségeket is okozhat a nevünkben eljárva. Amennyiben további kérdések vetődnének fel, az online jogi tanácsadás segítségével otthona kényelmében is kérheti tapasztalt ügyvédeink segítségét.

VIDEO 10 ecset, ami nélkül lehet sminkelni, de nem érdemes

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!